השוק הזה נשלט על ידי שחקני ענק. אז מה יש לשני סטארט-אפים ישראלים לחפש בו?

קורלוג’יקס ולוגז אי.או, שנבחרו בעבר לרשימת המבטיחים של גלובס, מתחרות בענקיות הוותיקות של שוק ניטור התוכנות והמערכות • לוגז אי.או עברה שינויים רבים בשנים האחרונות וקורלוג’יקס מנסה לחדור לשוק התחרותי באמצעות הוזלת עלויות • מי נמצאת במומנטום טוב יותר?

אריאל אסרף, מנכ''ל וממייסדי קורלוג'יקס ותומר לוי, מנכ''ל וממייסדי לוגז אי.או / צילום: איל יצהר,  Logz.io
אריאל אסרף, מנכ''ל וממייסדי קורלוג'יקס ותומר לוי, מנכ''ל וממייסדי לוגז אי.או / צילום: איל יצהר, Logz.io

מה זה המשבצת

אלפי חברות פועלות בענף ההייטק הישראלי במטרה לכבוש את השוק הגלובלי. רבות מהן מתחרות על אותה המשבצת, אבל לכל אחת סיפור ייחודי משלה. מדור ״המשבצת״ של גלובס משווה בין חברות טק מהארץ ומהעולם, מספק את ההקשר בו הן פועלות ומציג את המגמות העיקריות בתחום.

סטארט-אפים אוהבים "אוקיינוסים כחולים" - שווקים בתוליים עם מעט תחרות שעדיין לא התקבע בהם מוביל ברור. "תחרות היא ללוזרים", טוען היזם ומשקיע ההון סיכון, פיטר ת’יל. לדבריו, התחרות רק מזיקה לרווחים, משהו שכדאי להימנע ממנו.

שוק הניטור (Monitoring) של תוכנות ומערכות הוא ההפך הגמור משוק בתולי. בתחום הניטור, שנקרא גם תצפית (Observability) כיוון שהוא מספק ללקוחות נראות על מה שקורה אצלם במערכות, פועלות כמה שחקניות ענקיות ומבוססות. חברת ספלאנק, שהוקמה ב-2003 ונסחרת לפי שווי 16 מיליארד דולר, נחשבת לשחקן הוותיק בשוק.

חברה צעירה יותר שנחשבה במשך תקופה לאהובת המשקיעים בוול סטריט היא דאטה דוג, שהוקמה ב-2010 ושווה 32 מיליארד דולר. אפילו שדאטה דוג קיימת מעל עשור ורושמת הכנסות שנתיות של יותר ממיליארד דולר, היא עדיין צמחה ב-70% אשתקד. בסוף 2021 רכשה דאטה דוג את הסטארט-אפ הישראלי Ozcode ועל בסיסו היא מפעילה מרכז פיתוח בישראל.

לוגז אי.או עוברת שינויים

על אף השחקניות הרבות, ניטור מערכות הוא תחום ענק וכל חברה זקוקה לשירותיו כדי לוודא שהפעילות שלה מתנהלת כשורה. כך שגם תפיסת נישה קטנה בתוכו יכולה להיות משמעותית. זהו גם שוק שמשתנה כל הזמן, מה שפותח הזדמנויות לשחקניות החדשות להיכנס אליו.

שני הסטארט-אפים הישראלים המרכזיים שפועלים כיום בשוק הניטור הם לוגז אי.או (Logz.io) וקורלוג’יקס (Coralogix). שתי החברות, שנבחרו בעבר לרשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס, החלו את דרכן בעולם של ניתוח לוגים - קבצים טקסטואלים שמערכות מחשב פולטים אוטומטית ומצביעים על תקלות ובעיות.

לוגז אי.או הוקמה ב-2014 על ידי תומר לוי (מנכ"ל) ואסף יגאל. מאז שנבחרה לרשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס ב־2019, עברו עליה שינויים משמעותיים. ב-2020 שינתה החברה מיקוד ממכירה לחברות קטנות ובינוניות למכירה ללקוחות תאגידים גדולים. מדובר בשינוי מהותי שדרש מעבר ממכירה אוטומטית דרך האתר לעבודה עם אנשי מכירות על עסקאות של מיליונים.

ב-2021 לוגז אי. או נאלצה לעשות שינוי אפילו גדול יותר. החברה התבססה מאז הקמתה בעיקר על כלי הקוד הפתוח שפיתחה חברת אלסטיק ההולנדית לאיסוף וניתוח לוגים (הידועים בשם הכולל ELK Stack). אלו כלים אהובים וסופר פופולריים עם מיליוני הורדות ולוגז אי.או ארזה אותם בעטיפה נוחה והוסיפה להם יכולות ואפשרות לפעול בנפחים גדולים יותר.

אלא שבשנה שעברה אלסטיק החליטה שלא לאפשר עוד לארגונים להמשיך לרכב על תוכנות הקוד הפתוח שלה בעקבות סכסוך בנושא עם אמזון. כתוצאה מכך, לוגז אי.או משתמשת כיום ב-OpenSearch - תוכנה חליפית שמובילה אמזון על בסיס הגרסה הפתוחה האחרונה של אלסטיק.

לשינויים אלו, כך נראה, הייתה השפעה מהותית על החברה. כך למשל, הצמיחה בכוח האדם של החברה נעצרה בשנים האחרונות וכיום מעסיקה לוגז אי.או כ-250 עובדים, פחות או יותר אותה כמות כמו ב-2020. בראיון באוגוסט 2020 לגלובס העריך המנכ"ל לוי כי בתוך שנתיים-שלוש החברה תגיעה ל-500-700 עובדים, יעד שנראה כרגע רחוק.
גם ברמת ההשקעות לוגז אי.או לא יצאה לגיוס מימון חדש מאז 2020. נתון זה מפתיע במיוחד מאחר ש-2021 הייתה שנת שיא בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים, במהלכה חולקו כספים ביד נדיבה על ידי הקרנות.

קורלוג’יקס ממתגת עצמה כשחקן לואו־קוסט

קורלוג’יקס הוקמה גם היא ב-2014 ועברה משברים והחלפת מנכ"לים עד שמצאה את הנישה שלה בשוק הניטור התחרותי מאוד. קורלוג’יקס, כיום בניהולו של אריאל אסרף, אחד המייסדים, מנסה לחדור לשוק הניטור על בסיס הוזלת עלויות ללקוחות, מה שהופך אותה לסוג של שחקן לואו-קוסט אם תרצו.

ניטור יכול להיות עסק יקר כיוון שהוא דורש איחסון ואינדוקס של כמויות דאטה גדולות שמגיעות מהמערכות השונות של הלקוח. קורלוג’יקס טוענת שהיא יכולה להוזיל זאת בעשרות אחוזים ללקוחות על ידי ביצוע מיפוי ראשוני של המידע, עוד לפני שהוא מאוכסן בענן. כך נשמרת ומאונדקסת רק הדאטה החשובה, מה שמוריד עלויות ומשפר ביצועים.

קורלוג’יקס היא עדיין חברה קטנה יותר מלוגז אי.או ברמת כוח אדם, אך היא נמצאת במגמת צמיחה מהירה, לפחות לפי הנתונים הגלויים. החברה מעסיקה כיום 185 עובדים, פי שלושה בהשוואה ל-60 עובדים בלבד שהעסיקה בספטמבר 2020. בנוסף, בשנתיים האחרונות היא גייסה כ-200 מיליון דולר ממשקיעים, מתוכם 142 מיליון בגיוס שהוכרז בשבוע שעבר. בסך הכל מאז הקמתה גייסה קורלוג’יקס 238 מיליון דולר, לעומת כ-120 מיליון דולר ללוגז אי.או.

מתפתחים לשירותים ולמוצרים נוספים

כדי לבנות חברה משמעותית, שני הסטארט-אפים הישראלים מנסים להציע יותר מוצרים ושירותים, מלבד ניתוח הלוגים. על פניו, לוגז אי. או נמצאת בשלב מתקדם יותר של התפתחות. החברה מדווחת כי בנוסף לניתוח הלוגים, היא התרחבה לניתוח של מטריצות (מדדים טכניים ופונקציונליים מספריים), לעקבות שימוש (שנותנות מידע על זרימת תהליך) ולזיהוי התקפות סייבר.

אולם העובדה שלוגז אי.או אינה יכולה עוד להשתמש במנוע הקוד הפתוח הפופולרי של אלסטיק יכולה להיות בעיה משמעותית. כיום גם אלסטיק מציעה בעצמה שירותים מנוהלים על ידי גבי הקוד הפתוח שלה, עוד איום על לוגז אי.או.

 
  

בשורה התחתונה: שני הסטארט-אפים נדרשים להצעה מובחנת מאוד ללקוח כדי להתחרות בשחקני הענק שפועלים בעולמות הניטור. לפי הנתונים הגלויים, שלא תמיד מספרים את כל הסיפור, נראה שקורלוג’יקס נמצאת במומנטום חזק יותר כרגע.