חיים ביבס: "השיטה של האוצר היא להרוג את הרשויות המצליחות"

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס זועם על תוכנית האוצר, לפיה רשויות מקומיות עם הכנסות רבות מארנונה עסקית יסבסדו כאלה שמתבססות על ארנונה ממגורים, כדי לשכנע ראשי רשויות לבנות דירות

חיים ביבס / צילום: שלומי יוסף
חיים ביבס / צילום: שלומי יוסף

"נחרדנו למקרא הצעת המחליטים שבנדון, אשר פורסמה לאחרונה, כחלק מקובץ הצעות המחליטים של התוכנית הכלכלית לשנת 2023. מדובר בהצעה הזויה ומקוממת, שמוטב היה אם לא היתה באה לעולם, ואנו מתנגדים לה נחרצות ובאופן מוחלט". כך הגיבו ראשי השלטון המקומי בישראל על הצעת האוצר בחוק ההסדרים לחייב רשויות מקומיות שזוכות בתקבולים נכבדים בגין ארנונה עסקית ומסחרית, להפריש חלק מהתקבולים לטובת רשויות מקומיות שעיקר ההכנסות שלהן מארנונה מתבססות על מגורים.

התעריף הממוצע של ארנונה למגורים מגיע ל-52 שקל למ"ר ואילו זה של שטחי מלאכה מגיע ל-87 שקל; למשרדים, שירותים ומסחר ל-184 שקל; ולבנקים ולחברות ביטוח ל-1,023 שקל. המסקנה ברורה - לרשויות המקומיות אין כדאיות לבנות דירות בשטחן, אלא להתמקד בפיתוח נדל"ן עסקי.

 
  

באוצר מצביעים על פערים גדולים בין רשויות בשיעורי הארנונה למגורים ושלא למגורים. כך, בתל אביב 73% מהשטחים לארנונה הם לא למגורים; בהרצליה מדובר ב-60%; בחיפה ב-56% ובראשון לציון ב-53%. אזורי תעשייה, תעסוקה ומסחר גדולים, מאפשרים להן לסבסד את הארנונה הגרעונית למגורים. לעומתן, רוב שטחי הארנונה בבית שמש הם למגורים, וזה שנים שמשרד הפנים מסמן את העיר, שעיקר הפיתוח בעיר נובע מבניית דירות בקצב מהיר לאוכלוסייה החרדית, כמועמדת לקריסה; בבת ים 35% משטחי הארנונה הם לשימושים שלא למגורים, ועד לשנים האחרונות גרסו מומחים וגם במשרד הפנים, כי לעיר אין זכות קיום עצמאית ויש לשלבה בתל אביב; בעיר החדשה ובנבנית במהירות חריש, רק 7% משטחי הארנונה הם לא למגורים, וזה לא מבשר טובות לעתיד.

האוצר: "לצמצם פערים בין רשויות"

השאלה, מה עושים. התוכנית שגיבשו באוצר להתמודד עם הבעיה הזו כוללת סוג של ויסות בין הרשויות מבוססות ארנונה עסקית, לבין כאלו שמבוססות ארנונה למגורים. הרעיון הוא להקים קרן, שתעניק לרשויות מקומיות 2,000 שקל על כל יחידת דיור שתקבל היתר בנייה בשטחן, וזאת כמענק להאצת דיור. מקורות המימון של הקרן יהיו הפרשות של הרשויות המקומיות עתירות הארנונה העסקית, והן ישלמו לפי הגידול השנתי שחל בהכנסותיהן מארנונה שלא למגורים.

"באופן זה, ייווצר מודל שיפוי קבוע בגין היתרים לבניית יחידות דיור שתיתן הרשות המקומית, שמשקפים את מאמץ הרשות לקליטת תושבים חדשים אליה, באמצעות תשלום המענקים להאצת דיור", מסבירים באוצר. "מענקים אלו נועדו לסייע לרשויות המקומיות לספק את השירותים הנדרשים לתושביהן, החדשים כמו גם הוותיקים, אשר קליטת כל תושב נוסף ברשות משפיעה על טיב השירותים שיקבלו, ולצמצם פערים בין רשויות מקומיות אשר היום נהנות מהכנסות גבוהות משמעותית מארנונה שלא למגורים ובהתאם טיב השירותים אשר הן נותנות לתושביהן, לעומת רשויות מקומיות אשר הכנסותיהן מארנונה כאמור אינן גבוהות. מרוץ הרשויות המקומיות כאמור יהווה חלק משמעותי מהמדיניות הממשלתית להגדיל את היצע הדיור ולמתן את מחירי הדירות למגורים".

התגובה של ראשי השלטון המקומי הייתה חדה: במכתב ששלחו חיים ביבס ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, רון חולדאי ראש עיריית תל אביב ויו"ר פורום ה-15 ושי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי , לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הפנים איילת שקד הם הודיעו שלא יתנו יד לרעיון. "ההצעה, המתיימרת לתת מענה למשבר הדיור, היא למעשה הודאה של המדינה בכישלונה הגמור במתן פתרונות. את כישלונה בתחום הדיור מבקשת המדינה לגלגל על הרשויות המקומיות, ולכך לא ניתן יד. היום נאמר ברורות-לא עוד", כתבו.

ביבס: "מנסים להפוך תוכניות משרדים למגורים"

ביבס אמר לגלובס, כי: "כל התכלית של האוצר היא לבטל תוכניות למשרדים במרכז הארץ ולהפוך אותם למגורים. כל עיר מערבית נורמלית בעולם צריכה לייצר את האיכות שלה, ואת שטחי התעסוקה שלה. קח לדוגמה את מודיעין. התחלנו מכלום, והקמנו פארק טכנולוגי של מאות אלפי מ"ר. כשאני פניתי לממשלה בבקשת עזרה אמרו לי שמודיעין באשכול סוציו-אקונומי גבוה ולא מגיעה לנו שום עזרה. עכשיו הם באים אלי ואומרים, שכל מה שנוסיף מעכשיו - 40% יעברו לקרן. זו בדיחה. בדיחה איומה של כאלה שנכשלו כישלון חרוץ ביותר בלהביא לפתרון דיור אמיתי".

"הפתרון האמיתי הוא להפסיק לספסר בקרקע. רמ"י והמדינה מספסרים במדינה ומרוויחים מיליארדים על הגב של הצעירים במדינת ישראל. הגיע הזמן שתהיה כאן בנייה שתעלה כעלות הביצוע בלבד. בלי ספסרים ובלי יזמים. רק קבלנים. במקום זה הם מנסים כל הזמן פתרונות שאין להם שום קשר לירידת מחירי הדירות. למדנו כבר את האנשים האלה שכל תכליתם להמציא כל מיני קרנות וכל מיני פתרונות הזויים שהתכלית שלהם היא לקחת. בכאב גדול אני אומר שזו בושה וחרפה".

ולגבי הטיעון שארנונה למגורים מרתיעה את ראשי הערים מלאשר יחידות דיור אמר ביבס: "סתם שטויות, אמירות שאין מאחריהן כלום. נכון שיש כאלה שהיו רוצים לראות אצלם יותר הכנסות מעסקים וזה לגיטימי. במקום להבין שצריך לשחרר את הרשויות המקומיות ולהתמקד בלהביא משאבים לרשויות בפריפריה בצפון ובדרום, ולסייע להם מתקבולי רמ"י למשל, שהגיעו ל-21 מיליארד שקל בשנה שעברה, לא עושים עם זה כלום ובאים אל הקופה שלנו. השיטה שלהם היא לבוא אל המצליחים ולהרוג אותם, במקום להשקיע באלה שלא מצליחים".