לצוף מעל סיכוני האינפלציה עם אג"ח בריבית משתנה

שילוב "פלואטרים" בתיק ההשקעות יכול לספק הגנה מפני עליית ריבית גבוהה ומהירה מהצפוי, וכן מענה יעיל לעליית הדולר שתגיע בעקבותיה, לצד התשואה השוטפת שמניבה האג"ח

לצוף מעל סיכוני האינפלציה הגוברים / אילוסטרציה: Shutterstock
לצוף מעל סיכוני האינפלציה הגוברים / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל אילים קרנות נאמנות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עליות המחירים בעולם בכלל ובארה"ב בפרט חרגו בשנה האחרונה מהיעד שהוצב על ידי נגידי הבנקים המרכזיים, והביאו אותם להתחיל בתהליך העלאת ריבית, שמהווה הכלי המרכזי שבידם להתמודד עם עליית מחירים מתמשכת (אינפלציה). בארה"ב בולט הדבר במיוחד כאשר בחודש מרץ נרשם שיא של 41 שנים באינפלציה, עם זינוק של 8.5%, בעוד שהיעד של הבנק המרכזי - הפדרל ריזרב (פד) - עומד על 2% לשנה עד שנת 2024. כעת גובר הסיכוי שהפד, בראשות הנגיד ג'רום פאוול, הפועל בנחישות לבלימת האינפלציה בארה"ב, ייאלץ להעלות את הריבית מעבר להערכות בשווקים, ובצורה מהירה וחדה.

לצד זאת, אושרה תוכנית שתחל ביוני לצמצום מאזן הפד, העומד כיום על 9 טריליון דולר, כך שהבנק המרכזי יפסיק לרכוש אג"ח חדשות כנגד אלה המגיעות לפירעון.

העלייה באינפלציה גלובלית, כשבארצות מסוימות באסיה ובדרום אמריקה חצתה בשנה החולפת שיעור של 10%, בעוד שבמדינות אירופה עלו מחירי הדלק והחשמל בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, מה שהוביל אותן להציג שיעור אינפלציה של כ-7.2%.

הריבית בארה"ב עמדה מאז 2006 תקופה ארוכה על שיעור אפסי של 0%-0.25%, וכך גם בתחילת שנת 2022. כעת, לאחר שתי העלאות ריבית מתחילת השנה (אחת של 0.25% בחודש מרץ והשנייה של 0.5% במאי, שהייתה החדה ביותר משנת 2000), עומדת הריבית בארה"ב על שיעור של 0.75%-1% וצפויה להמשיך לעלות במהלך השנה כאמור.

כתוצאה מעליית הריבית, רכיב האג"ח בתיקי ההשקעות נפגע ואיגרות חוב בעלות קופון קבוע, רשמו הפסדי הון כתוצאה ישירה מעליית התשואות באג"ח בהתאם לאורך המח"מ (משך החיים הממוצע) של כל איגרת בתיק - ככל שמח"מ האג"ח בקופון-קבוע ארוך יותר, כך הפגיעה והפסדי ההון גדולים יותר.

הגנה מפני הפסדי הון

שחיקת תיק ההשקעות כתוצאה מעליית הריבית בארה"ב אינה גזירת גורל, וניתן לצמצם אותה באמצעות שני אלמנטים בתיקי ההשקעות: קיצור המח"מ של האג"ח בעלות קופון קבוע, ושילוב של פלואטרים (FLOATERS) - אג"ח בריבית משתנה בחו"ל.

 
  

בעוד שהתשואה של אג"ח "רגילות" נגזרת מריבית קבועה, הרי שאג"ח בריבית משתנה מותאמות על פי רוב פעם ברבעון לריבית הבין־בנקאית (ליבור) או לתשואת אג"ח ממשלת ארה"ב, שעליה מוסיפים מרווח מסוים, הנגזר בעיקר מדירוג האג"ח והמח"מ שלה.

עליית הריבית מובילה לעלייה בתשואת האג"ח בריבית קבועה ולירידת מחירן (הפסדי הון), בהתאם לאורך המח"מ, אך ניתן למזער את הנזק על ידי קיצור המח"מ של האג"ח בקופון קבוע. לעומתן, הפלואטרים, כאמור האג"ח בריבית משתנה, כוללות מנגנון התאמת קופון, לרוב אחת לרבעון או כפי שנקבע בתנאי האג"ח, כך שהקופון שהמשקיעים מקבלים עולה במקביל לעליית התשואות בשוק האג"ח. בתקופה של עליית ריבית גדל הקופון המשולם על האיגרת, ובכך היא עשויה להגן על המשקיעים מפני הפסדי הון שהיו חווים במסלול של אג"ח עם קופון קבוע.

מעין "ביטוח" בתיק ההשקעות

מכשירי חוב בריבית משתנה היוו מאז ומעולם מפלט למשקיעים מהפסדי ההון הנובעים מעליית ריבית בשוקי האג"ח, ורבות מהאיגרות בריבית משתנה הונפקו על ידי גופים מסקטור הפיננסים, העושים שימוש רב במימון על בסיס ריבית משתנה, דוגמת ג'יי.פי מורגן, בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי, סיטיגרופ, וולס פארגו ועוד.

שילוב של אג"ח בריבית משתנה בחו"ל עשוי לספק למשקיעים מעין "ביטוח" מפני עליית הריבית, ובעקיפין גם מפני אינפלציה, כאשר ההגנה הטובה ביותר שלהן היא בעת עליית ריבית מפתיעה מעבר לציפיות.

עקב העלייה החדה בסיכוני האינפלציה, גובר הסיכוי שהפד ייאלץ להעלות את הריבית בארה"ב מעבר להערכות בשווקים, כך שעליית הריבית עשויה להיות אפילו מהירה יותר. במקרה שכזה, ה"ביטוח" בתיקי ההשקעות מסוג אג"ח בריבית משתנה בהחלט יכול להועיל.

רכישת הפלואטרים נעשית בדולרים, ואם תיק ההשקעות כולל חשיפה גבוהה להשקעות בשקלים, ישנה חשיבות כיום לשלב חשיפה לדולר, ובפרט בתקופה שבה פער הריביות צפוי לגדול לטובת הדולר ושערו עשוי להתחזק אל מול השקל. לצורך חשיפה לדולר בתקופת עליות ריבית, לפלואטרים יתרון בולט על אלטרנטיבות השקעה דולריות כגון קרנות כספיות (קרן נאמנות המשקיעה באפיקים סולידיים לטווח קצר, שמגלמת את רמת הסיכון הנמוכה ביותר מבין כל הקרנות), להן קופון קבוע קצר, או פיקדונות דולריים בריבית קבועה שעשויים להיפגע מעליית הריבית.

לסיכום, ההערכות בשווקים מראות כי הפד צפוי להמשיך להעלות את הריבית בארה"ב עד לטווח של 2.75%-3% בסוף שנת 2022, במאמציו למגר את האינפלציה הגואה, מבלי לפגוע בפעילות המשק האמריקאי שעלול להיכנס למיתון. לנוכח התרבותם של זרזי אינפלציה עלמיים - המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, עליית מחירי הנפט וסגרי הקורונה המתמשכים בסין, המשבשים את שרשרת האספקה הגלובלית, גובר הסיכוי שהפד ייאלץ להעלות ריבית מעבר להערכות בשווקים - אולי מעל לשיעור של 3%, ואין לדעת גם באיזו מהירות.

אם כך, שילוב פלואטרים בתיק ההשקעות יכול לספק למשקיעים הגנה מפני עליית ריבית גבוהה ומהירה מהצפוי, וכן מענה יעיל לעליית שער הדולר שתגרור עמה העלייה בריבית, וזאת בנוסף לתשואה השוטפת של האיגרת.