איגוד המהנדסים: חיפוי האבן של הבניינים מנפח את גודל הדירות

איגוד המהנדסים פנה לבכירי משרד הבינוי והשיכון בבקשה לשנות את שיטת המדידה במסגרת רפורמת חוק המכר • לטענת האיגוד, השיטה הנהוגה כיום מוסיפה לדירה ממוצעת כ-1 מ"ר שטח על הנייר ומעודדת קבלנים שלא להשתמש במגוון החיפויים החדשניים הקיימים היום

אתר בנייה. שיטת המדידה גורמת לחוסר כדאיות בשימוש בחומרי חיפוי קירות אחרים / צילום: Shutterstock
אתר בנייה. שיטת המדידה גורמת לחוסר כדאיות בשימוש בחומרי חיפוי קירות אחרים / צילום: Shutterstock

איגוד המהנדסים פנה השבוע במכתב רשמי לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין, למנכ"ל המשרד אביעד פרידמן ולממונה על תחום חוק המכר במשרד השיכון עמית גריידי בבקשה לשנות במסגרת רפורמת חוק המכר את שיטת מדידת הדירות הנהוגה כיום בישראל.

כיום קובעת השיטה כי שטח הדירה מחושב על פי הקירות החיצוניים ובמקרה של חיפוי באבן אז מחלקו החיצוני של החיפוי. מצב זה גורם לחוסר כדאיות כלכלית בשימוש בחומרים אחרים לחיפוי קירות מבני מגורים וכן יוצר מצג לפיו דירות עם חיפוי אבן הן גדולות יותר מדירות ללא חיפוי או עם חיפוי מחומר אחר.

לפיכך, דורשים באיגוד "לתקן לאלתר את ההסדרה הקיימת לחישוב שטח דירה כך שיבוטל התמריץ לשימוש בחיפוי אבן, ובמקום זאת ייקבע כי שטח הדירה יימדד עד וכולל הפנים החיצוניות של קיר החוץ כולל החיפוי שלו , בלא תלות בסוג החיפוי".

המדידה הישנה מייקרת את עלויות הבנייה

איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות הוא הארגון המקצועי היציג של המהנדסים האזרחיים בישראל. האיגוד פועל במסגרת לשכת המהנדסים והאדריכלים בישראל, ומטרתו לקדם את מקצוע ההנדסה האזרחית למען הבטחת איכותם ובטיחותם של כלל המבנים והתשתיות בארץ.

בדיקת האיגוד מצאה כי חישוב השטח לפי המדידה הנהוגה כיום, שנעשה בה שימוש במרבית מבני המגורים בישראל, מוסיף לדירה ממוצעת בגודל של כ-90-100 מ"ר עוד כ-1 מ"ר "על הנייר". כפועל יוצא, שיטת המדידה מעודדת את המשך השימוש הנפוץ בחיפוי אבן במבנים, מייקרת את עלויות הבנייה ובעיקר מהווה חסם בפני פתיחת השוק לחומרי חיפוי אחרים ושימוש בטכנולוגיות בנייה חדשניות. לכן, לקבלנים וליזמים אין שום תמריץ לעשות שימוש בחומרי בנייה חדשים שהם בטיחותיים, זולים וידידותיים יותר לסביבה בחיפויי מבני מגורים.

בפנייתם מציינים ראשי האיגוד כי "שטחה של דירה מחושב מהקירות החיצוניים ללא גימור, או בחיפוי של אבן. סעיף זה שהיה רלוונטי לפני עשרות שנים, עת מקובל היה לבצע חיפוי על בניינים באמצעות טיח וחיפוי אבן (בעיקר בירושלים), יוצר מצב אבסורדי המעודד קבלנים להשתמש בחיפוי אבן טבעית בלבד, על מנת למקסם את שטח הדירה ועלויות המכירה".

עוד מוסיפים כי "לחיפוי באמצעות אבן השלכות שליליות שונות, החל מהפגמים הבטיחותיים הגורמים לתופעה המוכרת של 'נשירת אבנים', דרך הגדלת עלויות הבנייה והארכתה לרבות הצורך במומחיות, וכלה בפגיעה סביבתית הנובעת משימוש בחומר שאינו ידידותי לסביבה". למרות כל אלו, "הסעיף הקיים יוצר תמריץ שלילי להשתמש במגוון החיפויים החדשניים הקיימים היום אשר איכותיים, בטיחותיים, זולים וידידותיים יותר לסביבה בהרבה בהשוואה לשימוש באבן".

יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים: "ניתן לראות שבאלפי בנייני המגורים החדשים המבנים דומים מאוד בחזותם החיצונית, כיוון שנעשה בכולם שימוש באבן לחיפוי חיצוני, ולכן דומים מאוד בנראות שלהם. פנינו למשרד הבינוי והשיכון במטרה להביא לשינוי בשיטת חישוב שטח הדירות, דבר שיועיל הן לרוכשי הדירות והן למשק באמצעות פתיחת התחרות ועידוד שימוש בחומרים חדשים וטכנולוגיות בנייה חדשות שהשימוש בהם בטוח יותר לאורך זמן וידידותי יותר לסביבה. רפורמת חוק המכר מהווה הזדמנות לעשות שינוי חיובי שישפיע הענף כולו".