תקציב מדינה לשנה הבאה? אולטימטום חדש מאיים על יציבות הממשלה

שר המשפטים גדעון סער הציב אולטימטום לממשלה וציין בראיון כי "ההצבעה בשבוע הבא על חוק יהודה ושומרון תקבע האם הקואליציה רוצה להתקיים או לא" • אמש משכה הממשלה את החוק ברגע האחרון לאחר שהאופוזיציה הודיעה שלא תתמוך בו ומהצד השני רע"ם סרבה לתמוך גם כן

שר המשפטים גדעון סער / צילום: אוליביה פיטוסי - פלאש 90
שר המשפטים גדעון סער / צילום: אוליביה פיטוסי - פלאש 90

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הצליח לנטרל שני איומים על הקואליציה. האחד, ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי שבתוך 48 שעות חזרה בה מאיומיה להצביע נגד הממשלה ובתמורה לתקציבים למגזר הערבי וזירוז הליכים בירוקרטיים לשחרורם חזרה לחיק הקואליציה, והשני הוא יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון שאתמול (ב') הודיע כי ייתן לראש הממשלה שבועיים נוספים לפתרון המשבר סביב הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. למרות ששרת התחבורה הודיעה כי הרפורמה תיכנס לתוקף כלשונה באוגוסט, נעתר ביטון לבקשת בנט ולפיד להקפיא את איומיו על הממשלה למשך שבועיים שבהם ינסו הצדדים להתגבר על הפערים.

■ ח"כ מיכאל ביטון הודיע כי לא יצביע יותר עם הקואליציה 
■ בתום הפגישה עם לפיד: רינאוי-זועבי חזרה לקואליציה

שר המשפטים גדעון סער הציב הבוקר (ג') אולטימטום לממשלה והודיע בראיון ברשת ב' כי "ההצבעה בשבוע הבא על חוק יהודה ושומרון תקבע האם הקואליציה רוצה להתקיים או לא". אתמול בערב משכה הממשלה את החוק ברגע האחרון לאחר שהאופוזיציה הודיעה שלא תתמוך בו ומהצד השני רע"ם סירבה לתמוך גם כן. מדובר בחוק שאמור להסדיר את המציאות המשפטית הישראלית ביהודה ושומרון כמו העמדה לדין של מי שפשע מעבר לקו הירוק בבתי המשפט בישראל. סער אמר הבוקר: "המשחק של האופוזיציה הוא לא רק חסר תקדים אלא גם מסוכן. יחד עם זאת, לממשלה יש אחריות להעביר הסדרים משפטיים בסיסיים כמו החוק הזה. הבהרתי את זה לראשי המפלגות... חבר קואליציה שיתנגד אומר 'אינני רוצה בקיום הממשלה'".

האיום הזה מצטרף לדברים שאמר אתמול סער בישיבת תקווה חדשה: "זה הדבר היסודי בקיום של כל ממשלה וברוך השם אחרי למעלה משנתיים של חוסר יציבות פוליטית, של ממשלות מעבר, בשנה האחרונה עברו הרבה מאוד חוקים, הרבה מאוד רפורמות בוודאי אותם הדברים היסודיים שהם חשובים... המשטרה לא תהיה מוסמכת לחקור ביהודה ושומרון על מעשים שבוצעו בישראל לא תוכל לעצור ישראלי שביצע עבירה פלילית בישראל וחמק לתוך תחומי יהודה ושומרון, המצב הזה כמובן עלול להפוך את הישובים ביהודה ושומרון לעיר מקלט לעבריינים ישראלים. יש דברים במהלך קיום של ממשלה שאפשר לחיות בלעדיהם אבל פה מדובר בהסדר משפטי, אשר מסדיר את המציאות המשפטית בשטחי יהודה ושומרון בעצם מאז מלחמת ששת הימים".

בהמשך לדבריו הבוקר של סער צייץ ח"כ וואליד טאהא מרע"ם: "אנחנו מוכנים", כפי שצייץ בזמנו סער כאשר נתניהו הכריז על פריימריז לראשות הליכוד והרפרנס הוא שברע"ם מוכנים כעת לבחירות. האולטימטום הזה הוביל אתמול לדחיית ההצבעה לשבוע הבא על החוק ובדומה לחוק האזרחות הוא הופך לחוק מהותי לימין שבו תקווה חדשה נחושה שלא להתפשר ולהעביר אותו כלשונו. מי שיצטרכו להתפשר ולתמוך נוכח החרם האופוזיציוני יהיו חברי רע"ם שמתנגדים כרגע לחוק.

מגעים בין הליכוד לתקווה חדשה?

ברקע לחילופי הדברים הללו, במערכת הפוליטית מדווחים על מגעים בין הליכוד לחברי תקווה חדשה ובראשם סער וזאב אלקין לפירוק הממשלה. הדיווחים הללו הוכחשו בסייג אחד על ידי חברי מפלגת תקווה חדשה: התזמון והנסיבות. ובימים האחרונים סער הופך את חוק יו"ש לסיבה מהותית לפירוק הממשלה. מאז החזרה מהפגרה מי שמגבה את הקואליציה בהצבעות במליאה הם חברי הרשימה המשותפת שטוענים כי יתמכו בחוקים קואליציוניים בלי קשר לחרם מימינה באופוזיציה על ההצבעות.

בממשלה טענו השבוע כי הם מתכוונים להיעזר בח"כ טיבי וחבריו בהצבעות על התקציב בכנסת אם ידרשו לכך, כאשר מספיק שהם ייעדרו מהמליאה כדי שהתקציב יעבור. כמו בהצבעה על הקמת הממשלה לפני שנה אז חברי הכנסת טיבי ואוסאמה סעדי נותרו מחוץ למליאה עד לרגע האחרון במעין "רשת ביטחון" ורק כאשר הושג רוב לממשלה הם נכנסו והתנגדו. בימינה לעומת זאת טענו כי לא יסכימו להעברת התקציב באצבעות המשותפת ולכן ההערכה היא שהממשלה תוכל לשרוד לכל המאוחר עד לחודש מרץ 2023, אז הממשלה מתפזרת אם לא עובר תקציב.