היום: שביתה בגנים ובתי הספר היסודי מהשעה 13:00

בנוסף לשביתה, צפויה להתרחש הפגנה של המורים ברחבת מוזיאון תל אביב • השביתה מתנהלת בצל המו"מ על הסכם השכר של המורים עם משרד האוצר • גם חטיבות הביניים יצטרפו לשביתה

שביתה משעות הצהריים / צילום: אביבה גנצר
שביתה משעות הצהריים / צילום: אביבה גנצר

היום (ב') הלימודים בגני הילדים ובתי הספר היסודי (כולל החינוך המיוחד) צפויים להסתיים ב-13:00 כחלק משביתה של הסתדרות המורים סביב שכר המורים. בנוסף, צפויה להתרחש הפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב. גם חטיבות הביניים הצטרפו לשביתה, ולכן גם שם יסיימו היום את הלימודים בשעה 13:00.

הסכם השכר של המורים פג ב-2019, ובממשלה מנהלים כיום משא-ומתן על ההסכם החדש, בתקווה לחתום עליו לפני 1 בספטמבר ולמנוע שביתות בתחילת שנת הלימודים. "פקידי האוצר גוררים רגליים ומונעים חתימת הסכם שכר חדש והוגן עבורכם", טענה בן דויד בהודעתה למורים.

ליברמן הציג מספר נקודות שלדבריו חשוב לכלול בתוך הסכם השכר, לצד העלאת השכר. הנקודה הראשונה היא הפערים בין התנאים של מורה מתחיל למורה ותיק. "בישראל מאוד בולט בהשוואה למדינות מתקדמות הפער בין המורים. הפרמטר היחיד כיום הוא ותק ולא מצוינות. אי-אפשר להמשיך כך, שזה הפרמטר היחיד להעלאת השכר", אמר ליברמן.

עוד כרך שר האוצר את חתימת הסכם השכר בסנכרון החופשים במוסדות החינוך לחופשים של ההורים בכלל המשק. "העלות של חוסר הסנכרון גדולה מדי", אמר ליברמן. "לפי מחקר של הכלכלנית הראשית, העלות היא 150-200 מיליון שקל ביום. המועצה הלאומית לכלכלה אף מדברת על 250 מיליון שקל".

בנוסף התייחס ליברמן לצורך במתן כוח למנהלי בתי הספר: "עלינו לאפשר למנהלים גמישות ניהולית. במצב הנוכחי אין באפשרותו של המנהל להחליף או לפטר מורה, ונדרש לשנות זאת. בכדי שתהיה לנו את היכולת לגייס מורים מתחילים עם נתונים טובים, אנחנו חייבים להציע לאנשים צעירים ואיכותיים שרואים את עצמם משתלבים במערכת החינוך ומלמדים לימודי ליבה תוכניות מיוחדות. התוכניות שקיימות היום לא נותנות מענה לבעיה, ולכן כמו שבצבא יש את תוכנית 'תלפיות', כך צריך להביא למערכת החינוך תוכניות שיסייעו לגייס מורים חדשים".

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון הגיבה לדברי ליברמן ואמרה : ״אני מכבדת את שר האוצר, אך את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו.

"קודם כל שאגף התקציבים במשרד האוצר יתן למורים את מה שמגיע להם על מה שהם עשו ועושים. רק אחר כך נסכים לדון בדברים הנוספים שהמורים יכולים לתת ואת המשמעות בעבורם.

"באגף התקציבים רגילים לנהל מסע ההתשה ולגרור רגליים עד האחד בספטמבר. התרחיש הקלוקל הזה לא יחזור. כולם צריכים להיות מחויבים למשא-ומתן תכליתי וענייני שיסתיים בתוך זמן קצר. אעמוד על כך שהסכמי השכר של המורים יכללו שיפור משמעותי ותגמול הולם על פי מתווה שיקבע בתיאום מלא עם משרד החינוך, אחרת תקציב המדינה לא יעבור".

הבוקר (ב') עשרות עובדות ועובדי הוראה קיימו משמרת מחאה מול ביתו של שר הבריאות, ניצן הורוביץ במחאה על תנאי ההעסקה של עו״ה. המחאה מגיעה בהמשך לצעדי המחאה בשבועות האחרונים ובבוקר הפגנת הענק המתוכננת להערב בכיכר המוזיאון בתל אביב.

עובדי ההוראה קראו קריאות: ״הורוביץ תתעורר לעובדי לעובדות ההוראה מגיע יותר״ והניפו שלטים המביעים את מצוקת מערכת החינוך.״

מהמפגינים נמסר: ״אנו קוראים לציבור הרחב להציף הערב את הרחובות במחאה על קריסתה של מערכת החינוך. מערכת החינוך מתייבשת מעובדי הוראה ובמשרד האוצר גוררים רגליים. מערכת החינוך לא תוכל להתחיל את שנת הלימודים הבאה עם מחסור עצום של אלפי עו״ה. הזמן לתיקון הוא עכשיו- לא בסוף החופש הגדול״.