עליית מחירי הדירות אילצה את המדינה להגדיל את ההטבות ב"דירה בהנחה"

מועצת מקרקעי ישראל אישרה שורה של החלטות שיהפכו את ההנחה ב"דירה בהנחה" לגדולה עוד יותר • ברקע הדברים: מלחמה בין קוינט למשרד האוצר סביב ההחלטה להגדלת תשלום הוצאות הפיתוח לרשויות

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר

מחירי הדיור המאמירים הכריחו את המדינה להציע הטבות מפליגות עוד יותר במסגרת תוכנית "דירה בהנחה": מועצת מקרקעי ישראל העבירה היום (ג') שורה של החלטות הנוגעות לתוכנית, אשר משנות את התנאים שהונהגו בה בחודשיה הראשונים. השורה התחתונה: ההנחה המקסימלית לדירה תהיה גדולה יותר, ושיעור הדירות שיוקצו לזכאים בכל הגרלה יהיה גבוה יותר.

על פי ההחלטה, המציעה "מתווה מעודכן למכרזי מחיר מטרה" (עיקר המכרזים שיוצעו מעתה במסגרת תוכנית "דירה בהנחה" של משרד הבינוי והשיכון), תקרת ההנחה במכרזים תעלה מ־300 אלף שקל עד היום, ל־500 אלף שקל מעתה. עוד נקבע כי 80% מהדירות במכרזים יוקצו לזכאים מחוסרי דיור, לעומת 60% עד כה - וכי המועד הקובע לשווי מ"ר לדירה יישאר כפי שהיה, 30.12.2020. ממועד זה, סוף שנת 2020, עלו מחירי הדירות בכמעט 20%, כך שגם להחלטה זו השפעה משמעותית עבור הזוכים העתידיים.

עוד החליטה מועצת מקרקעי ישראל בהקשר זה כי באזור עדיפות ב' יעלה שיעור יחידות הדיור שיוקצה לבני מקום ל־40% אחוז מכלל הדירות; כמו כן אישרה המועצה את שינוי הגדרת בן מקום ובן יישוב, במרחבי הצפון והדרום בלבד, כך שאלו יוגדרו כמי שהתגוררו במקום 18 חודשים לפחות קודם למועד פרסום המכרז (לעומת שלוש שנים בשאר אזורי הארץ).

קוינט לאוצר: "אין דבר ולא חצי דבר בחשש מגירעון"

החלטה אחרת שהתקבלה במועצה מעוררת מחלוקת של ממש בין מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, לבין אנשי האוצר. מדובר בהחלטה שאמורה להמריץ רשויות להוציא לפועל תוכניות דיור, זאת על ידי הגדלת הוצאות הפיתוח שישולמו להן. על פי ההחלטה שהתקבלה במועצה היום, כל רשות תקבל עוד 30 אלף שקל על כל יחידת דיור שתקדם בתוכנית בתחומה, כתוספת הוצאות פיתוח עבור הקמת מוסדות ציבור בפרויקט. מחצית מהסכום תינתן בעת שיווק הקרקע, ומחצית בעת מתן היתרי הבנייה. רשות מקומית שבה ערך הקרקע ליחידת דיור עולה על שני מיליון שקל נכון למאי 2022, לא תהיה זכאית לקבלת התוספת.

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: יוסי זמיר
 ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: יוסי זמיר

משרד האוצר כבר הודיע כי הוא מתנגד להחלטה, דבר שעשוי לבלום את המהלך או לכל הפחות לעכב אותו. במסמך העמדה של המשרד שהגיע לידי גלובס נכתב כי "עלות ההצעה היא כמיליארד וחצי שקל בשנה, והיא אף עשויה לעלות בהתאם לעלייה ביעדי השיווקים, עלות אשר הייתה מביאה את רמ"י, כמעט בכל שנה מהשנים האחרונות, לגירעון שנתי, מצב חסר תקדים אשר עלול להביא להישענות תקציב רמ"י על תקציב המדינה.

"מדובר בתוספת תקצוב לא מידתית המהווה גידול של בין 150 אחוזים לבין 600 אחוזים ביחס לתקצוב הניתן כיום, ומעידה כי מדובר בתוספת שאינה מבוססת מקצועית. ההצעה מוסיפה תקצוב למוסדות ציבור ללא שום התכתבות עם הצרכים, ללא הבחנה בין רשויות מקומיות עם הכנסות גבוהות מחלף היטל השבחה, לבין כאלו שבהן ההכנסות מחלף מועטות. הסכומים המוצעים בהצעת המועצה מנותקים מכל דיון צרכים ומוסברים ברצון לתמרץ רשויות בלבד - רצון שיכול להיות חלק מסדרי העדיפויות של הממשלה ולקבל ביטוי במסגרת התקציב, ולא כתשלום ממנהל מקרקעי ישראל".

במכתב תגובה לדברים אלו כתב מנהל רמ"י כי "בכל השנים האחרונות הציגה רמ"י עודף הכנסה על הוצאה בהיקף של יותר מארבעה מיליארד שקל. יוצא אם כן כי בטענה בדבר חשש מגירעון תקציבי אין דבר ולא חצי דבר. להערכתנו, קבלת ההחלטה תוביל להגדלת השיווקים, כך שהיקף ההכנסות לא בהכרח ייפגע.

"לעניין טענתכם לפי ההחלטה טעונה מקור תקציבי ורישום בתקציב המדינה - כספי הפיתוח מנוהלים כמשק כספי סגור, ומאחר שמדובר בהוצאה המותנית בהכנסה, מטבע הדברים היא אינה יכולה להוביל בפועל לגירעון שנתי. כך נוהגת הרשות עשרות שנים ועל בסיס פעולות אלו הוקם מנהל מקרקעי ישראל. שינויים במתכונת הפעלה זו, ודאי בתקופת משבר, עשויים לשתק את פעילות רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון ויפגעו קשות במאמצי הממשלה לטיפול במשבר הדיור".

תיקון 9 לחוק המכר ייושם הלכה למעשה במכרזי רמ"י

החלטה חשובה נוספת שהתקבלה בישיבת המועצה היום, ושגם היא עשויה לגרום לתרעומת - בעיקר מצד יזמים - היא ההחלטה כי "תשלום שמשלם רוכש דירה על קרקעות מדינה לא יוצמד למדד כלשהו ולא תתווסף עליו ריבית כלשהי, למעט הצמדת רכיב הבנייה למדד תשומות הבנייה, ממועד כריתת ההסכם עם הקבלן לרכישתה ועד מועד התשלום האחרון". ההחלטה היא יישום מעשי במכרזי המדינה של אחד הסעיפים המדוברים בתיקון 9 של חוק המכר (דירות) שנמצא בימים אלו בהליכי חקיקה, לאחר שאושר בקריאה ראשונה בכנסת בשבוע שעבר.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, זאב אלקין: "היום העברנו כמה החלטות דרמטיות שעשויות לחסוך לרוכשי הדירות מאות אלפי שקלים. אני רוצה להודות לשר האוצר אביגדור ליברמן על שיתוף הפעולה הפורה, לינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, ולמנכ"ל משרד האוצר אביעד פרידמן, שעבדו לילות כימים במטרה למצוא את הפתרון הנכון והמוסכם לטובת רוכשי הדירות בישראל".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן: "ההחלטות שאושרו היום במועצה הן משמעותיות ורבות השפעה על הציבור. כל הצעדים יחד הם צעדים משמעותיים במטרה לתת מענה לביקושים העולים ולאיזון השוק. אני מאמין כי כבר בקרוב נראה התחלה של שינוי".