נחתם הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות

ההסכם שפרטיו נחשפו בגלובס לפני חודשיים, הוא הסכם סחר חופשי מלא, ראשון, אל מול מדינה ערבית • עם כניסתו של ההסכם לתוקף, הוא עתיד להביא להפחתות מכסים הדדיות על מרבית המוצרים, המיובאים והמיוצאים, לצד שיפור והקלה בסחר

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי, עבדאללה בין טוק אל מארי  חותמים על הסכם הסחר החופשי בין המדינות / צילום: Anuj Taylor, Strap Studios
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי, עבדאללה בין טוק אל מארי חותמים על הסכם הסחר החופשי בין המדינות / צילום: Anuj Taylor, Strap Studios

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בין טוק אל מארי חתמו הבוקר (ג') בדובאי על ההסכם אזור סחר חופשי ישראל-איחוד האמירויות. ההסכם, צפוי לפי הערכות משרד הכלכלה, הגדיל את הסחר בין המדינות, בסחורות ובשירותים, להגדיל את היצוא הישראלי לאיחוד האמירויות ולהעניק פטור ממכס באופן מיידי או הדרגתי על 96% מהסחר בין המדינות: מזון, חקלאות, קוסמטיקה, ציוד רפואי, תרופות ועוד. כן כולל ההסכם סוגיות רגולציה ותקינה, מכס, שת"פ, רכש ממשלתי, סחר אלקטרוני ושמירה על זכויות קניין רוחני.

ההסכם שפרטיו נחשפו בגלובס לפני חודשיים, הוא הסכם סחר חופשי מלא, ראשון, אל מול מדינה ערבית, המתקיים זמן קצר כל כך לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים. לאמירויות הסכמי סחר חופשי מעטים, רק עם מדינות המפרץ ומדינות אפט"א - האירופיות שאינן באיחוד, וההסכם עם ישראל הוא השלישי. מבחינת ישראל החשיבות הגדולה היא בגישור סחר חופשי אל מדינות המפרץ כולן, שוק שכבר בתהליכי פיתוח מהירים בעקבות הסכמי אברהם.

ברביבאי אמרה בטקס כי: "זהו אירוע בעל חשיבות היסטורית ליחסים הכלכליים בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות - הסכם סחר חופשי ראשון עם מדינה ערבית - הסכם הסחר החופשי עליו חתמנו הבוקר צפוי לחזק את הסחר בין המדינות, להסיר חסמים ולקדם הזדמנויות ושותפויות עסקיות חדשות, שיהוו בסיס איתן לדרכנו המשותפת".

בין טוק אל מארי התראיין לגלובס בספטמבר 2020 ראיון ראשון של שר אמירתי בענייני כלכלה לעיתון ישראלי ואמר כבר אז כי היתרון הגדול לישראל הוא בהיות האמירויות מרכז מסחרי עולמי. לדבריו, "איחוד האמירויות היא גשר כלכלי למדינות באזור כמו סעודיה, אבל בעצם לעולם כולו, זו האסטרטגיה המוצהרת שלנו - להיות גשר כלכלי-עסקי-מסחרי-פיננסי לכל העולם, ומכאן ההזדמנות הגדולה גם לישראל להשתמש בגשר הזה, ולחבר את אנשי העסקים החברות והטכנולוגיה שלה לכל מקום בעולם. השמיים הם הגבול".

עם חתימת ההסכם אמר: "בהתאם להנחיות הנהגתנו, איחוד האמירויות ממשיכה לנקוט בצעדים נועזים קדימה כדי לקדם את הכלכלה שלנו ולשפר את מעמדנו כמרכז אזורי למסחר, להשקעות ולתעשיות העתיד. הסכם הסחר עם ישראל ייצור פרדיגמה חדשה באזור. הסכם זה עתיד להאיץ את הצמיחה הכלכלית ולחזק את האמונה המשותפת שהדרך היחידה לבנות כלכלות עמידות וברות-קיימא בעולם המורכב היא ביחד. הסכם זה גם מסמל משהו גדול מעסקים: החשיבות של בניית שותפויות משמעותיות. ההסכם שלנו יכול להוכיח לאומות וממשלות ברחבי העולם ששיתוף פעולה ודיאלוג הם הדרך הטובה ביותר להפוך אתגרים להזדמנויות".

שר המדינה לסחר חוץ של איחוד האמירויות, ד״ר ת'אני אל זיודי ברך גם הוא על ההסכם: "מאז כינון הקשרים הדיפלומטיים בין איחוד האמירויות וישראל בשנת ,2020 החל עידן חדש של סחר והשקעות באזורנו. ההסכם המקיף בין המדינות עתיד להאיץ את הפעילות הכלכלית אף יותר, ויתרה מכך, ייצור הזדמנויות למחקר ופיתוח, כמו גם השקעות חדשות בתחומי הטכנולוגיה החקלאית, האנרגיה המתחדשת וטכנולוגיות מתקדמות - תחומים בעלי חשיבות לשתי המדינות".

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם הערבי

הסכמי אברהם, אשר נחתמו על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שרי החוץ של האמירויות ובחריין ונשיא ארצות הברית דאז, דונלד טראמפ, הביאו לפריחה כלכלית מסחרית בין המדינות, ובנובמבר 2021 החל המשא ומתן על הסכם סחר חופשי בין הצדדים אשר הגיע לסיומו ב-1 באפריל 2022.

איחוד האמירויות, היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם הערבי (אחרי ערב הסעודית) ושוק המייבא בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, עם משקל גדול למוצרי טכנולוגיה ופתרונות מתקדמים שבהם לישראל יש יתרון יחסי.

מאז כינון הסכמי אברהם, גדל משמעותית הסחר בסחורות בין איחוד האמירויות הערביות לבין ישראל והגיע בשנת 2021 להיקף של כ-885 מיליון דולר. במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה מציינים כי מאז כינון היחסים באוגוסט 2020 הגיע היקף הסחר בסחורות בין המדינות לכמיליארד דולר.

עם כניסתו של ההסכם לתוקף, הוא עתיד להביא להפחתות מכסים הדדיות על מרבית המוצרים, המיובאים והמיוצאים, לצד שיפור והקלה בסחר. בצד היצוא צפוי ההסכם להעניק לחברות הישראליות יתרון תחרותי ולהקל על פעילות אנשי עסקים בשוק האמירתי ובכך לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק. לצד זאת, בצד היבוא, ההסכם יסייע בהפחתת יוקר המחיה על ידי הורדת עלויות בייבוא לישראל. על פי הערכות מינהל סחר חוץ ההסכם צפוי להגדיל את היקף הסחר בין הצדדים במאות מיליוני דולרים כבר בשנים הראשונות לחתימתו.

הסחורות שהמכס עליהן ירד

ההסכם כולל: סעיף יצוא לאמירויות ולפיו מעל ל-96% מפרטי המכס הנסחרים בין המדינות ומיוצאים לאיחוד האמירויות, יקבלו הטבות מכס. 82% מפרטי המכס ירד הפטור מידית ל-0, ולעוד 14% מפרטי המכס ירד באופן הדרגתי ל-0 תוך 3 שנים או 5 שנים. 2% נוספים מהפריטים בספר המכס קיבלו הטבה בשיעור המכס.

בין היתר ירדו המכסים על כימיקלים, דשנים, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי פלסטיק, מוצרי קרמיקה, תכשיטים ויהלומים, מכונות ורכיבים אלקטרונים וציוד רפואי וכן ירקות ופירות, מיצים, זרעים, מוצרי בשר ודגים ועוד.

ביבוא - מעל ל-96% משורות המכס של ישראל קבלו הטבת מכס. 72% ירד בפטור מידי ל-0 ועוד כ-21% ירד באופן הדרגתי תוך 3 או 5 שנים ל-0. הנחות בשעורי מכס ומכסות ניתנו לעוד 3% מהפריטים.

בין המוצרים אשר קבלו הטבות משמעותיות ביבוא מאיחוד האמירויות לישראל ניתן למצוא: תרופות, מוצרי פלסטיק וגומי, קרמיקה, מכונות ורכיבים אלקטרונים, כבלים מוליכים, תכשיטים וכלי רכב וכן בשר ומוצריו.

עוד בהסכם קידום הסחר בשירותים בין המדינות על ידי הבטחת ודאות רגולטורית בתחומים כגון סחר אלקטרוני, שירותים מקצועיים ועסקיים, שירותי הפצה (סיטונאות וקמעונאות), מחשוב ועוד.

"כל בעל חברה או עסק קטנים ככל שיהיו ייהנה כעת מיתרון"

ראש מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן, אומר לגלובס כי הצפי הוא שההסכם יוביל לגידול של ממש בהיקפי הסחר עם האמירויות, עד כדי 3 מיליארד דולר בשנה בעוד שלוש שנים. ב-2021 היקף הסחר התקרב למיליארד ולפי נתוני איחוד האמירויות רק ברבע הראשון השנה הוא כבר הגיע למיליארד.

לדברי כהן, המשמעות הישירה וההצהרתית של ההסכם היא פתיחה רשמית של השווקים במדינות המפרץ שהן בהסכמי סחר חופשי עם האמירויות, לסוחרים לחברות ולאנשי העסקים הישראלים. "ההסכם סוגר פער של 50 שנה עבור הישראלים באמירויות ובמפרץ על ידי מתן העדיפות הזו של ביטול המכס לישראל על פני המדינות האחרות. אסטרטגית האמירתים רוצים לפתח ענפי כלכלה ותעשיה נוספים מלבד הנפט והגז, ובאמצעות הסכם הסחר החופשי לישראלים תהיה נגישות מעולה למגמה הזו".

מה זה אומר עבור הישראלים ככלל?
"כל בעל חברה או עסק קטנים ככל שיהיו ייהנה כעת מיתרון באפשרות היצוא לאמירויות או מיבוא זול יותר של חומרי גלם. בשלב הזה מדובר בעיקר ביבוא של כימיקלים לתעשייה, והדבר צפוי להתגלגל להוזלת מחיר לצרכנים במוצרי תעשייה ישראלים המשתמשים בחומרי גלם כאלה".

וההרגשה?
"אם היו אומרים לי לפני שנתיים שבמאי 22 אתלבש חליפה לטקס חתימת הסכם סחר חופשי עם האמירויות בדובאי, הייתי אומר שהדובר לקח סמי הזיה חזקים במיוחד, אבל זה קרה, וזה מרגש מאוד".