3 אתרי קטיף עצמי עם פירות אקזוטיים ושבילי טיול יפים בצדם

רגע לפני שנעשה חם מדי, זה הזמן לצאת לבוסתנים של גוש עציון, הגליל והגולן, ולהוסיף מסלול קליל ומוצל בטבע

תות עץ. כאלה אין בסופרמרקט / צילום: אורלי גנוסר
תות עץ. כאלה אין בסופרמרקט / צילום: אורלי גנוסר

מדי שנה ביוני מאדימים עצי הדובדבנים ושיחי פירות היער, ומושכים את המוני בית ישראל ליהנות מהפירות הנושאים עמם ניחוחות אירופה. לצדם מבשילים בעת הזו גם מגוון פירות טרופיים וכך אפשר לשלב חוויה של טיול עם קטיף עצמי מתוק וטעים.

אלא שבניגוד לארצות אירופה, כאן כבר ביוני נעשה חם מדי לטיולים של ממש, שהופכים בעונה הזו לגיחות קטנות. שתי המגמות משתלבות נהדר בחלון הזדמנויות קצר של הבשלת הפירות, וזה הזמן לפקוד בוסתנים פסטורליים נבחרים לקטיף עצמי, ועל הדרך ליהנות מטיול בסביבה.

כפר עציון: פירות יער, מערה ומצפור

בגבעות של קיבוץ כפר עציון בגוש עציון כבר קוטפים פטל ואוכמניות ומתגאים במטע הדובדבנים הגדול בארץ ובאיכותו המשובחת. הקטיף העצמי זמין מדי יום למעט שבת, ולצד הקטיף מתקיים בימים קבועים הפנינג שמח עם בישולי שדה, פינות יצירה, סיורים והדרכות. הקטיף העצמי יימשך עד סוף חודש יוני. 29 שקלים. לפרטים הקלידו: קטיף דובדבנים עצמי.

טיול בסביבה: בכפר עציון מתקיימים סיורים מודרכים שיגלו לכם את חורבות המנזר הרוסי, נקודה במרחב שבה שכן המשלט של גוש עציון במלחמת יום העצמאות.

לחילופין תוכלו לבקר במערת התבודדות סמוכה או במצפור צביקה, שממנו יש מרפסת תצפית מרהיבה אל רצועת החוף. אם נפלתם על יום שרבי, אפשר לבקר בבית הָעֵדוּת המרתק בבית ספר שדה כפר עציון, המתעד את ימי הקרבות במלחמת העצמאות ואת סיפורו המרגש של המקום.

הגליל המערבי: פטל וטיול חוף

למרות שהגליל המערבי לא מצטיין בגבהים מרשימים, במרחבי האזור מצליחים לגדל גם פירות יער ובמקומות גבוהים אפילו דובדבנים לצד שלל עצי פרי טרופיים ואקזוטיים נפלאים.

ברק BERRIES: ברק סלהוב מאבן מנחם, דור שני לחקלאים, מפעיל מתחם קטיף עצמי לא שגרתי. אחרי שנים שבהם גידלו פירות נשירים הסבו את השטחים לפירות הכי מיוחדים. אוכמניות, פטל אדום, צהוב ושחור, גוג'י ברי, דומדמניות, חזרזר וכן כמה נשירים ואפילו ירקות, ממלאים כל פינה בשטח שגודלו כ-20 דונם.

לרשות האורחים עומד דק רחב אל הנוף הגלילי, עם בית קפה המציע גם יין מתוצרת מקומית, בירה וגלידות, יש פינות ישיבה ושולחנות בר והמקום פעיל עד תקופת החגים. לפרטים הקלידו ברק BERRIES.

להתאהב בטבע: משפחת סולימני הקימה חווה חקלאית תיירותית על טהרת הקטיף העצמי. החווה פועלת מינואר עד ספטמבר והיצע הפירות מתחלף לפי העונה.
כעת יש תותי עץ, תות שדה, פיטנגו ומשמש, לאורך השנה גם פסיפלורה, שסק, ליצ'י, ענבים, חרובים, גויאבה תותית, גרגר פנמה (פרי הקרמל) ועוד.

קטיף ליצ'י בכפר עציון / צילום: אורלי גנוסר
 קטיף ליצ'י בכפר עציון / צילום: אורלי גנוסר

בחווה פינת חי אבל חלק מבעלי החיים משוטטים בחופשיות. יש גם פינות ישיבה מוצלות עם ערסלים. בהתאם לעונה מוסיפים פעילויות כמו טיול בקרוניות.

טיול בסביבה: במזג האוויר הקיצי, אין כמו טיול על חוף הים, כולל טבילה. מומלץ לבקר בחוף בצת, מהיפים בארץ.

רמת הגולן: דובדבן ונוף

שם הרי גולן, ויש בהם כמעט הכל, ואם לא די בכך יש עשרות אתרים בהם אפשר למצוא מגוון רחב של נשירים, שלל פירות יער, זני דובדבנים רבים וקלאסיקה של קטיף עצמי. לפרטים הקלידו: חג הדובדבן בגולן.

בוסתן שחאדה: לאחרונה הקימו תושבי הכפרים הדרוזים שסביב ברכת רם בוסתני קטיף עצמי חדשים, קטנים אך מטופחים. ברובם אפשר למצוא דובדבנים ובחלקם פירות נוספים.

לספא שחאדה שטח בן שישה דונם שמטופל בחומרים ידידותיים לסביבה, והוא מציע הדרכה והסברים על גידול הדובדבן, טעימות פטל אורגני וקפה שנשפך כמים. אם תחצו את הכביש תגיעו לשוק ברכת רם החדש, שכולו תוצרת חקלאית מקומית.

טיול בסביבה: ברכת רם הייתה בעבר לוע געשי ואפשר לטייל בסביבותיה, להתענג על הנוף הנפלא שהיא מזמנת ולבהות ביופי מאחת התצפיות או המסעדות שסביבה.