מזוודת המזומנים: עם יותר ממיליארד שקל נזילים, למה דודי עזרא היה צריך את התסבוכת הזו?

במשך עשרות שנים הקפיד דודי עזרא, יו"ר קבוצת נטו ומהאנשים החזקים בשוק המזון המקומי, להתנהל מתחת לרדאר • השבוע, שלא בטובתו, הוא נדרש לתגובה בתקשורת, לאחר שנתפס כשהוא מנסה לכאורה להוציא כחצי מיליון אירו לחו"ל, מבלי שהצהיר על כך לרשויות

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

עשרות שנים של התנהלות מתחת לרדאר וסירוב עקבי לריאיונות בתקשורת הסתיימו השבוע עבור דודי עזרא, יו"ר קבוצת נטו אחזקות , שלא בטובתו. עזרא, אחד האנשים החזקים בשוק המזון המקומי ובעל הון נזיל של יותר ממיליארד שקל, נתפס על פי הפרסומים כשהוא מנסה לכאורה להוציא מזוודה מלאה במזומנים (כחצי מיליון אירו) לחו"ל, מבלי שהצהיר על כך לרשויות.

התמיהה המרכזית העולה מהפרשה נובעת מכך שעזרא "נפגש" עם מאות מיליוני שקלים ממכירת מניות בשנה האחרונה. זאת, לאחר מכירת כמחצית ממניות השליטה בנטו אחזקות, שהונפקה בבורסה לפני כ-40 שנה תחת השם "מאיר עזרא", ואשר דודי עזרא ובנו עדי עדיין מחזיקים בכרבע ממניותיה.

מבדיקת גלובס בשנה שעברה עלה, כי בעקבות מכירת המניות לדוד מצסה, ודיבידנדים שמנים שחילקה החברה, צבר עזרא מזומנים בהיקף של קרוב למיליארד שקל תוך שלוש שנים וחצי. ועם כל ההון העצום הזה, הוא נתפס כעת עם מזוודת מזומנים בנתב"ג, שהסכום בה מהווה פרומיל מהעושר המשפחתי שיצר - מה שגרם להרמת גבות בשוק ההון.

"תשלום לקבלני שיפוץ באי קורפו ביוון"

מהפרטים שפורסמו עולה כי במהלך חג השבועות הגיע עזרא לנתב"ג במטרה לצאת מהארץ, ושם נתפס על ידי אנשי הביטחון של הנמל כאשר במזוודה שלו סכום של 475 אלף אירו במזומן (1.7 מיליון שקל). עזרא נחקר על ידי חוקרי המכס ורשות המסים, ושוחרר בהמשך בתנאים מגבילים לאחר דיון בביהמ"ש.

לפי חוק איסור הלבנת הון חלה חובת דיווח על הוצאת סכום של מעל 50 אלף שקל במעברי הגבול האוויריים של מדינת ישראל, וסכום של 12 אלף שקל במעברי הגבול היבשתיים. על פי החשד, עזרא לא הצהיר על כוונתו להוציא את הסכום המדובר.

 
  

בחקירתו ברשות מסר עזרא את גרסתו, שלפיה ידע שיש חובת הצהרה על הוצאת הכספים האמורים מישראל, על פי החוק, אך לא ידע היכן מבצעים את אותה הצהרה.

לדברי עזרא, הסיבה לצורך במזומנים הייתה כי "הכספים נועדו לתשלום לקבלנים אשר עבדו בשיפוץ בית נופש שרכש בקורפו יוון".

פרקליטו של עזרא, עו"ד יואב סננס, אמר בדיון בביהמ"ש כי מדובר בכספים "שלגביהם שולם מס כדת וכדין, ומשכך, העניין הוא הפרה טכנית ותו לא".

השופט עמיר שקד הורה לשחרר את עזרא בתנאים מגבילים. מטעמו של עזרא נמסר, כי "הכספים יועדו לתשלום במסגרת עסקה פרטית שבוצעה בחו"ל".

בחברת נטו אחזקות התנערו מהקשר בין המקרה לפעילות החברה. בתגובה רשמית שדווחה למשקיעים בבורסה צוין כי החשדות שלגביהן נחקר דודי עזרא, יו"ר החברה, "אינם קשורים לחברה או למילוי תפקידו בה. החברה מעריכה כי לא יהיה לאמור השפעה על עסקיה ופעילותה".

דוד מצסה שילם כפול מהשווי בשוק

מניותיו של דודי עזרא בנטו אחזקות הועברו לנאמנות שהנהנה בה הוא בנו עדי עזרא (בעלה של הדוגמנית בר רפאלי). עדי עזרא כיהן במשך מספר שנים כיו"ר הקבוצה, אולם פרש ב-2019 במפתיע, בנסיבות שהחברה מסרה כי אין צורך להביאן לידיעת הציבור. המושכות הוחזרו לידי האב דודי עזרא, שמכהן מאז כיו"ר החברה, לצד המנכ"ל הוותיק עמי גולדין.

כאמור, בשנה שעברה מכר דודי עזרא מחצית ממניות השליטה בנטו לידיו של דוד מצסה, המחזיק במשחטת יסכה. בתוך שלושה חודשים, עד לאמצע חודש ספטמבר האחרון, מכרה הנאמנות של משפחת עזרא 22.8% ממניות החברה לידי מצסה, בתמורה כוללת של 270 מיליון שקל.

מצסה ביצע את הרכישות בסדרה של תשלומים במחיר של 323 שקלים למניה, כפול מערכן בשוק בעת השלמת העסקה. כיום מחזיקה נאמנות עזרא ב-24% מהון המניות של החברה, בשווי של כ-179 מיליון שקל.

נטו אחזקות, שהוקמה על ידי אביו של דודי עזרא, היא אחד הגופים הדומיננטיים בשוק המזון. החברה עוסקת בייצור, ביבוא, בשיווק ובהפצה של מוצרי מזון כשרים ומוצרי צריכה ביתיים שאינם מוצרי מזון, באמצעות חברות בנות (העיקרית נטו מלינדה). עסקיה כוללים בין היתר את מפעלי עיבוד המזון טיבון ויל, ויליגר, דלידג, שלושת האופים וריץ תעשיות, יבוא מוצרי בשר טרי וקפוא, בקר, דגים טריים וקפואים, גבינות ועוד.

 
  

מדובר בחברה רווחית ביותר, אשר שנת הקורונה היוותה "גיים-צ'יינג'ר" עבורה, שכן באותה שנה מרובת סגרים הציבור התנפל על מדפים בחנויות ובסופרמרקטים. בהתאם, בשנת 2020 הציגה החברה תוצאות שיא, עם מחזור הכנסות של 3.23 מיליארד שקל ורווח נקי של 127 מיליון שקל.

למרות ששנת 2020 הייתה חריגה, הצליחה נטו אחזקות הגדיל את מחזור המכירות שלה גם בשנת 2021, שבמהלכה נרשמו עדיין סגרים ברבעון הראשון, ליותר מ-3.55 מיליארד שקל, והרווח הנקי, שנותר גבוה, נשחק ל-91 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי ב-2021, שעמד על 15%, אפילו השתפר מעט ביחס לשנת הקורונה, ונותר גבוה ביחס לשנה שקדמה למגפה, 2019, אז עמד על כ-14%.

שחיקה של 15% ברווח ברבעון הראשון

בתקופת אינפלציה מואצת בעולם, שמובילה להעלאות ריבית על ידי הנגידים בבנקים המרכזיים, חברות כמו נטו אחזקות נחשבות לנכסים נחשקים. התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2022 ממשיכות להצביע על עלייה חדה בהכנסות (קרוב למיליארד שקל - עלייה של 18%), שיש לשער שנובעת בחלקה גם מגל ההתייקרויות שפוקד את הענף.

עם זאת, נתוני הרווחיות ברבעון הראשון נשחקו. שיעור הרווח הגולמי ירד ל-13%, לאחר שברבעון המקביל ב-2021 נותר הציבור שרוי בסגרים בביתו, כשהוא יכול בעיקר לצאת לרכוש מזון בסופרמרקטים ולגלוש באינטרנט. בשורה התחתונה נשחק הרווח הנקי ל-22.7 מיליון שקל, ירידה של כ-15%.

מניית נטו אחזקות נחשבת לעוגן של יציבות, כמו ענף המזון כולו, ובניגוד לטלטלות שפוקדות את מניות ההייטק והתחומים ה"מסוכנים" יותר בשוק ההון. מתחילת השנה עלתה המניה בכ-3.5%, לאחר שבשנה החולפת היא זינקה ב-77%, בעיקר על רקע מכירת המניות בתג מחיר נדיב על ידי עזרא לידי מצסי.

בסיכום של שלוש השנים האחרונות רשמה המניה תשואה של 150%. מניית שטראוס, ענקית מזון בורסאית אחרת, שנחבטה לאחרונה בעקבות אירועי סלמונלה במפעל השוקולד שלה בארץ ובמפעל החומוס של החברה הבת סברה ארה"ב, הניבה באותה תקופה תשואה שלילית של 5%.