ביג מסכמת רבעון עם עלייה בהכנסות וקפיצה ברווחים

דמי השכירות (NOI) גדלו בכמעט 19% לסך 255 מיליון שקל ברבעון הראשון, וה-FFO (תזקים נקי מפעילות) הריאלי טיפס בכ-57% לכ-156 מיליון שקל

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

חברת ביג מרכזי קניות מסכמת את הרבעון הראשון של 2022 עם זינוק חד של כ-300% ברווח הנקי לכ-136.5 מיליון שקל. את הרבעון המקביל ב-2021, במהלכו מרכזי הקניות בישראל היו סגורים במשך 50 ימים בשל הסגר השלישי של מגפת הקורונה, סיכמה ביג עם רווח נקי של כ-34 מיליון שקל. במהלך הרבעון נרשמה עלייה של כ-119 מיליון שקל בשווי של נדל"ן להשקעה ונדל"ן בהקמה, לעומת ירידה של כ-26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, עיקר העלייה נובעת מעליית האינפלציה והמשך השבחת הנכסים המניבים והנכסים בהקמה.

ההכנסות ברבעון הראשון גדלו בכ-31% לכ-353 מיליון שקל, בהשוואה לכ-269 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת, שכאמור אופיינה בירידות שנבעו מהשפעות הסגרים וההגבלות שהטילה המדינה בעקבות המגפה. הקפיצה בהכנסות מיוחסת גם לגידול בחברת הבת אפי נכסים והמשך הרחבת הפעילות של ביג , ביניהן פתיחת ביג יהוד ורכישת נכסים בסרביה.

דמי השכירות (NOI) גדלו בכמעט 19% לסך 255 מיליון שקל, בהשוואה ל-215 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2021, וה- FFO (תזקים נקי מפעילות) הריאלי טיפס בכ-57% לכ-156 מיליון שקל, לעומת כ-99.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. ההכנסות מהשכרה ודמי ניהול טיפסו ברבעון הראשון לכמעט 353 מיליון שקל, בהשוואה ל-269 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בתקופה זו נרשם גידול של כ-15.1% בפדיונות החברה בישראל לעומת הרבעון המקביל ב-2021, הכולל תקופת סגר בעקבות הקורונה, וגידול של כ-10.3% לעומת הרבעון הראשון בשנת 2019 טרום תקופת הקורונה. שיעור התפוסה בנכסים בישראל עומד על 100% בקירוב, בסרביה על כ-97.8% ובארה"ב על כ-96.2%.

נכון למועד הדוח, לחברה נכסים לא משועבדים בסך של כ-1.8 מיליארד שקל מתוכם כ-1.3 מיליארד שקל נכסים מניבים . לאחר תאריך המאזן , שיחררה החברה משעבוד שני נכסים נוספים, ביג באר שבע וביג כרמיאל , בשווי כולל של כ-1.6 מיליארד שקל, כך ששווי הנכסים הפנויים עומד על כ-3.4 מיליארד שקל .

לדברי חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, "העוצמה הפיננסית בימים אלו היא הדבר הכי חשוב, כי זו לא תקופה ברורה. כל השווקים מתנדנדים ורועדים וקיימת חוסר בהירות, אז מה שחשוב זו נזילות פיננסית והיכולת לדעת שאנחנו חזקים וההכנסות שלנו יציבות. אני חושב שבימים אלו שחשובה היציבות, העוצמה של הנכסים והפדיונות החזקים, אנחנו סך הכל חברה חזקה ויציבה".

נכון לסוף הרבעון הראשון לשנת 2022 לחברה יתרות מזומנים ופיקדונות בהיקף של כ-1.24 מיליארד שקל ומסגרות אשראי חתומות ופנויות בהיקף של 600 מיליון שקל. בנוסף, נכון למועד הדוח לחברה נכסים בלתי משועבדים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל מתוכם כ-1.3 מיליארד נכסים מניבים. בנוסף, לאחר תאריך המאזן שחררה החברה משעבוד שני נכסים נוספים, ביג באר שבע וביג כרמיאל בשווי כולל של כ-1.57 מיליארד שקל, כך שנכון למועד פרסום הדוח שווי הנכסים הפנויים משעבוד עומד על כ-3.37 מיליארד שקל. בנוסף, לחברה אחזקה במניות סחירות של אפי נכסים (30.1% מההון) שאינן משועבדות בשווי כולל של כ-2.18 מיליארד שקל (נכון ל-31 במרץ 2022) יתרות המזומנים, קווי האשראי והנכסים הפנויים אינן כוללות יתרות של אפי נכסים.

"יש לנו נכסים לא משועבדים בשווי כמעט 2 מיליארד שקל שבכל רגע נתון אנחנו יכולים להשתמש בהם, וזה מה שחשוב לחברה כמו שלנו", הוסיף גאליס. "אנחנו ממשיכים לפעול במסגרת האסטרטגיה שלנו, רק בצורה יותר סולידית. לא קופצים על כל עסקה, בודקים היטב כל דבר, מחפשים עסקאות שאנחנו חושבים שיש בהם הן שילוב של עמידה בעקרונות של האסטרטגיה שלנו, והן סולידיות בצד הפיננסי מהצד השני, כמו עסקת רכישת הקניון במונטנגרו תמורת 95 מיליון אירו שהשלמנו השבוע, שמחזקת את הפורטפוליו שלנו באזור הבלקן וסרביה עם מימון טוב. בסוף אנחנו חברה שרוצה לאסוף נכסים חזקים ואת זה אנחנו ממשיכים לעשות. בימים כאלה אנחנו משתדלים לפעול בסולידיות ודפנסיביות ולראות שדברים יציבים וברורים, לא רצים לשום מקום מהר מדי, ואח"כ יבואו ההזדמנויות. עברנו הרבה משברים ותקופות סוערות בשווקים ובכלכלה, ומהתקופות האלה בד"כ ביג יצאה מחוזקת. אני מאמין שבעקבות התוצאות שלנו, העוצמה הפיננסית והניהול הסולידי גם את התקופה הזו נעבור בצורה טובה".

לפני כחודשיים דיווחה ענקית הקמעונאות פוקס על משא-ומתן המתנהל בינה לבין ביג, במסגרתו צפויה פוקס לרכוש 50% משטח של כ-30 אלף מ"ר בבניין המשרדים הראשון שיוקם במסגרת פרויקט מתחם ביג בפתח תקווה. אם יבשיל המשא-ומתן לכדי עסקה, פוקס תעביר לבניין המשרדים בפתח תקווה את המטה וההנהלה שלה וגם את מותגיה והחברות המוחזקות על-ידה. בהתייחסו להסכם המתגבש אמר גאליס כי "המשא ומתן עדיין בתהליך, וזו עוד אחת מהדוגמאות לעוצמת היחסים ושיתוף הפעולה עם שוכרים משמעותיים. לצד כל זה אנחנו ממשיכים בפיתוח מאוד משמעותי של פרויקטים בבנייה, בגלילות, אור עקיבא, כרמי גת, מגדל העמק, ואנחנו דוחפים לפרויקטים נוספים כמו פתח תקווה ונס ציונה, טירת הכרמל ודימונה. אנחנו בפול פאוור וגם בארץ וגם בחו"ל אנחנו בתנופת פיתוח וצמיחה משמעותית מאוד".

אסף נגר, המשנה למנכ"ל ביג, מסר: "אנחנו מסכמים את הרבעון הראשון של 2022 עם המשך המגמה של התחזקות סקטור המרכזים הפתוחים על פני הקניונים כאשר מרכזי החברה נהנים מגידול בפדיונות של כ-10% לעומת הרבעון המקביל ב-2019 טרום תקופת הקורונה. בארה"ב אנחנו ממשיכים ביישום האסטרטגיה למימוש הנכסים ועד כה מכרנו כ-67% מהפעילות, בשווי כולל הגבוה מהשווי בספרים. כפי שדיווחנו בעבר, בכוונתנו להפנות את כספי התמורה להמשך פיתוח והרחבת פעילותינו בשווקים הגאוגרפים בו פועלת החברה וכן בענף האנרגיה הירוקה".

"ברמה הפיננסית, מאז תחילת השנה גייסנו אג"חים בהיקף של כמיליארד שקל, הארכנו קו אשראי בהיקף של 600 מיליון שקל בתנאים עדיפים עד יוני 2024 ואף שחררנו משעבוד את שני הנכסים הגדולים ביותר של החברה בב"ש וכרמיאל. היקפי הנכסים הפנויים, המינוף הנמוך ועומס שכ"ד הנמוך על השוכרים במרכזי ביג, מציבים את החברה בעמדה מצוינת בפתיחתה של תקופת אי וודאות בשווקים".

ביג מרכזי קניות הוקמה על-ידי יהודה נפתלי ועוסקת בעיקר בהפעלת מרכזים מסחריים בישראל, בארה"ב ובסרביה. מרכזי הקניות של הקבוצה נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה עמה נמנים עיקר נכסי הקבוצה, כוללים מרכזים מסחריים פתוחים חד-קומתיים הממוקמים בדרך-כלל בסמוך לצירי תנועה ראשיים. הקבוצה השנייה כוללת קניונים ומרכזי קניות מסוג Life Style אשר משלבים בילוי וקניות. עם רכישת השליטה באפי נכסים הרחיבה החברה את פעילותה בתחום המשרדים.