כשנוצרי, מוסלמית ואוקראינית משמרים מסורת יקית: ביקור במלון שטרקמן ארנה, נהריה

השפית מכפר יאסיף, מנהל הקבלה שנולד בלבנון, המלצרית שמחכה להתאחד עם המשפחה באוקריאנה והנכדות שממשיכות את העסק • ביקור במלון שטרקמן ארנה בנהריה • הברזייה

במלון שטרקמן. מימין: אנה ווקס, נזיהה כעכוש, ג'ונתן אלחורי / צילום: איל יצהר
במלון שטרקמן. מימין: אנה ווקס, נזיהה כעכוש, ג'ונתן אלחורי / צילום: איל יצהר

ביקור אצל: 

מלון שטרקמן ארנה בנהריה

משתתפים בשיחה:

1. אנה ווקס, בת 29, נשואה. מלצרית. 3 שנים במלון

2. נזייה כעכוש, בת 55, נשואה ואם ל-6. אחראית מטבח. 11 שנים במלון

3. ג'ונתן אלחורי, בן 29, מנהל קבלה. 8 שנים במלון

על מה מדברים?

איפה אנחנו? במלון הבוטיק המשפחתי "שטרקמן ארנה" במרכז נהריה. המלון הוקם לפני עשרות שנים על ידי צמד משפחות ממקימי נהריה, שטרקמן ובנדהיים, ונותר תחת בנות המשפחה: הבת חנה שטרקמן והנכדות שירן, אורנה, הודיה ודפנה. במלון 30 חדרים ומועסקים בו 40 עובדים.

בוקר: נזייה, מנהלת המטבח, הגיעה למלון לפני 11 שנה, ולאחר שנים שלא עבדה. "הילדים התחילו ללמוד רפואה בחו"ל, ורציתי לעזור בפרנסת הבית", היא מספרת. כשהיא מגיעה למלון ברבע לשש מביתה בכפר יאסיף ("הכבישים ריקים, אז זה 20 דק נסיעה") רוב האורחים עדיין ישנים, והיא מיד מתחילה בהכנת ארוחת הבוקר. "אנחנו מכינים הכול טרי, גם את הקרואסונים ושטרודל התפוחים", היא אומרת. אנה, המלצרית, מגיעה ב־6 וחצי מביתה שבנהריה ומסדרת את המזנון. רגע לפני שהאורחים מגיעים הן יושבות לקפה. "אבל רק אחרי שהמזנון מסודר, ואז שוב חוזרים לעבוד", מדגישה נזייה.

קבלה: ג'ונתן, מנהל הקבלה, נמצא במלון משבע בבוקר, וכבר הספיק לשתות לא מעט קפה. "יש קפה באוטו, ואז את 'הקפה של ההגעה', של הנחת לפני העבודה. במהלך המשמרת אני מכין עוד קפה אבל הוא בד"כ מתקרר". בקבלה יש תחתיו 5 עובדים, והיא מאוישת 24/7.

נהריה: ג'ונתן נולד בלבנון והגיע לארץ בגיל 9 עם אביו שהיה צד"לניק. אל המלון הגיע לפני שמונה שנים, כשהיה בן 22. "הייתי סטודנט לתואר ראשון בתקשורת במכללת עכו, ורציתי עבודה עם אנשים, עם שיח". למרות מעברי דירה מרובים - מחיפה לעכו, שוב לחיפה ואז לטירת הכרמל - הוא לא עוזב את המלון. "הלב שלי בנהריה. זה המקום שבו הכרתי את ישראל לראשונה".

אוקראינה: אנה עלתה לארץ לפני 3 שנים מאוקראינה, שם למדה מסעדנות ומלונאות, והשתלבה במלון "למרות שלא ידעתי עברית טוב". בימים אלה היא חושבת הרבה על המשפחה שנותרה מאחור: "אני כאן, וההורים עדיין שם. מקווה שהמלחמה תיגמר בהקדם".

בקשות: במהלך העבודה הם נתקלים בלא מעט בקשות מיוחדות ומשונות. "סייענו להפיק פה לא מעט הצעות נישואים, והרבה זוגות מצטלמים כאן ביום החתונה. התרגלנו למצעד כלות, וזה תמיד מרגש", אומר ג'ונתן. הבקשות למטבח מתחילות מביצים אורגניות, דרך מזון לצליאקים ועד אוכל חריף במיוחד. "תיירים מהודו למשל מבקשים חביתות עם פלפל חריף וג'ינג'ר", אומרת אנה, ונזייה משלימה: "אני מכינה לכל אורח מה שהוא מבקש".

מסורת: במלון נותר מנהג קדום - "קאפה אונד קוכן", שמתקיים בכל שישי אחה"צ. "זו מסורת יקית של קפה ועוגת אפל שטרודל עם קצפת וכל מיני מתוקים", מסביר ג'ונתן. את השטרודל מכינה נזייה ממתכון סודי שהביאה משפחת שטרקמן מגרמניה. "השטרודל הולך פה הכי הרבה", היא אומרת, וג'ונתן משועשע מהשיח: "שמתם לב שנוצרי, אוקראינית ומוסלמית מדברים פה על מסורת יקית?".

קורונה: בתקופת הקורונה המלון נסגר והעובדים נשלחו לחל"ת, אבל הקשר לא התנתק. "משפחת שטרקמן, האמא והבנות, הציעו לי לישון איתם במלון, אז היינו כל הסגרים ביחד", מספר ג'ונתן. נזייה קפצה מדי פעם עם בישולים מהבית, ואנה הייתה מצטרפת: "בישלנו, וצפינו יחד בטלוויזיה".