זו לא חברת שבבים רגילה - היום היא הופכת לחד קרן

ואיאר לא דומה לשום חברת שבבים שאתם אולי מכירים: היא פעילה במקביל בשוק הרכב, מוצרי בריאות לקשישים ועיצוב הפנים והבניין; לפעמים היא מוכרת מוצר שלם, ולפעמים משווקת רק את החיישן, שהוא מוצר הליבה שלה • היום היא מגייסת 108 מיליון דולר לפי שווי של מעל מיליארד דולר, במה שמסתמן כמו הכפלת שווי בתוך פחות משלוש שנים

הטכנולוגיות של חברת Vayyar / צילום: Vayyar
הטכנולוגיות של חברת Vayyar / צילום: Vayyar

כאשר ואיאר (Vayyar) יצאה לאוויר העולם עם מוצר ראשון לפני קרוב לעשור, היא נחשבה לחברה בתחום מדעי החיים. ואיאר השיקה אז חיישן לגילוי סרטן השד המבוסס על גלי רדיו ייחודיים. כעבור כעשור, החברה מיהוד מחזיקה במספר פתרונות משווקים שונים, כמו ניטור נפילות של בני הגיל השלישי או זיהוי עצמים על הכביש, כאשר המשותף לכולן הוא הטכנולוגיה הייחודית שבבסיס הקניין הרוחני של החברה חיישן המבוסס על גלי רדיו (RF), המנתח באמצעות ההחזר של גלי הרדיו הפוגעים ברקמות או בחומרים שונים את טיב מצבן. בצורה זו ניתן לזהות גידולים סרטניים בשלב מוקדם, עצמים בקיר שיש להיזהר מפני קידוח בהם, נוכחות של ילדים ברכב, או הולכי רגל על הכביש.

הקרן של מייסד פייסבוק הופכת את פרימיטר 81 לחד קרן
מה לצפות מאירוע ההכרזה המרכזי בכנס המפתחים של אפל הערב?

אבל אם תשאלו את מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה רביב מלמד, שגם שימש בתפקידים בכירים בקבוצת המובייל והאלחוט של אינטל, ואיאר איננה חברת שבבים. זו חברה שעוסקת בפיתוח ארכיטקטורות חומרה שונות בהתבסס על חיישן גלי הרדיו. האלגוריתמיקה בבסיסה היא לפעמים כל ההבדל בינה לבין רכיב מתחרה, כמו זה של טקסס אינסטרומנטס (TI), החברה הגדולה ביותר שיושבת על אותה הנישה.

החברה הוקמה לפני 11 שנים בידי רביב מלמד, נפתלי חייט ומירי רטנר תחת החזון להביא את החיישן החדשני לארבעה שווקים: גילוי סרטן השד, גילוי מכשולים בקירות, ניטור קווי ייצור ובדיקות של טלפונים סלולריים. כיום מובילים שני התחומים הראשונים את מכירותיה, לצד ורטיקל שלישי שלא נכלל בחזון שלה: החברה פיתחה רדאר פנימי וחיצוני לרכב, כזה המהווה השלמה לרוב לרכיב הליידאר - הרדאר מבוסס הלייזר. החיישן לפנים הרכב משמש בעיקר לניטור הימצאות של ילדים ברכב ומכירתו צפויה להתגבר בעקבות הרגולציה העולמית התחום; בחוץ הרכב, מתחבר החיישן למערכת מניעת ההתנגשות של הרכב (ADAS), בדומה למובילאיי, ומסייע למניעת התנגשות הרכב עם הולכי רגל, בעלי חיים, ורכבים אחרים. בימים האחרונים הכריזה ואיאר על הטמעת החיישן במערכות רדאר חיצוני של יצרנית האופנועים פיאג'ו.

הטכנולוגיות של חברת Vayyar / צילום: Vayyar
 הטכנולוגיות של חברת Vayyar / צילום: Vayyar

חיישן נוסף מסייע לבתי אבות ושירותי בריאות לנטר על נפילות של בני הגיל השלישי ולהזעיק עזרה מיידית - הוא נמכר הן כמארז ליצרניות מוצרים רפואיים, כמו למשל חברת בת של האייר הסינית, במודל של עסק לעסק (B2B) והן כמוצר סופי לצרכן באמצעות שיתוף פעולה שיש לואיאר עם אמזון במסגרת מוצר האלקסה.

לא חברת שבבים

אם ואיאר איננה חברת שבבים, אם היא מוכרת מוצרים סופיים לצרכן דרך אמזון ובו בזמן משווקת חיישבים ליצרניות מערכות מניעת התנגשות מכוניות (ADAS), באיזו חברה מדובר? המנכ"ל רביב מלמד מספר כי הקניין הרוחני של החברה נמצא בעולמות האלגוריתמיקה ואלקטרומגנטיקה - והחברה עוסקת בבניית מערכות מעל לחיישן, המיוצר כיום במפעל TSMC בטייוואן. מבחינת המודל העסקי והחזון, מלמד מוצא דמיון לא קטן דווקא לקוואלקום האמריקאית, שהחלה עם פיתוח מוצרי תקשורת סלולרית וקידמה את תקן ה-CDMA, ולאחר מכן בנתה טלפונים, אנטנות וסדרה של מוצרים נוספים סביב הטכנולוגיה הבסיסית שלה. אנבידיה, שמוכרת מוצרים שונים, כמו סימולטורים לבינה מלאכותית בהתבסס על השבב שלה, היא דוגמא נוספת.

רביב מלמד, מנכ''ל ומייסד שותף Vayyar / צילום: Vayyar
 רביב מלמד, מנכ''ל ומייסד שותף Vayyar / צילום: Vayyar

היום (ב') מודיעה החברה על סבב גיוס חמישי (E) בהיקף של 108 מיליון דולר לפי שווי המוערך במעל למיליארד דולר. זוהי עליית שווי משמעותית ביחס לסבב הגיוס הקודם שנערך בחודש נובמבר 2019 ושיקף לחברה שווי של 628 מיליון דולר אחרי הכסף, לפי חברת המחקר PitchBook. עליית השווי נערכת על רקע הקפיצה במכירות במספר ורטיקלים שהביא אותה לחצות בשנה שעברה את רף ההכנסות השנתיות של 10 מיליון דולר לכמה עשרות מיליוני דולרים בשנה כיום. עם זאת, החברה ככל הנראה רחוקה מרווחיות: היא מעסיקה 330 עובדים במספר אתרים בישראל, כמו יהוד, מודיעין, ירושלים, רעננה וחיפה, ומחזיקה גם משרדים ביפן ובסין.

את הסיבוב החדש מובילה קוך דיסרפטיב טכנולוגי'ס (KDT), אותה הקרן שהובילה את ההשקעה בסיבוב הקודם, ובהשתתפות משקיעים חדשים כמו אטרידס וקרן GLy קפיטל הסינית. בסיבוב משתתפות גם המשקיעות הקיימות בהן כללטק, בסמר, באטרי וריגל פור.

למרות משבר שרשרת הערך והמחסור בשבבים, מלמד שומר על אופטימיות, והאטה היחסית בכלכלה עשויה דווקא להביא להקלה מסוימת בביקוש לשבבים. "מתחילים לראות את היציאה מהמשבר, אם כי עוד מוקדם מדי מכדי לקבוע אם ניחלץ ממנו", הוא אומר לגלובס.