אחרי 3 שנים ותשואה מרשימה: הקרנות הזרות בוחנות מכירת שליש מהחזקות הפניקס

סנטרברידג' וגלאטין פוינט רכשו את השליטה בהפניקס ב-2019 במחיר של 1.7 מיליארד שקל. כיום ההחזקה שווה 3 מיליארד שקל, תשואה של יותר מ-75% • מהקרנות נמסר: "מאוד מרוצים מההשקעה ונמשיך להיות בעלי מניות פעילים"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

האם הפניקס בדרך לשינוי מהותי במבנה השליטה בחברה? הקרנות האמריקאיות סנטרברידג' וגלאטין פוינט החלו לחפש משקיעים שירכשו חלק מ-33% שהן מחזיקות בקבוצת הביטוח בעלת השווי הגדול בישראל. על פי הידוע הקרנות מחפשות לממש חלק מההשקעה שעשו בשנת 2019 לאור התשואה הגבוהה שרשמה מניית הפניקס  מאז.

שתי הקרנות רכשו את השליטה לפני כשלוש שנים מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה בסכום של כ-1.7 מיליארד שקל. כיום שוות ההחזקות של סנטרברידג' וגלאטין פוינט קצת יותר מ-3 מיליארד שקל, החזקות המשקפות להן תשואה של כ-76%. על מנת לשמור על היתר השליטה הן צריכות להחזיק יותר מ-30% ממניות החברה, ולכן אם ירצו לממש חלק ממהחזקה ועדיין להיות חלק מגרעין השליטה, הן יצטרכו למכור חלק מהמניות לרוכש שיזדקק אף הוא להיתר שליטה בחברה מהממונה על שוק ההון.

מהקרנות סנטרברידג' וגלאטין פוינט נמסר כי "אנחנו מאוד מרוצים מההשקעה שלנו בהפניקס ונמשיך להיות בעלי מניות פעילים. אין כרגע שום דבר חדש לדווח עליו". המשמעות היא כי אין בכוונת החברה לצאת לחלוטין מהחזקה בהפניקס, ואכן הן יצטרכו לצרף שותף ולהפוך לחלק מגרעין השליטה.

חברת הביטוח הראשונה שחצתה שווי שוק של 10 מיליארד שקל

את העסקה לרכישת 32.5% ממניות הפניקס מימנו הקרנות הזרות הרוכשות באמצעות הלוואה מקונסורציום בנקאי-מוסדי ובאמצעות הלוואת מוכר שהעמידה להן קבוצת דלק. ההלוואה העיקרית, בגובה 575 מיליון שקל, נעשתה באמצעות קונסורציום בהובלת מזרחי טפחות ושבו השתתפו גם מנורה מבטחים ומיטב דש, כשהבטוחה בהלוואה הייתה מניות הפניקס הנמכרות. כמו כן, דלק העמידה כאמור לרוכשות הלוואת מוכר בהיקף של 200 מיליון שקל.

לפי שעה עוד לא קרה שום דבר ממשי, כפי שציינו בשתי הקרנות, אך אין ספק כי מימוש חלק מההשקעה כדאי מאוד עבורן. הפניקס נסחרת כיום בשווי של 9.24 מיליארד שקל, ובשיאה, לפני הירידות בשוקי ההון, הייתה חברת הביטוח הראשונה שחצתה את הרף של 10 מיליארד שקל בשווי.

השבוע פרסמו חברות הביטוח את הדוחות שלהן לרבעון הראשון של 2022, מהם עלה כי הפניקס רשמה ברבעון הראשון של 2022 רווח כולל של 352 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 15.5%. זאת לעומת רווח כולל של 356 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון מינימלי שגם איתו רשמה הפניקס את הרווח הגדול מבין חברות הביטוח.

הפרמיות ודמי גמולים של הפניקס הסתכמו ב-9 מיליארד שקל ברבעון הראשון, גידול של 53% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עיקר הגידול מגיע מדמי ניהול בעולם הגמל, שצמחו מ-0.7 ל-1.4 מיליארד שקל.

הרווח החיתומי של החברה צמח ב-47 מיליון שקל לכדי 200 מיליון, וזאת למרות הפסד של 142 מיליון שקל בביטוח הכללי שמגיע בעיקר מהפסד בביטוחי רכב כתוצאה מעליית השכיחות בתאונות והתייקרות חלקי החילוף והעלייה בגניבות רכבים. לעומת הביטוח הכללי, ביטוחי הבריאות תרמו 632 מיליון שקל בשל העלייה בריבית, לעומת רווח של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.