האינפלציה בגוש האירו שוברת שיאים; צרפת בסטגפלציה

נתונים ראשוניים לגבי מדד המחירים לצרכן לחודש מאי מראים כי היא עברה בהרבה את תחזיות המומחים ועמדה על 8.1% בחודש מאי •  מחירי האנרגיה הם האחראים העיקריים לזינוק, אך גם מחירי המזון עלו בקרוב ל-10%

אינפלציה בגוש האירו / צילום: Shutterstock
אינפלציה בגוש האירו / צילום: Shutterstock

האינפלציה בגוש האירו שוברת שיאים. נתונים ראשוניים לגבי מדד המחירים לצרכן לחודש מאי שהתפרסמו היום (ג') מראים כי היא עברה בהרבה את תחזיות המומחים ועמדה על 8.1% בחודש מאי (בהשוואה למאי אשתקד). לפני הפרסום העריכו כלכלנים כי היא תעמוד על 7.7%, ובחודש שעבר נרשמה עלייה לרמה של 7.4%. גם אינפלציית הליבה, המתעלמת ממחירי האנרגיה והמזון, עלתה מעבר לציפיות ל-3.8%.

בצרפת עלה מדד המחירים ל-5.8%, יותר מכפי שחזו כלכלנים, ומדובר בשיא מאז שהמדינה החלה בחישוב האינפלציה במתכונתה הנוכחית, בתחילת שנות ה-90'. במקביל, אומדן של הרשויות בצרפת העלה במפתיע כי הכלכלה התכווצה ברבעון הנוכחי (לעומת השנה שעברה), מה שמציב את המדינה במצב של סטגפלציה. התמ"ג הצרפתי התכווץ ב-0.2%, לעומת תחזיות מומחים כי הוא יישאר ללא שינוי. בגרמניה, שבה מדד המחירים לצרכן טיפס ל-8.7% מדובר בשיא של קרוב ל-50 שנה.

לא רק מחירי האנרגיה אחראיים לאינפלציה

בשתי המדינות, כמו גם בגוש האירו כולו, מחירי האנרגיה הם האחראים העיקריים לזינוק, אך גם מחירי המזון עלו בקרוב ל-10%. עליית מחירים נרשמה גם בתחום הסחורות וגם בתחום השירותים. אסטוניה מובילה את האיחוד האירופי עם אינפלציה של כ-20%, בעוד מלטה ניצבת בתחתית עם כ-5.6%. הזינוק במחירים הביא ממשלות באירופה להודיע בחודשים האחרונים על שורת תוכניות חילוץ ועזרה לציבור, הכוללים מענקים, סבסוד דלק ודיזל, עזרה לשכבות החלשות ועוד.

הנתונים המפתיעים מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי, שעד כה הוביל מדיניות "יונית" יחסית לבנקים מרכזיים אחרים, להודיע ביום חמישי הבא בפגישתו החודשית על העלאת ריבית. נשיאת הבנק כריסטין לגארד הכחישה בעבר כי האינפלציה מהווה בעיה משמעותית, ואמרה כי מצבו של האיחוד שונה מהמצב בבריטניה או בארה"ב, שתי מדינות שכבר העלו את הריבית בניסיון לצנן את הכלכלה. כעת מעריכים כלכלנים כי האיחוד יעלה את הריבית ב-0.25% ביולי, ובפעימה נוספת בהמשך השנה, אך גוברים הקולות שדורשים ממנו לנקוט מדיניות אגרסיבית יותר.