האם בשנה האחרונה לא הוגש אף כתב אישום על אלימות בבתי חולים?

מה עושות רשויות החוק נגד מתפרעים בבתי חולים? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ניצן הורוביץ, מרצ. נוביקסון, כאן ב’, 19.5.22 / צילום: שלומי יוסף
ניצן הורוביץ, מרצ. נוביקסון, כאן ב’, 19.5.22 / צילום: שלומי יוסף

התקרית האלימה שאירעה לאחרונה בבית החולים הדסה בירושלים - שבמהלכה קרובי משפחתו של אדם שנפטר במקום התפרעו, גרמו נזקים ואף היכו את אנשי הצוות - העלתה שוב לכותרות את האלימות שמופנית נגד צוותים רפואיים בבתי החולים בישראל. כששר הבריאות ניצן הורוביץ נשאל על כך במהלך ראיון בכאן ב', הוא הזכיר כי מתבצע תיגבור של מערכי האבטחה בבתי החולים, אבל הדגיש כי "המאבטח זה לא כל הפתרון… צריך גם להגיש כתבי אישום. אני בדקתי בשנה האחרונה מקרים של התפרעויות, ונדליזם, מקרים קשים, לא סתם מישהו שקצת צועק… ולא הוגש אפילו כתב אישום אחד".

ייתכן כי הורוביץ צודק בכך שלא מוגשים מספיק כתבי אישום סביב אירועים כאלה, או שהטיפול בהם מתעכב יותר מדי, אבל האם לא הוגש אפילו כתב אישום אחד בכל השנה האחרונה נגד אנשים שהתפרעו בבתי חולים? חיפוש פשוט ברשת הוביל אותנו למספר אירועים שאירעו במהלך 12 החודשים האחרונים והסתיימו בכתבי אישום. כך, למשל, בנובמבר 2021 הוגש כתב אישום נגד תושב נתניה בן 38 שהתפרע בחדר המיון של בית החולים לניאדו בעיר, שכולל סעיפים כגון עבירות של תקיפת עובד ציבור, ניסיון תקיפה של עובד חירום, איומים, היזק לרכוש במזיד והתנהגות פרועה במקום ציבורי. אגב, יעילות המשטרה במקרה הזה מרשימה: כתב האישום הוגש יממה בלבד אחרי המקרה עצמו.

באוגוסט 2021 הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי פתח תקווה בעקבות מקרים שונים של אלימות בבתי החולים בילינסון. במסגרת האירועים, שהתרחשו כחצי שנה קודם לכן, אחד מהשניים איים על אנשי הביטחון, ואילו השני איים על רופא שיירה לו "כדור בראש". יש גם אירועים טריים יותר. בסוף ינואר 2022 תושב יהוד בן 27 נעצר בחשד שהיכה רופא שטיפל באשתו בבית החולים איכילוב, כשחשב שהרופא מנסה להתחיל איתה. לאחר ארבעה ימים הוגש נגדו כתב אישום.

אז הטענה שאין בכלל כתבי אישום היא אינה נכונה. אבל אולי המסר שהורוביץ ניסה להעביר הוא שאין מספיק כתבי אישום, וכי הרוב המוחלט של אירועי האלימות בבתי החולים מסתיימים בלא כלום? פנינו למשטרת ישראל ושם סיפקו לנו נתונים לגבי שנת 2021. מנתוני המשטרה עולה בשנה זו נפתחו 85 תיקים בגין תקיפת עובד ציבור במוסד רפואי, מהם 38, כלומר כ-45%, הבשילו לכדי כתב אישום.

ייתכן אמנם כי בדבריו על "השנה האחרונה" הורוביץ התייחס ל-12 החודשים האחרונים (מאי 2021 עד מאי 2022), נתון שלא חופף בדיוק את נתוני המשטרה שעוסקים בשנת 2021, אך כפי שעולה גם מהנתונים שהבאנו מפרסומים בתקשורת, לפחות חלק מכתבי האישום הללו שייכים לחצי השני של 2021, וכתבי אישום הוגשו גם במהלך 2022. הורוביץ עצמו סירב להשיב לפנייתנו ולהסביר למה בדיוק התכוון בדבריו.

בשורה התחתונה: דבריו של הורוביץ לא נכונים. לפי נתוני המשטרה, בשנת 2021 הוגשו 38 כתבי אישום בגין תקיפות עובדי ציבור במוסדות רפואיים. מפרסומים בעיתונות עולה כי גם במהלך 2022 הוגשו כתבי אישום כאלה.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: ניצן הורוביץ
מפלגה: מרצ
תאריך: 19.5
ציטוט: "אני בדקתי בשנה האחרונה מקרים של התפרעויות, ונדליזם באמת, מקרים קשים... ולא הוגש אפילו כתב אישום אחד"
ציון:
לא נכון

שר הבריאות ניצן הורוביץ התראיין ב-19.5 לתוכנית נוביקסון בכאן ב', ונשאל בין היתר על השביתה שהתקיימה באותו יום בבתי החולים ברחבי הארץ בעקבות שורת התקיפות האחרונות של צוותי רפואה בישראל. כשנשאל מה עושה משרדו כדי לטפל בנושא, אמר הורוביץ: "יש מאבטחים בבתי חולים, אבל מאבטח הוא לא שוטר. מאבטח לא יכול לתת קנס. מאבטח לא יכול לעצור אנשים. מאבטח גם לא מרתיע. כשקוראים לשוטר… לוקח זמן עד שהשוטר מגיע, בינתיים האנשים כבר מתפזרים או כל מיני דברים כאלה. אין מספיק אכיפה. לכן הפתרון הוא, אנחנו מצד משרד הבריאות - אבל שוב אני מזכיר, אנחנו לא אכיפה ולא אמורים לעסוק בשיטור - אנחנו מתגברים את מערך האבטחה. מעלים עכשיו את שכר המאבטחים ויהיו יותר מאבטחים במחלקות. המאבטח זה אבל לא כל הפתרון. צריך גם שיהיו שוטרים ובעיקר - פה אני אומר לכם שזה לדעתי צריך להיות המוקד - צריך גם להגיש כתבי אישום. אני בדקתי בשנה האחרונה מקרים של התפרעויות, ונדליזם באמת, מקרים קשים, לא סתם מישהו שקצת צועק שגם זה לא בסדר, אבל מקרים קשים, ולא הוגש אפילו כתב אישום אחד".

בדקנו האם באמת לא הוגשו בשנה האחרונה כתבי אישום על התפרעויות בבתי חולים.

מחיפוש פשוט ברשת גילינו מספר דיווחים בתקשורת על אירועי וונדליזם ואלימות בבתי חולים שהובילו לכתבי אישום ב-12 החודשים האחרונות. בנובמבר 2021 הוגש אחד כזה נגד תושב נתניה בן 38 שהתפרע בחדר המיון של בתי החולים לניאדו בעיר. בין הסעיפים: עבירות של תקיפת עובד ציבור, ניסיון תקיפה של עובד חירום, איומים, היזק לרכוש במזיד והתנהגות פרועה במקום ציבורי. יעילות המשטרה במקרה הזה מרשימה: כתב האישום הוגש יממה בלבד אחרי המקרה עצמו. באוגוסט 2021 הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי פתח תקווה בעקבות מקרים שונים של אלימות בבתי החולים בילינסון. במסגרת האירועים, שהתרחשו כחצי שנה קודם לכן, תושב העיר בשנות ה-40 לחייו הצית ניירות במחלקה האורתופדית בבניין ואיים על אנשי הביטחון, וגבר נוסף בשנות ה-60 לחייו איים על רופא כי ירה לו "כדור בראש".

יש גם אירועים טריים יותר. בסוף ינואר 2022 תושב יהוד בן 27 נעצר בחשד שהכה באגרופים ונגח בפניו של רופא נשים שטיפל באשתו בבית החולים איכילוב, כשחשב שהרופא מנסה להתחיל איתה. לאחר 4 ימים הוגש נגדו כתב אישום.

מצאנו גם עדויות שחרגו רק במעט ממסגרת הזמן בה נקב הורוביץ, למשל כתב אישום שהוגש בסוף חודש מרץ 2021 נגד גבר כבן 40 שחנק רופאה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, חבט באגרופים במנהל מחלקת טיפול נמרץ בבניין ודחף אח, לאחר שלא היה מרוצה מהטיפול שהעניק הצוות לבתו בת החצי שנה. הוא הואשם בעבירות של תקיפת עובדי חירום ואיומים.

אבל אולי הורוביץ צודק בנקודה העקרונית שניסה להביע בדבריו, לפיה הרוב המוחלט של אירועי האלימות לא מבשילים לכתבי אישום?

מעבר לעדויות הללו שמצאנו באתרי החדשות, פנינו גם למשטרת ישראל כדי לברר את הסוגיה. שם מסרו לנו כי המשטרה "מובילה מדיניות מחמירה ותקיפה למיגור" תופעת האלימות בבתי חולים ובמרפאות. מהנתונים שנמסרו לנו עולה כי בשנת 2021 נפתחו 85 תיקים בגין תקיפת עובד ציבור במוסד רפואי, מהם 38, כלומר כ-45%, הבשילו לכדי כתב אישום. כאמור, הורוביץ התייחס ל"שנה האחרונה", ומכך לא ברור אם כוונתו הייתה לשנה הקלנדרית האחרונה (ינואר 2021 עד דצמבר 2021, מקביל לנתוני המשטרה), או 12 החודשים האחרונים עד היום (מאי 2021 עד מאי 2022). בכל מקרה, ניתן להניח כי גם אם "הולכים לקראת" הורוביץ ומתחילים את הספירה מחודש מאי 2021, חלק נכבד מ-38 כתבי האישום שהוגשו ב-2021 הוגשו בתקופה זו, כלומר לא אפס כתבי אישום כפי שטען שר הבריאות.

פנינו להורוביץ על מנת להבין למה התכוון ועל בסיס מה טען את שטען, אך הוא סירב להתייחס לפנייתנו.

לסיכום, בשנה שעברה, 2021, הוגשו 38 כתבי אישום בגין תקיפת עובד ציבור במוסד רפואי לפי משטרת ישראל. בדיקה באתרי החדשות מגלה שורה של כתבי אישום שהוגשו בחודשים האחרונים. לכן דבריו של הורוביץ לא נכונים.