מחקר של 25 שנה מצא השפעה דרמטית שיש ליחסים עם קולגות על הקריירה שלכם

יריבות בין עמיתים קיימת בכל מקום עבודה • מחקר של 25 שנים שבחן יריבויות ביחסי עבודה גילה כי לדרך שבה אנשים מטפלים ביחסי היריבות האלה יש השפעה קריטית על הקריירות שלהם

הרווארד בגלובס. מתי לשתף פעולה עם קולגות ומתי להתחרות בהם / צילום: Shutterstock
הרווארד בגלובס. מתי לשתף פעולה עם קולגות ומתי להתחרות בהם / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים: רנדל ס. פיטרסון וקריסטין ג'יי בפאר

רנדל ס. פיטרסון הוא פרופ' להתנהגות ארגונית בבית הספר לעסקים של לונדון והמנהל המייסד של מכון המנהיגות בבית הספר. קריסטין ג'יי בפאר, חוקרת התנהגות ארגונית ופרופ' אורחת בבית הספר לעסקים של לונדון

בואו נכיר בעובדה לא נוחה לגבי מקום העבודה: האנשים המצליחים הם אלה שיודעים איך לשתף פעולה מצד אחד, ובמקביל גם להתחרות בקולגות. הם מבינים איך יחסי עבודה משפיעים על האינטרסים שלהם ושל הארגון כולו, יודעים לשקול סיכונים מול רווח ולהחליט כמה להשקיע בכל קולגה ומתי להציב גבולות.

חקרנו יריבויות ביחסי עבודה במשך יותר מ-25 שנה, וגילינו שלדרך שבה אנשים מטפלים בהן יש השפעה קריטית על קריירות. לכאורה קל לקבוע אם מערכת יחסים היא חיובית או שלילית. בפועל, כמעט כל מערכות היחסים הן שילוב של השניים, ודורשות מחשבה וניהול. כדי לעשות זאת ביעילות, עליכם להבין היכן אתם ממוקמים על הספקטרום שקצה אחד שלו סכסוך והשני שיתוף פעולה. לאחר שהבנתם את סוג מערכות היחסים ביניכם לבין עמיתיכם, תוכלו להשתמש בטקטיקות שונות כדי לנהל אותן. כל המקרים המוצגים במאמר הם היפותטיים, אך נשאבו מתרחישים אמיתיים.

 
  

קונפליקטים ומצבים גבוליים

עימות - בתוך עימות ישיר, מי שעומד מולך למעשה מנסה לקחת משהו שאתה רוצה או צריך. למשל, ג'ים וג'יין, שניהם מתמודדים על תפקיד ניהולי בכיר בחברה לניהול הון. ג'יין עבדה במשך חודשים כדי לטפח לקוח פוטנציאלי, ואם היא תצליח, זה יכול להיות גורם מכריע בהחלטה אם היא תזכה לקידום. לפתע היא מגלה שגם ג'ים מנסה להחתים אותו לקוח, אף שהוא יודע שהוא כבר על הכוונת שלה, ולכן היחסים ביניהם מתוחים.

כדי לנהל את הסיטואציה, ג'יין יכולה להתחיל בבחינה של נקודות החוזק של עמיתה. מה יכול הלקוח להעריך בג'ים שאין לג'יין, ומה היא יכולה לעשות כדי לשנות זאת? היא גם צריכה לבחון מחדש את חשיבות הנושא שבמחלוקת. האם העסקה באמת חיונית לקידום שלה? בשלב הבא עליה לשקול דרכים לעקוף את הבעיה או ליזום מהלכי נגד. אולי היא תוכל להגיע ללקוחות פוטנציאליים של ג'ים, ולהשתמש בזה כמנוף בדיון על האופן שבו שניהם יכולים ליצור ולכבד גבולות? ביחסי קונפליקט צריך לדעת על מה להגן ומה לא אפשרי, בהתחשב בנסיבות. לעימות יש מחיר, אז כדאי לעבוד בשיתוף פעולה עם בעלי ברית ולא להתמודד לבד.

תחרות - סוג זה של יריבות נפוץ במקומות עבודה שבהם מקובל להקצות שכר והזדמנויות באמצעות הערכה והשוואה של ביצועי העובדים. מייקל ואלן התבקשו על ידי המנהל שלהם להוביל יחד פרויקט פיתוח של תוכנית הגיוון, השוויון וההכלה החדשה של החברה. מייקל רוצה לעבוד בשיתוף פעולה עם אלן, אבל הוא סקפטי מאוד, מכיוון שיש לה מוניטין של מישהי שזורקת עמיתים מתחת לאוטובוס במצבים קשים.

הצעד הנכון במקרים כאלה הוא לזהות היכן היעדים שלך ושל המתחרה תואמים, ומשם לפעול כדי לשפר את הסיכויים לתוצאות טובות. לדוגמה, לא מייקל ולא אלן רוצים שהפרויקט הזה ייכשל. בכל שיחה איתה הוא ירצה להדגיש את המטרות משותפות ואת החשיבות של השגתן כצוות. אולי הוא יכול לרסן את התנהגותה התחרותית על ידי ביטול תרחישים שבהם היא עלולה להתפתות לחתור תחתיו. אפשרות אחת תהיה לשכנע אותה שהבוסים שלהם - ולא הם - צריכים להציג את התוצאות. על ידי זיהוי של הדבר שמזין את היריבות, אפשר למצוא דרך לצמצם אותה.

עצמאות - במרכז הספקטרום נמצאת העצמאות, שעוזרת להקטנת התלות שלך באחרים ככל האפשר. כלומר, להתחמק מהבעיה במקום לנסות לתקן אותה. כך לדוגמה סקוט, שחש שעמיתו נייג'ל נוהג כלפיו בבריונות. כדי להימנע מלהתמודד עם נייג'ל, סקוט ביקש מהבוס שלו להגדיר מחדש את תחומי האחריות שלהם, כך שהם יתקשרו בתדירות נמוכה יותר.

אחד האתגרים עם הגישה הזאת הוא שקשה לשמר אותה לאורך זמן. אנחנו לא ממליצים עליה. במקום זאת, אנשים במצבו של סקוט צריכים לשקול להתייחס למערכת היחסים כאל קונפליקט או תחרות.

שיתופי פעולה ותלות הדדית

שיתוף פעולה - במערכת יחסים שיתופית שני הצדדים חולקים תחומי עניין ואינטרסים משותפים, אך גם מחזיקים באינטרסים נפרדים, כך שאתם בוחרים לעבוד יחד על נושאים ספציפיים שבהם האינטרסים תואמים, ולא להתחרות במקומות שהם לא.

למשל, מוחמד ורוברטו, עמיתים שהופקדו על איחוד המומחיות שלהם בברזיל, רוסיה, הודו וסין כדי לייצר תחזית כלכלית עבור הארגון שלהם. הסיכונים כאן נמוכים בהרבה מאשר במערכות יחסים של סכסוך או תחרות. הסכנה העיקרית היא שדברים יכולים להשתנות. כדי להתמודד עם מצב כזה, הם יכולים להסכים מלכתחילה על סיבות מוצדקות לצמצום או להפסקה של מחויבותם לפרויקט, ולהתחייב לתת זה לזה הודעה מוקדמת.

עבודה משותפת - תוצאה של אינטרסים משותפים הדדיים רבים. זהו המצב שאליו נקלעו שרה ומרים, כאשר המעסיקים שלהן הטילו עליהן את המשימה להוביל יחד מיזם פיילוט קטן, ששילב את טכנולוגיית התאמת המאמן-לקוח של החברה של שרה, עם ניסיון האימון העשיר ורשימת הלקוחות של החברה של מרים.

אמנם יחסים כאלה מבטיחים את הרווח ההדדי הגבוה ביותר, אבל הכי קשה להתנתק מהם אם האינטרסים משתנים, מכיוון שהמשאבים של הצדדים המעורבים תלויים זה בזה. לכן כבר בשלב התחלתי, שרה ומרים צריכות לפתח מראש תוכניות לתרחישים שונים.
כולנו מנווטים דרך מגוון של יריבויות ושיתופיות בעבודה. קונפליקט ותחרות בהכרח מתעוררים בין עמיתים, אך הצלחה תלויה בניהול מערכות היחסים. עשו זאת נכון, וגם אתם וגם הארגון תרוויחו. 

© Harvard Business School Publishing Corp