כלכלת אירופה | פודקאסט

הסופרים בברלין כבר לא נראים אותו דבר, ועוד 3 סיפורים על האינפלציה הכבדה באירופה

אחד מכל ארבעה בריטים ויתר על ארוחה, הצרפתים מוטרדים ממחיר החרדל שזינק, הגרמנים כועסים על כריסטין לגארד, ובהולנד הממשלה מתערבת בשוק הדיור • אירופה נאבקת באינפלציה, אך בינתיים הציבור סובל ומתוסכל. מה צופן לה העתיד? • האזינו

המשבר הכלכלי שמכה בעולם בעוצמה בחודשים האחרונים אינו פוסח על אירופה / צילום: Associated Press, Matt Dunham
המשבר הכלכלי שמכה בעולם בעוצמה בחודשים האחרונים אינו פוסח על אירופה / צילום: Associated Press, Matt Dunham


המשבר הכלכלי שמכה בעולם בעוצמה בחודשים האחרונים אינו פוסח על אירופה, שבה מדינות רבות סובלות מאינפלציה גבוהה שנעה סביב 10% ומיוקר מחיה משתולל. זו אינפלציה שחלק גדול ממנה מוסבר על ידי התלות באנרגיה, שמחיריה עלו מאוד בתקופה האחרונה. באיחוד האירופי, 55% מהאינפלציה נובעים מהעלייה במחירי האנרגיה וכ-20% נובעים מהעלייה במחירי המזון.

בפרק היום של הפודקאסט "הצוללת של גלובס" נפנה את המבט לארבע מדינות שסובלות מבעיות אלה: הולנד, צרפת, גרמניה ובריטניה. נבדוק ממה נובעות אצלן עליות המחירים ואיך הן באות לידי ביטוי, ומהן על ההשלכות על החברה, הכלכלה והמדיניות המיושמת בהן.

בכל הנוגע למדיניות המוניטרית, גרמניה והולנד - שמעוניינות בהעלאת ריבית לריסון האינפלציה - מתוסכלות מכך שהן תלויות בבנק האירופי המרכזי לנקיטת לצעדים מסוג זה. הן גם תלויות בקונצנזוס שיירשם בין נגידי הבנקים המרכזיים השונים של 19 החברות בגוש האירו. נשיאת הבנק הצרפתית כריסטין לגארד סירבה עד כה להעלות את הריבית, והגרמנים לכן האשימו אותה באינפלציה המשתוללת ואפילו קראו לה "מאדאם אינפלציה". אולם באחרונה נשמעה גם מכיוונה מוסיקה שונה והתכנון הוא להעלאת ריבית - שהיא שלילית כיום - לאפס עד ספטמבר ואף מעבר לכך לאחר מכן. לגארד ציינה שהניסוי שערך הבנק בשיעורי ריבית שליליים במשך שמונה שנים מגיע לסיומו, לצד שיא באינפלציה וחששות לגבי חוזק האירו.

הולנד: הממשלה מתערבת בשוק הדיור

בדומה לישראל, גם בהולנד ניכרת בשנה החולפת עלייה חדה במחירי הדיור ובמחירי השכירות. כך למשל, מחירי הנדל"ן לקנייה עלו ב-15.1% בשנת 2021, וצפויים לעלות ב-13.5% בשנה הנוכחית.

כדי לטפל בבעיית העלייה במחירי השכירות, ממשלת הולנד הודיעה כי בכוונתה להגביר משמעותית את פיקוח המחירים על דירות להשכרה ברחבי המדינה, כך שב-90% מהדירות הפנויות שכר הדירה ייקבע על ידי הרשויות לפי מדד שקבעו, ולא על ידי בעלי הדירות. באיגוד בעלי הדירות הפרטיים טענו שהצעדים הללו יובילו לכך ש"שההכנסה משכירות כבר לא תהיה פרופורציונלית לעלויות", מה שיצמצם עוד יותר את היצע הדירות לשכירות. איגוד השוכרים, מנגד, דורש להעלות את שיעור הדירות שעליהן יהיה פיקוח. האינפלציה בהולנד נכון לאפריל היא 11%, מהגבוהות באירופה כיום.

גרמניה: עלולה לגלוש למיתון

בישראל נוהגים להזכיר תכופות את עלויות המחיה הנמוכות בגרמניה, ובייחוד בברלין, אך כיום המחירים כבר אינם נמוכים כשהיו נוכח אינפלציה של כ-7.5% בגרמניה, נכון לאפריל האחרון.

גם מחירי הגז והבנזין שוברים שיאים, שכן גרמניה נסמכה עד כה במידה רבה על אספקת גז חיצונית, ובייחוד על גז רוסי, שמחירו עלה מאוד על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה והצפי למחסור עולמי באנרגיה. אפילו טרם המלחמה, מחירי האנרגיה בגרמניה היו גבוהים יחסית בגלל מיסים והיטלים.

התוצאה היא, שמחיר נפט לחימום עלה ב-77%, מחיר הגז עלה ב-31%, מחירי הנפט בתחנות הדלק עלו ב-61% ומחירי הדיזל ב-52% בשנה האחרונה. לכן גרמניה נאבקת כיום להשיג גז טבעי מכל מקור שיכול לבוא בחשבון, לרבות קטר, אלג'יר ואפילו ישראל ומצרים. אם לא תצליח בכך, עלויות הייצור בתעשייה עלולות להיות כבדות עד כדי סגירה של מפעלים, פיטורים ופשיטות רגל, מה שעלול להוביל את גרמניה למיתון ועוני.

מה שעוד מדאיג כלכלנים היא העובדה שמחירים של מוצרי יסוד רבים כמו שמן, לחם וביצים עלה באופן לא-פרופורציונלי, כך שהשכבות החלשות נפגעות אפילו יותר מעליית המחירים. כך למשל, העגבניות התייקרו ב-40%; שמן חמניות התייקר ב-37% (חלק גדול מהאספקה בגרמניה מגיע מאוקראינה, ובימים הראשונים למלחמה נרשמה "התנפלות" על המדפים, כפי שהיה לגבי נייר טואלט בתחילת מגפת הקורונה); החמאה התייקרה ב-31%, והקמח הלבן ב-21%.

האינפלציה הגבוהה שוחקת גם את חסכונות העתק של הגרמנים, אחת מהאומות החסכניות ביותר באיחוד האירופי (שנייה רק לשבדיה), ומגבירה את הקריאות להעלות את הריבית מצד הבנק המרכזי האירופי כבר ביולי במטרה להיאבק בה.
מה בנוגע לדיור? בניגוד למצב בארה"ב ובישראל, אפשרויות התאמת שכר הדירה של בעלי דירות בגרמניה אינה גבוהה. עד כה, בעלי דירות הסתפקו בהעלאה לפי טבלת מחירים מותרת, כעת, לפי הדיווחים, מנסים בעלי דירות להכניס סעיף שמאפשר את העלאת שכר הדירה בהתאם למדד. "כמעט כל החוזים החדשים להשכרת דירות כוללים את הסעיף החדש", אמר נציג של איגוד בעלי דירות לעיתון הכלכלי "הנדלסבלאט".

וזה לא הכל: גם חובבי הבירה הגרמנים מודאגים בימים אלה בגלל מחסור צפוי בבקבוקי זכוכית לבירה. גם כאן הסיבה היא מלחמת אוקראינה ומחירי האנרגיה המאמירים, מה שגרם לעלויות ייצור גבוהות במיוחד.

צרפת: מחירי החרדל בעלייה חדה

מחסור בחרדל בחנויות ובסופרמרקטים בצרפת הביא בשבועות האחרונים למרמור ציבורי וגם לעלייה חדה במחירים. כלי התקשורת האירופיים מדווחים על מדפים ריקים בחנויות, שנובעים בין היתר גם מ"פאניקת קניות" של הממרח על-ידי משקי בית רבים במדינה. מחיר החרדל עלה בלפחות ב-10% ברחבי צרפת בחודשים האחרונים.

הסיבה העיקרית היא מחסור בזרעי החרדל המשמשים ליצור את הווריאציות השונות של הממרח, בשל יבול דל שהושפע ממזג האוויר בצרפת ובשל המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה, מקור לזרעים. "השוק (לזרעי חרדל) ריק לחלוטין", אמרה אחת מהיצרניות הגדולות במדינה לרשת הבריטית, "כל היבול כבר הוזמן, ויש לנו קושי רב להשיג זרעים".

אך זה לא רק החרדל: הצרפתים סובלים מיוקר המחיה וחלקם מספר על צורך לצמצם משמעותית בהוצאות בימים אלה כדי להצליח לסגור את החודש.

בריטניה: הממשלה מסבסדת את מחיר הדלק

משבר יוקר המחיה בבריטניה מאיים להחריף בחודשים הקרובים, והבנק המרכזי האנגלי אומר כי הוא "חסר יכולת" להשפיע על הדינמיקה וכי האינפלציה עשויה לטפס ל-10% בחודשים הקרובים. סקר שפורסם באחרונה ב"סקיי ניוז" העלה שאחד מכל ארבעה בריטים נאלץ "לוותר על ארוחה קבועה" בחודשים האחרונים בשל המחירים הגבוהים. יותר מארבעה מכל חמישה נשאלים אמרו כי הם "מודאגים בשל עליית המחירים". 52% דיווחו כי יצאו פחות מהבית למסעדות או לאירועים חברתיים, כדי לצמצמם את ההוצאות.

הממשלה הבריטית כבר מסבסדת את מחירי הדלק והדיזל באמצעות הפחתה זמנית של המע"מ עליהם. היא נמצאת כעת תחת לחץ להוריד מסים, או לבטל את העלאות המסים המתוכננות לשנת התקציב הקרובה. בחזית המוניטרית, בנק אנגליה היה אחד הראשונים להעלות את הרבית במשק מריבית אפסית ל-1%, והוא צפוי לנקוט מדיניות אגרסיבית יותר מהפד ומהבנק המרכזי האירופי בתחום זה. נגיד הבנק אנדרו ביילי אמר בפרלמנט הבריטי השבוע כי אינו יכול למנוע מהאינפלציה "להגיע ל-10% עוד השנה" ואמר כי הוא מודה שדבריו נשמעים "אפוקליפטיים".