הניסוי הגדול בבריטניה: 3,000 עובדים ב-70 חברות יעבדו ארבעה ימים בשבוע

הניסוי, שמלווים חוקרים מאוקספורד וקיימברידג', יימשך חצי שנה ויבדוק את ההשפעות של שבוע עבודה מקוצר על פריון ובריאות העובדים • בין החברות המשתתפות: זרוע המכשור הרפואי של קאנון וחברות תוכנה

לונדון. מספר שעות העבודה השבועיות בבריטניה הוא בחלק העליון של הטווח העולמי / צילום: Associated Press, Matt Dunham
לונדון. מספר שעות העבודה השבועיות בבריטניה הוא בחלק העליון של הטווח העולמי / צילום: Associated Press, Matt Dunham

בבריטניה החל השבוע ניסוי מקיף שנועד לבדוק את השפעות קיצור שבוע העבודה הרגיל לארבעה ימי עבודה בלבד על שורה של מדדים: מביצועים עסקיים, דרך ייצוג מגדרי במקום העבודה ועד תחושת הבריאות והאיזון של העובדים. כ-3,000 עובדים ב-70 חברות בריטיות שהתנדבו לניסוי בחצי השנה האחרונה החלו ביום שני במתכונת העבודה החדשה, שתימשך כחצי שנה ותלווה על ידי חוקרים מאוניברסיטאות אוקספורד וקיימברידג' וכן מבוסטון קולג' שבארה"ב.

החברות המשתתפות בפיילוט יקבלו הכשרה מיוחדת כיצד לבצע את השינוי, ילוו על ידי מומחים ותוקדש להם תשומת לב מיוחדת בנוגע לדרכי העבודה. הן גם ינוטרו באופן מקיף מבחינת העבודה והתוצאות העסקיות. החברות התנדבו להעסיק את כל עובדיהן במשך ארבעה ימים בלבד בשבוע, ללא הגדלת מספר שעות העבודה בכל יום. למעשה, מהשבוע, עובדי החברות מקבלים שכר של 100% על מה שהוגדר עד כה כ-80% משרה.

הגוף שמקדם את הניסוי הוא קואליציה של ארגונים התומכים בקיצור שבוע העבודה מחמישה לארבעה ימים, בנימוק שהדבר לא יפגע בפריון - ואולי אפילו יעלה אותו - ובמקביל יתרום לתחושת האיזון בין העבודה לפנאי, יגדיל את שיעור הנשים העובדות ואף יחסוך משאבים רבים בהוצאות על בריאות בשל שחיקת עובדים. ניסויים דומים כבר הוכרזו בספרד, באירלנד, בארה"ב ובמדינות אחרות, אך הניסוי הבריטי נחשב הגדול ביותר מסוגו עד כה.

בודקים נתונים סותרים

בשנים האחרונות הרעיון של קיצור שבוע העבודה תפס תאוצה, וכעת, על רקע מה שמכונה "ההתפטרות הגדולה" - עובדים שאינם שבים לעבודה אחרי השינויים שגרמה מגפת הקורונה - הוא נתפס כאפשרות שתהפוך את העבודה לאטרקטיבית יותר. ניסוי של מיקרוסופט ביפן מצא שהפריון לא ירד, ומחקר חלקי אך מקיף באיסלנד (שבדק הפחתת מספר שעות העבודה באופן כללי ולאו דווקא ויתור על יום עבודה בשבוע) מצא שתחושת הבריאות של העובדים השתפרה באופן משמעותי. 

מספר שעות העבודה השבועיות בבריטניה הוא בחלק העליון של הטווח העולמי - 48 שעות בהשוואה ל-35 בצרפת, לדוגמה. הסוגיה עוררה עניין פוליטי בשנים האחרונות, ומנהיג הלייבור ג'רמי קורבין אף הבטיח לבוחרים לאמץ שבוע עבודה של ארבעה ימים אם ייבחר. הוא הפסיד בבחירות. מומחים מדברים על שעות של "Deep Work" - עבודה מרוכזת ומאומצת שמובילה לתוצאות יעילות - לעומת שעות עבודה רבות שאינן יעילות וניתן לוותר עליהן.

החוקרים המלווים את הניסוי הנוכחי הבטיחו לבדוק באופן אובייקטיבי נתונים סותרים מהשנים האחרונות. בניו זילנד, מחקר אחרון העלה שקיצור שבוע העבודה דווקא הגביר את הלחצים במשרד, ובאופן כללי הפך את העבודה למנוטרת הרבה יותר ולכזו המלווה באומדן קבוע של תפוקה ויעילות.

בין החברות המשתתפות בניסוי הבריטי: הזרוע הבריטית של חברת הצילום קאנון, העוסקת במכשור רפואי; חברת תוכנה וניהול סחר בשם BEACON, וכן חברות תוכנה נוספות ששמותיהן לא פורסמו.