קרן הגידור הגדולה בעולם חוששת מהאינפלציה ומהמרת נגד האג"ח הקונצרניות

המיליארדר ריי דליו, מייסד קרן ברידג'ווטר, חושש שהאינפלציה בארה"ב תהיה חריפה הרבה יותר מתחזיות הפד, ומעריך שגם אירופה בדעיכה • הריביות הגבוהות יקשו על חברות להשיג מימון, מה שעלול לפגוע במחירי האג"ח

ריי דליו, מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר / צילום: Reuters, Brendan McDermid
ריי דליו, מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר, שמנהלת נכסים בהיקף של כ-150 מיליארד דולר, החלה להמר נגד אג"ח קונצרניות בארה"ב ובאירופה, מתוך הנחה שהאינפלציה הגואה תביא לעליות ריבית שיקשו על החברות להשיג מימון.

אתמול הוא השלים אקזיט מזהיר, היום הוא כבר יוצא למסע קניות של חצי מיליארד דולר
בקרוב תשלמו יותר על הפנסיה: כל מה שכדאי לדעת על מסלולי החיסכון החדשים 

מייסד הקרן המיליארדר ריי דליו מתבטא זו תקופה ארוכה באשר למצבן הדועך של ארה"ב ואירופה, וכן הזהיר את המשקיעים מפני סין שצפויה להתחרות ואולי אף להתעלות על ארה"ב כמעצמת על עולמית. דליו הזהיר משקיעים גם מפני הימורים על מניות בארה"ב, ואמר שהוא מעדיף נכסים "אמיתיים", כמו נדל"ן או סחורות.

ראיון עם סמנכ"ל ההשקעות המשותף בקרן גרג ג'נסן, שפורסם ב"פייננשל טיימס" לפני מספר ימים, חושף שברידג'ווטר החליטה לפתוח בהימורים נגד האג"ח הקונצרני בעקבות ההימור המוצלח שלה נגד האג"ח של ממשלת ארה"ב. החברה הימרה השנה גם נגד מניות בארה"ב, כשלדברי ג'נסן "אנחנו בעולם שונה בתכלית עכשיו".

ג'נסן הסביר שההימור נגד אג"ח קונצרניות מבוסס על תפיסת הקרן שהאינפלציה תהיה עקשנית הרבה יותר ממה שהפדרל ריזרב צופה כעת, מה שבסופו של דבר יאלץ את הבנק המרכזי להאיץ את קצב העלאות הריבית. "אם זה יקרה, הפד עלול להדק את המדיניות המוניטרית אף יותר, מה שיסדוק את הכלכלה ויקשה על החברות החלשות יותר". 

במילים אחרות, הריביות הגבוהות יובילו לעלויות אשראי גבוהות יותר עבור תאגידים (וצרכנים, כמובן), מה שיקשה על חברות להשיג מימון, והתוצאה עלולה להיות פגיעה במחירי האג"ח.

הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה הגלובלית

גם מחוץ לארה"ב המדיניות המוניטרית אט אט מתהדקת, וגם הבנק המרכזי האירופי החל לאותת על תוכניות להעלאת הריבית בפעם הראשונה זה יותר מעשור. היום ב-14:45 (שעון ישראל) תפורסם החלטת ריבית של הבנק האירופי, אך היא צפויה להישאר על 0% גם הפעם.

בהתאם, הבנק העולמי קיצץ עוד יותר את תחזית הצמיחה הגלובלית שלו לשנת 2022, והזהיר כי לפנינו מספר שנים של אינפלציה מעל הממוצע וצמיחה מתחת לממוצע. המוסד עידכן את תחזית הצמיחה העולמית שלו ל-2022 ל-2.9%, אחרי שבינואר התחזית עמדה על 4.1% ובאפריל היא ירדה ל-3.2% בעקבות העלייה במחירי האנרגיה והמזון ושיבושי האספקה שנגרמו כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה. גם ארגון ה-OECD הפחית את תחזיות הצמיחה שלו.

לכלכלת ארה"ב ייקח עוד שנים רבות, כך מעריכים בשוק, לחזור לקצב הצמיחה החזק שאפיין אותה בחמש השנים האחרונות. ג'נסן טען בראיון שהצמיחה הנומינלית - כלומר צמיחה ללא התאמה לאינפלציה - צריכה "להחזיק מעמד", וכך החולשה בכלכלה לא תחזק את עצמה.