36 יח"ד חדשות בסמוך לפארק הלאומי, יד ראשונה מהמדינה: עמידר מוכרת פרויקט ראשון להתחדשות עירונית

החברה תפרסם מחר (ו') רשמית מכרז למכירת פרויקט תמ"א 2/38 ברמת גן • הפרויקט מאושר, והושגו 100% חתימות של בעלי הדירות • הזוכה יידרש לשלם כמיליון שקל לעמידר כהחזר הוצאות

מנכ''ל עמידר, יגאל אהרוני / צילום: באדיבות חברת עמידר
מנכ''ל עמידר, יגאל אהרוני / צילום: באדיבות חברת עמידר

עמידר מוציאה לפועל את המהלך למכירת שישה מיזמי התחדשות עירונית בבעלותה - ותפרסם מחר (ו') באופן רשמי את המכרז הראשון. המכרז מזמין יזמים להציע הצעות לרכישת פרויקט תמ"א 2/38 ברמת גן, ברחוב יהושפט הסמוך לפארק הלאומי.

בשנת 2016 הודיע משרד הבינוי והשיכון כי עמידר תהפוך לחברה יזמית בהתחדשות עירונית, כנדבך נוסף של פעילותה. מאוחר יותר, לקראת סוף 2021, עדכנה החברה בהחלטת הדירקטוריון שקבעה כיצד יש לפעול באשר לתשעה פרויקטי התחדשות עירונית שנמצאים בבעלות החברה. ההחלטה קבעה כי שלושה פרויקטים יקודמו על ידה, בין היתר בעזרת הכנסת שותפים אליהם, וכי השישה הנותרים יימכרו.

השישה הם פרויקט יהושפט ופרויקט הרא"ה ברמת גן, פרויקט יסוד המעלה בהוד השרון, פרויקט מצדה בכפר סבא, פרויקט וולפסון בחולון ופרויקט נחמיה בהרצליה. כאמור, כעת מוציאה עמידר למכירה באופן רשמי את הפרויקט הראשון, והכסף שיתקבל ממכירתו יועבר לטובת השקעה בסקטור הדיור הציבורי. בפרויקט ישנן כיום שבע דירות עמידר, שיישמרו כדירות חדשות לדיירי הדיור הציבורי לאחר השלמת הבנייה.

עלויות הקמה: כ־40 מיליון שקל; רווח יזמי: כ־17.6%

הפרויקט, ברחוב יהושפט 2, כולל בניין קיים שבו 12 דירות. הבניין הזה ייהרס, ובמקומו ייבנו 36 יחידות דיור חדשות. על פי ההסכם, שכבר נחתם עם כלל הדיירים, כל בעל דירה דירה יזכה לתמורה של 12 מ"ר. הפרויקט קיבל את אישור הוועדה המקומית רמת גן, עוד ביולי 2019. בהמשך הוארך תוקף ההחלטה, והיא עומדת בעינה עד יולי 2023.

על פי נתוני הפרויקט שמסרה עמידר, אומדן עלויות ההקמה הוא כ-40.07 מיליון שקל והרווחיות המוערכת היא כ־7.06 מיליון שקל, המהווים 17.6% רווח יזמי - בטווח הרווח היזמי המקובל בפרויקטים מסוג זה. עוד מעריכה עמידר כי השלמת הפרויקט אפשרית בתוך כשלוש שנים.

"עמידר מעוניינת לבחור יזם בעל ניסיון מקצועי בתחום ההתחדשות העירונית, אשר ירכוש את זכויותיה בהסכם וימשיך בקידום הפרויקט, עד להשלמתו", כך בהגדרת מטרות המכרז. בהתאם לכך, מציבה החברה כמה תנאים ודרישות למועמדים.

בין היתר, היא דורשת החזר הוצאות בסך של כ־934 אלף שקל "בגין כל התשלומים אשר עמידר הוציאה לצורך קידום הפרויקט עד מועד פרסום המכרז". סכום זה ישולם נוסף על סכום הזכייה במכרז. עוד יידרש המציע להגיש ערבות השתתפות בסך 100 אלף שקל. ההצעה הגבוהה ביותר תהיה ההצעה הזוכה. המכרז אינו קובע מחיר מינימום להצעות.

המציעים יידרשו להציג מחזור הכנסות ממוצע של 25 מיליון שקל לפחות בשלוש השנים האחרונות והון עצמי של 7.5 מיליון שקל, ולהראות כי לא נכללה בדו"חות הכספיים המבוקרים שלהם לשנה האחרונה הערת עסק חי. המציעים צריכים להיות בעלי ניסיון בביצוע ובהשלמה של שלושה פרויקטים לפחות במהלך שבע השנים האחרונות - פרויקטים מסוג תמ"א 2/38 או פינוי־בינוי בבנייה רוויה, שבנייתם הושלמה וכך גם תהליך מסירת הדירות.

כל הפרויקטים יחד צריכים לכלול 90 דירות לפחות, ואחד הפרויקטים לפחות כולל 36 דירות חדשות, כמו בפרויקט שמעמידה עמידר למכירה. המציע יצטרך גם להוכיח שבפרויקטים היו לפחות עשרה דיירים קיימים, טרם ביצוע מהלך ההתחדשות העירונית, וכי הם זכו למימון ולליווי פיננסי מתאגיד בנקאי או על ידי גוף מבטח.

מנכ"ל עמידר, יגאל אהרוני: "מכרז פרויקט יהושפט ברמת גן הוא הראשון שיוצא לדרך מאז נחתם ההסכם בין עמידר למשרד הבינוי והשיכון, והוא מאפשר לממש פרויקטי התחדשות עירונית בשלל אפשרויות. מכרז יהושפט הוא סנונית ראשונה. בקרוב יפגשו היזמים מכרזים נוספים, שיציעו פרויקטים למכירה ופרויקטים לשותפות".