מחירי השימוש בתשתיות בזק יירדו ואיתם אולי גם מחירי האינטרנט

משרד התקשורת בחר בחברת הייעוץ AXON לקביעת מחירי השימוש בתשתיות בזק במסגרת השוק הסיטונאי • לקביעת המחיר תהיה השפעה רחבה על הרווחיות של IBC ועל הכדאיות בהמשך ההשקעות של פרטנר, וכמובן על מחירי האינטרנט בישראל

תשתית אינטרנט של בזק / צילום: אייל מרגולין
תשתית אינטרנט של בזק / צילום: אייל מרגולין

משרד התקשורת בחר בחברת הייעוץ הבינלאומית AXON לתמחור חדש של עלויות השימוש בתשתיות בזק במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי שמונהגת בישראל. חברת AXON היא חברת ייעוץ בינלאומית שמייעצת לחברות טלקום ולרגולטורים בתחום והיא תבצע עבור המשרד עבודת מידול עלויות של פרישת רשת נייחת בישראל, כתשתית מקצועית לתמחור השוק הסיטונאי של הרשת הנייחת. חשוב להדגיש כי מדובר בעלויות השימוש ברשת הסיבים של בזק ולא ברשת הנחושת שלה, ולא ברור האם העבודה תתייחס גם להוט שגם עליה חלה חובה לפתוח את הרשת לשימוש מתחרים.

לעבודה שעושה משרד התקשורת יש משמעויות עמוקות על כדאיות ההשקעות בפריסת תשתיות תקשורת בארץ. המשרד קובע את מחירי השימוש בתשתיות בזק ולפיכך נתון ללחצים משני הכיוונים. מצד אחד המפעילים המתחרים בבזק דורשים לקבוע מחיר סיטונאי לשימוש ברשת שלה נמוך ככל הניתן, ומצד שני בזק לרוב דורשת מחיר שימוש גבוה.

המשרד ניצב בפני דילמה לא פשוטה בעת קביעת המחיר. במידה ויקבע מחיר שימוש נמוך מדי, המשמעות היא שמתחרותיה של בזק אולי יקבלו את מבוקשן, אך התמריץ שלהן לפרוס תשתיות תקשורת עצמאיות תפחת. מחיר שימוש גבוה לעומת זאת יגרום להן להמשיך להשקיע, אבל הוא יהיה טוב לבזק והמחיר ייתכן ולא ישקף את העלויות האמיתיות שלה.

כך או כך, לקביעת המחיר תהיה משמעות גדולה נוספת מכיוון שהוא ישפיע לא רק על מחירי בזק הסיטונאיים, אלא ישפיע על המחירים של IBC. האחרונה היא חברה סיטונאית נטו, כלומר מוכרת שירותים לחברות תקשורת ולא מתחרה בהן. היא קובעת את המחיר שלה באופן עצמאי והיא לא נתונה לפיקוח, אך בשל התחרות מול בזק היא אינה יכולה להרשות לעצמה לקבוע מחיר דומה לבזק אלא מוכרת במחיר טיפה יותר נמוך.

הרווחיות של IBC תישחק, דילמה קשה בפני פרטנר והזדמנות לסלקום

אם מחיר השימוש בבזק יירד כמעט בוודאות גם המחירים של IBC יירדו וקרוב לוודאי שהדבר יוביל לשחיקת הרווחיות שלה. משרד התקשורת קבע שבזק תחויב לאפשר שימוש סיטונאי ברשת הסיבים שלה במחירים (ללא מע"מ) של 71 שקל למהירות של עד 500/50 מגה-ביט לשניה ושל 79 שקל למהירויות של 550 עד 1000/100 מגה-ביט לשניה.

ב-IBC שותפות סלקום והוט בנוסף לקרן תש"י וחברת חשמל. החברה לא מפרסמת את תוצאותיה.

עבור סלקום מחיר שימוש סיטונאי נמוך יאפשר לה מצד אחד לרכוש מבזק תשתיות במחיר אטרקטיבי אך מאידך הדבר ישפיע לרעה על IBC שבה היא שותפה.

בנוסף, הפחתת המחירים הסיטונאיים תעמיד בפני פרטנר דילמה קשה האם להמשיך ולפרוס תשתיות סיבים אופטיים עצמאיות כפי שהיא עושה עד עתה וכבר הגיעה ל-850 אלף משקי בית, או לעצור ולעבור להשתמש בתשתיות הנפרסות על ידי בזק ו-IBC .
בפרטנר מתכננים לפרוס תשתיות סיבים השנה ובשנה הבאה ולעצור ב-1.2 משקי בית.

זו על כל פנים הייתה התוכנית של אבי צבי, המנכ"ל הפורש. השאלה כעת היא מה תהיה עמדתו של אבי גבאי המנכ"ל הנכנס לגבי המשך הפריסה. הפריסה של פרטנר מעניקה לה שליטה מלאה בתשתיות שלה, אך מנגד מדובר בהשקעה מאד גדולה, ומלבדה אין אף אחד שמשתמש ברשת, כלומר במקרה הטוב הרשת של פרטנר מנוצלת בשיעור שבין 25% ל-33% בלבד. זאת בניגוד לרשת של בזק ולרשת של IBC שנהנות מהכנסות המשתמשים האחרים וכך יכולות להשיג החזר השקעה קצר יותר.

לסיכום, משרד התקשורת יידרש לקבוע מחיר סיטונאי בתקופה קריטית להשקעות בשוק הקווי. בעוד שבשוק הסלולרי המשרד אינו רואה ברכה, בשוק הקווי המציאות הפוכה וההשקעות והתחרות בתחום הסיבים האופטיים הן מקור לגאווה. במקביל המשרד יצטרך לדאוג שהורדת המחיר הסיטונאי תתורגם להוזלה של מחירי האינטרנט על ידי מתחרותיה.