שוכרי דירות | פרשנות

בלי ששמו לב, שוכרי הדירות המתוסכלים נרתמו לספין שמתדלק את עליות המחירים

יכול להיות שדווקא שוכרי הדירות האומללים תרמו לאחרונה לנבואה שתגשים את עצמה • מבלי משים, הם הובלו די בקלות אחר אינטרסנטיים מאוד מוטים, ש"מרחמים עליהם" מעל כל במה • אין כמו סיסמאות של סיוע לזוגות הצעירים, ושכל מורה ואחות יוכלו לשכור דירה בעיר, כדי לפתוח קמפיין בחירות

דווקא שוכרי הדירות האומללים תרמו בימים ובשבועות האחרונים לנבואה שתגשים את עצמה / צילום: Shutterstock
דווקא שוכרי הדירות האומללים תרמו בימים ובשבועות האחרונים לנבואה שתגשים את עצמה / צילום: Shutterstock

מה קרה פתאום שכולם מדברים עכשיו על מחירי השכירות העולים? הרי עם כל הכבוד לסיפורים הספורדיים הרבים, יש להודות, על שוכרי הדירות האומללים (שלל פוסטים נוסח "בוא תראה על מה דרשו ממני עשרת אלפים שקל לחודש בתל אביב או בגבעתיים"), הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - הגוף הרשמי שסוקר מאגר שוכרים של 18 אלף איש לפחות ומציג מידי רבעון טבלאות מפורטות ל-6 מחוזות ול-15 ערים גדולות - מדווחת גם בחודשים האחרונים על יציבות יחסית (0% באפריל, 3.4% בשנה האחרונה) במחירי השכירות. נכון שיש לנו המון ביקורת על המתודולוגיה והביצוע של סקרי למ"ס, אבל קשה להתווכח עם העובדה שהם מהימנים טיפה יותר משיחות סלון, מתמונות באינסטגרם ואפילו מנתוני ביקוש בלוחות האינטרנט שעובדים גם ב"שיטת מצליח".

לא רוצים או לא יכולים? למה הפוליטיקאים לא מצליחים לעצור את השתוללות מחירי הדירות 
הבעיה שתוקעת את שוק הנדל"ן כבר עשרות שנים ללא פתרון: הדייר הסרבן 

אז כן, אחרי שמחירי הדירות זינקו ב-16.3% בשנה האחרונה וב-80% בעשור האחרון, בזמן שמחירי השכירות הסתפקו לפי הלמ"ס בעלייה של פחות ממחצית מכך, סביר להניח שנראה לחצים כלפי מעלה. ודאי כשהמדינה כבר לא מעודדת ישראלים לקנות דירה להשקעה/השכרה (מס הרכישה עלה חזרה ל-8%) וכשהריבית במשק חוזרת למגמה של עלייה (אז למה להסתפק בתשואה של 2%-3% ברוטו על השכרת דירה).

ועדיין, בזהירות, יכול להיות שמבלי משים, דווקא שוכרי הדירות האומללים תרמו בימים ובשבועות האחרונים לנבואה שתגשים את עצמה. מבלי משים, הם הובלו ומובלים די בקלות אחר אינטרסנטיים מאוד מוטים, ש"מרחמים עליהם" מעל כל במה ומספרים שהמחירים פורצים כל גבול הגיוני.

כששר השיכון או נגיד בנק ישראל רוצים לשמוע מה קורה בשוק, הם פוגשים כמובן את היזמים ואת הקבלנים. בדיוק אותם אנשים שנורא רוצים שנקנה מהם דירות ולא נמשיך לגור בשכירות, בין השאר עם המנטרה הקבועה שמי יכול לסמוך על מחירי השכירות שלא יקפצו לנו בעתיד או כבר מחר.

בנוסף, ליזמים רבים יש היום פעילות ענפה בשוק השכירות, עם יותר ויותר פרויקטים להשכרה לטווח ארוך. המדינה אמנם הצליחה לשווק כמה אלפי דירות בודדות כאלו ליזמים, פרומילים מהיקף הדירות המושכרות בשוק (כ-700 אלף), אבל כמו זנב המכשכש בכלב, אותן חברות רצות מבמה לבמה ומספרות עד כמה מחירי השכירות בישראל רק מחכים לפריצה הגדולה. הרווח שלהן מאותן תחזיות כפול - גם העלאת השכירות מתגלגלת לשורת ההכנסות, והן רושמות שערוכי נדל"ן בהיקפים אדירים שמגיעים לרווח הנקי.

במקביל, אפילו תוכנית כמו "מחיר למשתכן", שנועדה לייצר דירות למכירה במחירים מסובסדים, דוחפת את מחירי השכירות, כשרבים מהזוכים מעמידים לשכירות את הדירות החדשות והיקרות יחסית שקנו. בנוסף, גם בשכונות ובערים הוותיקות, ודאי במרכז הארץ, יש כיום הטיה ברורה של מחירי השכירות, בגלל תנופת ההתחדשות העירונית. פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38, שגם מעלימים דירות קטנות וישנות ומקימים במקומם דירות חדשות, גדולות ויקרות יותר, וגם מייצרים ביקוש אדיר לשכירות בתקופת הבנייה.

ואם כל זה לא מספיק, לצד העונתיות הקבועה של חודשי הקיץ, תחשבו גם על אינספור פוליטיקאים שחיים ממשברים. ריח הבחירות שנישא כרגע באוויר כפול - בכנסת וגם בעיריות (באוקטובר 2023). אין כמו סיסמאות של סיוע לזוגות הצעירים, ושכל מורה ואחות יוכלו לשכור דירה בעיר, כדי לפתוח קמפיין ריצה לראשות הממשלה או לראשות העיר.