הנפקת חברת הקנאביס שקידם רוטשטיין בוטלה, קשת ורשת הפסידו

לפי החברה, ההנפקה בוטלה "לאור המצב בשוק ההון" • את ניסיון ההנפקה ליווה קמפיין טלוויזיה אגרסיבי, בעקבות הסכמים שחתמה החברה עם ערוצי השידור קשת ורשת • במסגרת ההסכם הנפיקה החברה לערוצים מניות בשווי של 13 מיליון שקל תמורת שירותי פרסום טלוויזיוני ודיגיטלי

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

חברת פיתוח תרופות הקנאביס EPM הודיעה כי החליטה להפסיק את הליכי הנפקת המניות שלה לציבור "בין היתר לאור המצב בתקופה הנוכחית בשוק ההון, ועל רקע קבלת הצעה עסקית פרטית שתאפשר לחברה את המשך פיתוחיה", כך מסרה החברה.

EPM ביקשה לגייס 44 מיליון שקל לפי שווי של 381 מיליון שקל לפני הכסף, בהנפקה במודל של מימון המונים באמצעות אתר Fundit. החברה פנתה לציבור בהצעה לרכוש את מניותיה גם למי שאין להם חשבון ניירות ערך.

את ניסיון ההנפקה של EPM ליווה קמפיין טלוויזיה אגרסיבי, בעקבות הסכמים שחתמה החברה עם ערוצי השידור קשת ורשת. במסגרת ההסכם עם שני הערוצים, הנפיקה להם החברה מניות בשווי של 13 מיליון שקל תמורת שירותי פרסום טלוויזיוני ודיגיטלי (חלקה של קשת בהקצאה - 10 מיליון שקל). בקמפיין הפרסומי של EPM "כיכבו" פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה, המשמש כנשיא ויו"ר הוועדה המייעצת של EPM, והמנכ"ל ומייסד החברה רשף סוויסה. חבילת הפרסום הייתה אמורה להתפרש על פני שלוש שנים, ובינתיים מימשה החברה 4 מיליון שקל מתוך ההסכם. לערוצים אופציה כעת לבקש את הסכום במזומן, או לקבל מניות של החברה על פי שוויה בגיוס הבא שלה. 

הבורסה תמכה בהנפקת EPM, שיצאה לדרך בחודש מרץ השנה, ככלי נוסף להבאת משקיעים חדשים לשוק המניות המקומי. אולם, לאחר שעלו לשידור מספר פרסומות של החברה, בהן אחת שבה השוותה השקעה בה ל"השקעה בחברה שהמציאה את הסמארטפון" והציגה נתונים שלא הופיעו בתשקיף, ולאחר ביקורת של שחר סיידון, יו"ר ובעלי חברת סייבל השקעות שפורסמה בעיתון זה, החליטה רשות ני"ע להקפיא את ההנפקה למשך שבועיים, כדי לתת לחברה לבצע התאמות לפרסומים ולתשקיף. בשלב זה כבר גייסה EPM כ-18 מיליון שקל (40% מהכסף המבוקש).

הקפאת ההנפקה פגעה במומנטום

בסופו של דבר נדרשו יותר משבועיים לחברה להתארגן מחדש ולצאת שוב להנפקה. בתקופה זו השתנה המצב בשוק המניות לרעה, והמומנטום של ההנפקה נפגע מן ההקפאה. רשות ני"ע דרשה מן החברה לחזור לכל המשקיעים המקוריים ולאשרר מולם את ההשקעה. על פי אתר fundit , בסופו של דבר גוייסו לטענת החברה כ-25 מיליון שקל, כ-57% מהכסף הנדרש, אולם למרות שנותרו 27 ימים לגיוס, החברה כנראה הבינה כי לא תוכל להשלים את הגיוס כפי שקיוותה.

המשקיעים בהנפקה צפויים לקבל את כספם חזרה, כאשר ההמפסידות העיקריות מן המהלך כרגע, הן כנראה רשת וקשת שאיפשרו ל-EPM לפרסם בפריים טיים בתמורה למניות החברה.

מוצריה של EPM אמורים להגיע לשוק, על-פי הערכתה בתשקיף, לא מוקדם משנת 2025. בינתיים מופיעים בדוחותיה הכספיים יתרת הפסד של 15 מיליון דולר, גירעון של 3 מיליון דולר בהון העצמי וכן הערת עסק חי של רואי החשבון.

בעקבות ביטול ההנפקה אמר פרופ' רוטשטיין כי: "המצב בשוק ההון כיום מייצר ירידת ערך משמעותית באופן כמעט ודאי למשקיעים בטווח המיידי. מי שמכיר אותי יודע שאיני יכול לתת למצב כזה לקרות"..