ערב הסעודית | טור סופ"ש

העסקים הישראלים מסתערים על מדינות המפרץ, ומצפים לחימום היחסים עם סעודיה

בכיר סעודי בשיחה עם גלובס: "לא בטוח שבקרוב יהיה הסכם מדיני, אך בתחומים כמו מסחר, כלכלה וספורט אין כבר בעיה" • הסכם הסחר החופשי עם איחוד האמירויות פותח מדינות נוספות במפרץ לסוחרים ישראלים • וגם: מושל אריזונה הגיע ארצה במטרה למשוך חברות הייטק

טקס החתימה על הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות / צילום: Anuj Taylor, Strap Studios
טקס החתימה על הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות / צילום: Anuj Taylor, Strap Studios

בצל ההתפתחויות האחרונות בין ישראל לבין ערב הסעודית ככלל והפרסום בגלובס בשבוע שעבר בפרט, ראש האגף המדיני־ביטחוני היוצא במשרד הביטחון זוהר פלטי סיפק השבוע התבטאות חריגה.

"עד לפני חמש שנים לאיראנים היה בעיקר את חיזבאללה", אמר פלטי שציין כי "בחמש שנים האחרונות הם הצליחו למצב את עצמם ולאיים על ישראל בתימן, עיראק וסוריה... התשובה הם הסכמי אברהם. אני בטוח שגם סעודיה תצטרף בקרוב".

במסגרת תפקידו, פלטי היווה חלק ממעגל מקבלי ההחלטות, ונחשף למגעים עם מדינות שישראל לא מנהלת קשרים דיפלומטיים עימן. את דבריו של פלטי קיבל גורם סעודי, בשיחה עם גלובס, בחיוך. "בישראל תמיד ממהרים, זה יגיע כשיבשילו כל התנאים", הבהיר הבכיר הסעודי. "לא בטוח שבקרוב יהיה הסכם מדיני, כן ברור שבתחומים האחרים - מסחר, כלכלה, ספורט ועוד - אין שום בעיה לחיבור הישראלי־סעודי. ברור כי בכל מקום שהאינטרסים נפגשים עובדים יחד, כבר בלי צורך בתיווך כלשהו".

הבהלה הישראלית לעסקים עם הסעודים

בעקבות הפרסומים על יחסי ישראל־ערב הסעודית, אנשי עסקים וחברות ישראליות רבים מעוניינים ליצור קשר עם הסעודים. הפניות מגיעות הן למשרדי הממשלה, והן ללשכת המסחר ישראל־מדינות המפרץ. בה בעת, קשרי הסחר בין ישראל לבין מדינות נוספות שאינה מקיימת איתן קשרים דיפלומטיים נמצאים בתנופה.

הקשרים הכלכליים הללו קיימים כבר שנים רבות, אך השינוי הדרמטי עם המעבר אל מעל השולחן התרחש עם חתימת הסכמי אברהם. אלו סוכמו בברכת ערב הסעודית לבחריין, ובתיאום סעודי עם איחוד האמירויות.

תוצאה ישירה של הסכמי אברהם התקבלה השבוע בדובאי, הסכם סחר חופשי של ישראל עם איחוד האמירויות. ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן, אומר לגלובס כי הצפי הוא שההסכם יוביל לגידול של ממש בהיקף הסחר עם איחוד האמירויות, עד כדי 3 מיליארד דולר בשנה בעוד שלוש שנים. ב־2021, היקף הסחר בין המדינות התקרב למיליארד ולפי איחוד האמירויות, רק ברבעון הראשון השנה כבר הגיע למיליארד.

לדברי כהן, המשמעות של ההסכם היא פתיחה רשמית של השווקים במדינות המפרץ, שכבר בעלות הסכמי סחר חופשי עם איחוד האמירויות, לאנשי העסקים הישראלים. "ההסכם סוגר פער של 50 שנה עבור הישראלים באיחוד האמירויות ובמפרץ, על ידי מתן העדיפות הזו של ביטול המכס לישראל על פני המדינות האחרות. אסטרטגית, האמירותים רוצים לפתח ענפי כלכלה ותעשייה נוספים מלבד הנפט והגז, ובאמצעות הסכם הסחר החופשי לישראלים תהיה נגישות מעולה למגמה הזו".

מה זה אומר לאזרח הישראלי?
"כל בעל חברה או עסק קטנים ככל שיהיו, ייהנה מיתרון באפשרות הייצוא לאיחוד האמירויות או מייבוא זול של חומרי גלם. בשלב הזה מדובר בעיקר בייבוא של כימיקלים לתעשייה".

מנתוני הלמ"ס עולה כי באפריל הגיע היקף הסחר עם איחוד האמירויות ל־190 מיליון דולר, זינוק של כמעט 120% מאשתקד. בה בעת, היקף הסחר עם מרוקו עלה ב־30% ל־2.7 מיליון דולר, עם ירדן ב־25% ל־46 מיליון, ועם מצרים ב־31% ל־23 מיליון.

סיליקון ואלי אאוט, סיליקון דזרט אין

השבוע ביקר בישראל מושל אריזונה דאג דיוסי, אחד מידידיה הגדולים של ישראל בקרב המושלים ולא פחות חשוב מכך - מושל המדינה שהיקף הסחר שלה עם ישראל הוא השלישי בהיקפו אחרי קליפורניה וניו יורק.

בשיחה עם גלובס הוא מסביר כי מטרתו היא משיכת חברות הייטק ישראליות, יזמים, סטארט־אפיסטים ומשקיעים למדינתו. "יש לנו את כל התנאים לחברות ישראליות ולסטארט־אפיסטים לצמוח אצלנו", אומר דיוסי. מס ההכנסה לחברות באריזונה עומד על 4.9%, לעומת 7.25% בניו יורק ו־8.84% בקליפורניה. בה בעת, מס ההכנסה באריזונה (הלא הפדרלי) לתושבים הוא 2.5%, לעומת 10.9% בניו יורק ו־13.3% בקליפורניה. היקף הסחר בין ישראל לאריזונה ב־2021 הגיע לכ־680 מיליון דולר, והיווה 1.3% מכלל סחר החוץ של ישראל.

בין השאר בשל המיסוי הגבוה ויוקר המחיה בקליפורניה ובניו יורק, מדינות כמו אריזונה מספקות תחליף לחברות טכנולוגיה שמעוניינות למצוא מיקום נוח לבסיסיהן. דיוסי מזכיר כי מדינתו היא היחידה שמפעילה בישראל משרד קשר מסחרי, ואומר שבביקורו הוא מתמקד בחברות העוסקות בטכנולוגיה הקשורה לחקלאות מדברית, התפלת מים מליחים, שימוש יעיל בהשקיה, ואנרגיה סולארית. היבט נוסף שמושל אריזונה עסק בו בביקור בישראל הוא שמירה על הגבולות. אריזונה, כמו כל מדינות הגבול עם מקסיקו, סובלת מהגירה בלתי חוקית ממדינות אמריקה הלטינית.

דיוסי נועד עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, קודמו בנימין נתניהו, עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון, וכן עם כמה חברות טכנולוגיה.