מחלת אבעבועות הקוף מעוררת גלי פייק מסביב לעולם. עשינו סדר

לא, אין קשר בין אבעבועות הקוף לקורונה. ועוד פייקים על ההתפרצות החדשה • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי בטוויטר, 20.5.22
ציוץ ויראלי בטוויטר, 20.5.22

הקורונה התפוגגה, לפחות עד להודעה חדשה, אבל בינתיים כבר נמצאה לה מחליפה בדמות "התפרצות" חדשה: אבעבועות קוף. מדובר במחלה אנדמית שמקורה במרכז ובמערב אפריקה, אבל לאחרונה החלה להתפשט גם במדינות המערב (באמצעות הזן המערב-אפריקאי, הפחות מסוכן), כולל מקרים בודדים בישראל. וכמו שלמדנו מהקורונה, איפה שיש מחלה חובקת עולם - או לפחות פוטנציאל למחלה כזאת - צצים גם פייקים. אספנו כמה מהם.

הסגרים לא חוזרים. פוסטים שונים ברשתות מיהרו להתכונן למלחמה הקודמת, ולהתריע מפני סגרים חדשים וממה שזכה לכינוי "עריצות אבעבועות הקוף". בפועל, כפי שהראו ב"ריאליטי צ'ק", מדור בדיקת העובדות של ה-BBC, זה רחוק מלהיות המצב. המחלה החדשה מדבקת פחות מקורונה, לא כוללת א-סימפטומטים שמדבקים, ובגלל שהיא ותיקה כבר יש דרכים להתמודד איתה (למשל, חיסונים לאבעבועות שחורות). בארגון הבריאות העולמי הבהירו שאין צורך בסגרים, מבצעי חיסון המוניים או אפילו בהגבלות על טיסות.

אין קשר לחיסון הקורונה. אחת השמועות שנפוצו ברחבי העולם (מבריטניה, דרך גרמניה ועד דרום קוריאה) היא כי חיסון הקורונה של חברת אסטרהזניקה הוא זה שהביא להתפרצות המגפה החדשה. הטיעון של מפיצי המידע נוגע לכך שהחיסון הספציפי הזה עושה שימוש בנגיף אדנו מוחלש שגורם לצינון אצל שימפנזות, ומכאן קצרה הדרך למחלה ששמה קשור לקופים. רק שכפי שהראו בודקי העובדות של AFP, הנגיף שגורם לאבעבועות קוף והנגיף בו משתמשים בחיסון הקורונה הם בכלל לא קרובי משפחה. "ריאליטי צ'ק" גם הזכירו את העובדה שלמרות שם המחלה, אבעבועות קוף לרוב מופיעה בכלל אצל מכרסמים.

וגם לא לשלבקת חוגרת. פוסט בבריטניה הציע שמה שמאובחן כ"אבעבועות הקוף" הוא למעשה שלבקת חוגרת - מחלה, שלפי הפוסט היא תופעת לוואי אפשרית של חיסוני הקורונה. בארגון בדיקת העובדות פול פאקט שללו את שתי הטענות: מעבר לכך שלא הוכח קשר בין חיסוני הקורונה לשלבקת חוגרת, האבחנה של אבעבועות קוף נעשית באמצעות בדיקות PCR ייעודיות.

ד"ש לביל גייטס. בפוסטים מארה"ב, בריטניה והודו עלו הטענות הצפויות על כך שהכל תוכנן מראש, הנגיף מהונדס, והאשמים - זה בטח ישמע לכם מוכר מאיפשהו - הם שורת גורמים כמו ארגון הבריאות העולמי, קרן המטבע העולמית וביל גייטס. בודקי עובדות בהודו הסבירו שאין שום ראיה לכך שהנגיף מהונדס, ושהוא אותר לראשונה ב-1958 כשהבחינו במחלה דמויית אבעבועות במושבות של קופים (מכאן שם המחלה). ה"ראיות" שהפוסטים השונים הסתמכו עליהן כדי להוכיח את תכנון ההתפרצות הן כמעט תמיד הוצאה מהקשר של תרחישים תיאורטיים שהוצגו כדי להתכונן למגיפה הבאה.

הנבואה ניתנה לשוטים. יש פייקים שהם כמעט נבואיים. בקיץ 2021 הופצה בסינגפור טענה שלפיה מחלת אבעבועות קוף התפרצה במדינה. בפועל, כפי שהציגו ב-AFP, הידיעה הייתה מ-2019, ועסקה ממילא במקרה בודד, ולא ב"התפרצות". ייתכן שבקרוב יתברר שהזייפנים פשוט הקדימו את זמנם.

תחקיר: אוריה בר-מאיר