בורסות עולם | סיקור שוטף

הירידות בוול סטריט החריפו בסיום; צים צנחה בעוד 9.8%

מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-2.7%, מדד S&P 500 נסוג ב-2.3% והדאו ג'ונס ירד ב-1.9% • בורסות אירופה ננעלו בירידות של 1.4%-1.6% במדדי המניות המרכזיים • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה בשיעור קל ל-3.05%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

הירידות בניו יורק החריפו בשעה האחרונה של המסחר. בסיום רשם מדד הנאסד"ק ירידה של כ-2.7%, מדד S&P 500 נסוג ב-2.3% והדאו ג'ונס ירד ב-1.9%.

צים נפלה בעוד 9.8%, למונייד ב-7.6%, מאנדיי ב-5.2% וריסקיפייד ירדה ב-6.2%. עוד בלטו בירידות טבע, וויקס, לייבפרסון, אפל , אינטל  ואנבידיה.

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה בשיעור קל ל-3.05%.

המשקיעים ממתינים לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מאי מחר (ב-15:30 שעון ישראל), שצפוי לרשום עלייה של 0.7%. מדד הליבה צפוי לעלות ב-0.5%.

21:45

מחריפות הירידות בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד ב-1.3% והדאו ג'ונס ב-0.7%. 

מניות הפארמה בולטות בירידות, ביניהן נובה-ווקס שצונחת בכ-16% על רקע עיכוב באישור החיסון של החברה לקורונה. גם מודרנה  בולטת בירידה חדה.

בקרב המניות הישראליות בולטות בחולשתן לייבפרסון , ריסקיפייד, פיוניר גלובל , צים, איירון סורס , סלברייט וקלטורה.

20:10

בוול סטריט רושמים מדדי המניות ירידות של עד 0.4%. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה בשיעור קל ל-3.04%.

המשקיעים ממתינים לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מאי מחר (ב-15:30 שעון ישראל), שצפוי לרשום עלייה של 0.7%. מדד הליבה צפוי לעלות ב-0.5%.

ירידות בולטות רושמות כעת מטא, קרניבל , ניאו, עליבאבא , טבע , קורנית דיגיטל , למונייד, צים, סלברייט , פייבר ולייבפרסון.

18:42

בורסות אירופה ננעלו בירידות של 1.4%-1.6% במדדי המניות המרכזיים. בוול סטריט רושמים מדדי המניות ירידות של 0.4%-0.6%.

מניות הספנות, וצים ביניהן, ממשיכות להפגין חולשה על רקע חששות מההאטה ואף מיתון בארה"ב ואירופה, שיובילו לפגיעה בביקושים לתובלה ימית. 

ביל פאפאדקיס, אסטרטג מאקרו בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין לאחר הודעת הבנק המרכזי באירופה היום כי "החלטות ה-ECB לסיים את תוכנית רכישות הנכסים שלו ולאותת על העלאת ריבית כבר ביולי עם עלייה של 25 נקודות בסיס, נראות כמו המהלכים הנכונים בנקודה זו של המחזור הכלכלי. עם זאת, האפשרות של עליית ריבית גדולה יותר החל מספטמבר מעלה את הסיכון לטעות במדיניות ה- ECB".

"ההבדל בין המשימה של ה- ECB לזו של הפד, הוא שכלכלת ארה"ב חווה 'תנופת ביקוש'. התנאים בגוש היורו שונים: התמ"ג עדיין נמוך מהרמות של טרום התפרצות הקורונה, העלייה בשכר הרבה יותר מאופקת, והצמיחה מאוימת בעקבות המלחמה באוקראינה - שמובילה בין היתר לעלייה במחירי אנרגיה שבתורם מובילים לעליית האינפלציה באירופה. עליית מחירי האנרגיה פוגעת ישירות בצרכנים וכך מערערת את הצמיחה, שצפויה להיפגע גם כן אם ה- ECB ימשיך במדיניות מוניטרית אגרסיבית. השווקים כעת צופים כי ה- ECB יעלה את הריבית למעל 2%. אנחנו חושבים שזה יהפוך את המדיניות המוניטרית למגבילה, וספק אם כלכלת הגוש תוכל לעמוד בתנאים כה הדוקים, בהתחשב באתגרים הנוכחיים", הוא כותב.

17:00

מגמה מעורבת בוול סטריט כעת. מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.1% והדאו ג'ונס שומר על יציבות.

בקרב המניות הישראליות צים יורדת ב-3.3%, למונייד  ב-4.5% ומאנדיי ב-3.6%. עוד בולטות בירידות קלטורה, ריסקיפייד , פריון ולייבפרסון. 

עליות רושמות טסלה, מיקרוסופט, אנבידיה , נייס ואופקו.

16:31

יום המסחר בניו יורק נפתח במגמה שלילית. מדדי המניות המרכזיים נסוגים ב-0.3%-0.5%.

צים  יורדת בעוד 4% לאחר צניחה של כ-15% אתמול. ניאו  , יצרנית המכוניות החשמליות מסין, יורדת בכ-8% ואילו טסלה עולה בכ-3%.

במקביל, התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה ל-3.05%.

15:31

בארה"ב פורסמו התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, שעמדו בשבוע שעבר על 229 אלף לעומת צפי לכ-205 אלף תביעות.

14:46

מאקרו אירופה: הבנק המרכזי האירופי (ECB) החליט להשאיר את הריבית בגוש האירו על כנה, בשיעור של 0%, כפי שהעריכו התחזיות.

בנוסף, ה-ECB הודיע כי הוא צפוי להעלות את הריבית בגוש האירו החל מהחודש הבא ב-0.25%, לראשונה מזה עשור, בניסיון למתן את עליות המחירים החדות שנרשמות באירופה בחודשים האחרונים. מדד המחירים לצרכן בגוש האירו זינק ב-8.1% בחודש מאי, בהשוואה למצב לפני כשנה, והבנק המרכזי נמצא תחת לחץ רב לבצע צעדים שיסייעו לצנן את השוק. בנוסף, מועצת הנגידים של הבנק הודיעה כי היא צפויה להודיע בישיבתה הקרובה בסוף החודש כי החליטה לסיים את תוכנית רכש האג"חים שלה, שהזרימה לשוק ביקושים בשווי 20 מיליארד אירו בחודש. ה-ECB העריך כי יעלה שוב את הריבית ב-0.25% בספטמבר, כך שהריבית הכללית תעמוד על אפס (כיום היא מינוס 0.5%).

הירידות באירופה נמשכות בשיעורים מתונים, כאשר בניו יורק המשקיעים עדיין אופטימיים והחוזים העתידיים על המדדים מטפסים בעד 0.5%.

ספקית טכנולוגיית השבבים הישראלית סיוה  דיווחה על השקת בקר חיישנים חדש, המיועד ליישומי מטאוורס ורובוטיקה ומיועד למעקב וזיהוי מדויק של תנועות ומחוות. לפי החברה, היא תספק אותו כבר השנה, למרות אילוצי שרשרת האספקה. בין היתר ניתן לשלבו במשקפי מציאות מורחבת ובמכשירי IoT. אתמול הודיעה סיוה כי הטכנולוגיה שלה תתמוך מעתה גם בתקן האודיו השיתופי Auracast המאפשר השמעת אודיו ממקור אחד למספר לא מוגבל של אוזניות אלחוטיות ורמקולים.

13:10

בורסות אירופה ממשיכות להתנהל במגמה שלילית כאשר הירידות בטווחים של 0.3% עד 0.6%. 

לעומת זאת, החוזים העתידיים בוול סטריט עברו לירוק. החוזים על נאסד"ק ו-S&P500 עולים ב-0.3% ועל הדאו ג'ונס ב-0.2%. 

משלב המסחר המוקדם נראה שהחברות הסיניות הולכות לקראת עוד יום של עליות, ודידי גלובל  ועליבאבא  קופצות ב-7% ו-4% בהתאמה. טסלה  מטפסת בכ-3% לאחר שקיבלה המלצת "קנייה" מבנק ההשקעות UBS, שהעלה את מחיר היעד שלה ל-1,100 דולר. אמש ננעלה המניה במחיר של 725 דולר.

11:20

מדד הנג סנג בהונג קונג ננעל בירידה של 0.8%, בהובלת מניות טכנולוגיה כמו שיאומי, ג'ילי, מייטואן, ג'יי.די.קום ולנובו. לעומתן עליבאבא שמרה על מגמה חיובית ועלתה בכ-2%.

בבורסות אירופה נמשכת המגמה השלילית כאשר מדד דאקס יורד ב-0.9%, קאק ופוטסי משילים כ-0.6% ויורו סטוקס 50 מאבד 0.7%. החוזים בוול סטריט עדיין נסחרים בירידה קלה של עד 0.1%.

בין המניות במרכז: בציריך קרדיט סוויס  עולה בקרוב ל-4% במחזור מסחר גבוה ואילו ענקית הלוגיסטיקה קונה נגל אינטרנשיונל  צונחת ב-7.2%. בלונדון איזיג'ט  מאבדת מעל ל-5% וגם ג'יי סיינסבורי  וקינגפישר  רושמות ירידות בולטות.

בשוק האג"ח נרשם שינוי כיוון ותשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ל-3.01%.

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית. מדדי דאקס הגרמני וקאק הצרפתי יורדים ב-0.6% וכך גם יורו סטוקס 50 הכלל אירופי, פוטסי הבריטי נחלש ב-0.4%.

במקביל, מדד הנג סנג מאבד 0.8%, לאחר שבסין ננעלו השווקים בירידות של 0.8% עד 1.9%. שיאומי מאבדת כמעט 4% וגם יצרנית הרכב החשמלי ג'ילי נסוגה בשיעור דומה. עוד ירידות בולטות רושמות מייטואן, רשת המסעדות היידילאו וענקית הסחר המקוון ג'יי.די.קום.

בזירת החוזים העתידיים בוול סטריט נרשמות ירידות של עד 0.15%, ותשואת האג"ח ל-10 שנים נעה סביב 3.04%. בשוק הסחורות, החוזים על הנפט הגולמי יורדים בכ-0.3%, והברנט עדיין נסחר תמורת יותר מ-123 דולר לחבית.

09:15

העלייה בטוקיו הצטמצמה לקראת הנעילה ולבסוף מדד ניקיי עלה ב-0.1% בלבד. על המסחר העיבה כאמור קוואסאקי קישן קייסה שירדה בכ-11% וגם מיטסוי, פנסוניק ניפון ופוג'יפילם איבדו גובה.

במקביל, הירידות בשאר שוקי אסיה מתחזקות. מדד הנג סנג מאבד 0.8%, שנגחאי יורד ב-0.7% ושנזן נחתך ב-1.8%. בסידני אוסטרליה ירד מדד הדגל ב-1.4%.

07:50

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת, כאשר מדד ניקיי  בטוקיו עולה ב-0.3% ואילו בהונג קונג יורד המדד  ב-0.2%. גם בטייוואן, דרום קוריאה, הודו ואוסטרליה המגמה שלילית הבוקר. 

בטוקיו, חברת הנפט היפנית אינפקס מטפסת ב-4% במקביל לעליית מחירי הנפט וגם יצרניות הרכב עולות, בהן מיצובישי, סובארו, ניסאן וסוזוקי. בולטת לשלילה חברת הספנות קוואסאקי קישן קייסה שצונחת ב-10.5% ברקע דיווחים על ירידה של 36% ביבוא המכולות לארה"ב בשבועיים האחרונים, כשבמקביל ממשיכה להירשם התמתנות במחירי התובלה. אמש, צים  הישראלית צללה בוול סטריט מאותה סיבה בקרוב ל-15% וסקטור הספנות כולו איבד גובה. 

בהונג קונג עליבאבא מטפסת בכ-3.5% לאחר שהמניה  זינקה אמש בוול סטריט ב-14.6%. בניגוד אליה, מרבית מניות הטכנולוגיה הסיניות האחרות נסוגות, ובהן שיאומי, מייטואן, ג'יי.די.קום ולנובו.

בבורסות סין נרשמות ירידות בטווח של 0.5% עד 1.3%, על אף שפורסמו נתוני יבוא ויצוא שעלו על הציפיות, הודות לחזרת המפעלים במדינה לשגרה לאחר הגבלות קורונה קשות באפריל. היצוא הסיני זינק במאי ב-16.9% בהשוואה לאשתקד, יותר מכפול מהתחזית ובהמשך לעלייה של 3.9% בלבד באפריל. היבוא עלה בקצב שנתי של 4.1%, מעל הצפי לעלייה של 2%.

בשוק הסחורות המגמה יציבה יחסית הבוקר, אך זאת לאחר שמחירי הנפט הגולמי זינקו בכ-3% אמש. החוזים על נפט מסוג ברנט נסחרים כעת סביב 123.8 דולר לחבית והחוזים על הנפט האמריקאי תמורת 122.2 דולר לחבית. הזהב יציב בשעה זו ומחיר אונקיה הוא כ-1,855 דולר. הביטקוין ממשיך לדשדש סביב 30 אלף דולר.

ב-14:45 (שעון ישראל) תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, ועל פי התחזיות בשוק היא תיוותר על כנה בשיעור אפסי. 

בגזרת החוזים העתידיים נרשמת הבוקר יציבות או ירידות מזעריות, לאחר נעילה שלילית אמש בניו יורק. מדדי המניות המרכזיים ירדו ב-0.7%-1.1% על רקע חששות המשקיעים מהאטה כלכלית חמורה ואף גלישה למיתון. מדד דאו ג'ונס  ירד ב-0.8%, מדד נאסד"ק  השיל 0.7% ומדד S&P 500  ירד ביותר מ-1%. 

התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עלתה אמש ב-6 נקודות בסיס והבוקר היא מתקדמת בעוד נקודה ל-3.04%.