התחזיות היו פסימיות מדי: התיירות ב-2022 מתקרבת למספרים של לפני המגפה

בוועידת התיירות של ישראל הוצגו נתונים על מצב התיירות בארץ ובעולם אחרי הפתיחה מחדש  •בארגון התעופה העולמי יאטא מעריכים שב-2022 יהיו כ-3.6 מיליארד נוסעים ברחבי העולם

מיכל רז חיימוביץ', מנחת ועידת התיירות של ישראל / צילום: איל יצהר
מיכל רז חיימוביץ', מנחת ועידת התיירות של ישראל / צילום: איל יצהר

התחזיות להתאוששות בענף התיירות כשהמגפה הייתה בשיאה היו פסימיות למדי. היו שהעריכו שהתיירים לא יחזרו לפני שנת 2026, שהתיירות לא תחזור למה שהיא הייתה ושהתעשייה במובנים רבים תצטרך לעשות חישוב מסלול מחדש. כל זה הוביל לנטישה המונית בכוח האדם בתעופה ובמקצועות התיירות, נטישה שמובילה כיום למצב מסתכל שלפני שנה נראה כפנטזיה: ביקוש עצום שאין יכולת לתת לו מענה. מעשרות ביטולי טיסות מאולצים ברחבי העולם בשל מחסור צוותי אוויר וקרקע לטפל במטוסים ועד בתי מלון שנאלצים לצמצם את מספר החדרים לאורחים פשוט כי אין מי שינקה אותם.

הביקוש שהזניק את הגרף מעלה בחודשים האחרונים מתרחש חרף התייקרות במחירי הטיסות והתיירות, המלחמה באוקראינה שהזניקה את מחיר הדלק והשילוב של מחסור עולמי בכוח אדם שהקפיצו את המחירים. ההתאוששות העולמית עדיין חסרה סגמנט תיירותי מהותי המתמקד במדינות המזרח ובעיקר בסין - שעדיין סוגרת שעריה לכניסה וליציאה של תיירים - ולמרות זאת, האופטימיות שורה בענף.

2019 הייתה שנת שיא לא רק בישראל: תנועת הנוסעים העולמית בטיסות הגיע ל-4.5 מיליארד נוסעים. חברות התעופה היו באופוריה, אתרי התיירות שגשגו. ואז באה המגפה שטרפה את הקלפים. בשנת 2020 כבר צנחה תנועת הנוסעים העולמית ל-1.8 מיליון נוסעים. ב-2021 המספר טיפס לאיטו לכ-2.3 מיליארד נוסעים. ב-2022 מעריכים בארגון התעופה העולמי יאטא, שנגיע ל-3.6 מיליארד נוסעים ובשנה הבאה, נשווה ונעלה על נתוני שנת 2019.

הנוסעים הם לא תמיד תיירים, כידוע. כמה תיירים, כלומר כאלה שעברו למדינה אחרת ולנו בה לפחות לילה אחד היו בשנת הקורונה 2020? כ-400 מיליון, פחות מרבע ממספר התיירים בשנה הקודמת, כלומר 2019 - אז הגיע מספר התיירים העולמיים ל-1.8 מיליארד מיליון. 2021 לא הייתה שונה בהרבה מקודמתה. התחזיות של ארגון התיירות העולמי מכוונות לכ-900 מיליון תיירים בסוף השנה הזו. 

גם ישראל נהנתה משנת השיא ההיא, 2019. אז צוין ברוב חגיגיות התייר ה-4.5 מיליון שהגיע ארץ. בשנת השפל 2021 כשהכניסה לישראל לתיירים לא התאפשרה מאז חודש מרץ, הגיעו 400 אלף בלבד. במשרד התיירות מעריכים כי בסוף 2022 נגיע לכשני מיליון.

נכון לעכשיו התיירים מהווים כרבע מכלל הלינות בארץ

ככל שיגדל מספר התיירות מעגלי העסקים המתפרנסים מתיירים ירוויחו מכך, אך נדרשת חשיבה בין כמות התיירים הנחשקים ובין איכות התיירים הנחשקים, כלומר אלה שישאירו יותר כסף.

מה עם מספר הלינות בבתי המלון בישראל? ב-2019 הייתה חלוקה כמעט שווה בין לינות הישראלים ובין לינות התיירים. 26 מיליון לינות סיכמו את אותה שנה.

ככל שהוטלו יותר ההגבלות נעלמו התיירים, עד שבשנת 2021 רק 5% מכלל הלינות - שהסתכמו אז ב-15.5 מיליון - היו של תיירים. מנגד, זינק מספר הלינות של ישראלים. מאז אט אט הוסרו הגבלות ואת 2022 נסיים במאזן אחר. נכון לעכשיו התיירים מהווים כרבע מכלל הלינות, נתון שיגדל ככל שנתקרב לקיץ.

תיירות מחברת בין אנשים ובין תרבויות, אבל מעל לכול היא משאב כלכלי. יש מדינות שהשכילו להבין את פוטנציאל ההשקעה באפיק התיירותי שמהווה נגזרת משמעותית יותר בתמ״ג (תוצר מקומי הגולמי). בישראל, אל מול שיעור הממוצע העולמי של 10% מהווה התיירות נגזרת של 3% בלבד, נתון נמוך שאולי מיתן את הנזקים לכלכלה המקומית עם אובדן התיירות בקורונה אך באותו מטבע הוא משקף את הפוטנציאל העצום שלא ממומש פה עדיין: בהולנד למשל מהווה התיירות 8% מהתמ״ג, בטורקיה כ-13% ובתאילנד התיירות מהווה 22% מהתמ״ג.

 ***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף עיריית עכו, החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת בע"מ ומשרד התיירות