בגלל הירידות בשווקים: ישראייר גרופ תנפיק בשווי מקוצץ

החברה האם של חברת התעופה פרסמה תשקיף לגיוס 25 מיליון שקל לפי שווי של 220 מיליון שקל לפני הכסף • הנפקה מתוכננת במהלך יוני, ובמסגרתה יוצעו לציבור 9.26% מהון מניות

מטוס ישראייר  איירבס / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר איירבס / צילום: מוני שפיר

הנפקת קבוצת התעופה והתיירות ישראייר גרופ (לשעבר בי.ג'י.איי השקעות) יוצאת לדרך. בימים האחרונים פרסמה החברה, שנמחקה בעבר מהמסחר וכעת מבקשת לחזור ולהיסחר בת"א, תשקיף לגיוס 25 מיליון שקל לפי שווי של 220 מיליון שקל לפני הכסף (245 מיליון שקל אחרי הכסף). שווי זה נמוך בעשרות אחוזים מזה שבו תכננה חברת התעופה להנפיק עד לאחרונה. ההנפקה מתוכננת להתבצע במהלך חודש יוני, ובמסגרתה תציעה החברה לציבור מניות שיהוו 9.26% מההון לאחר השלמת ההנפקה.

ישראייר עברה לשליטה של בי.ג'י.איי בינואר 2021, בתום מכרז שניהל נאמן חברת אי.די.בי, ששלטה בישראייר טרם ההחלטה על פירוקה. במסגרת אותה עסקה רכשו בי.ג'י.איי ורמי לוי (באופן פרטי ולא באמצעות הרשת שבשליטתו) 75% ממניות ישראייר תמורת 121.5 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 162 מיליון שקל.

בנוסף, ויתרה ישראייר על חוב של כ-5 מיליון דולר, כך שבפועל שיקפה העסקה שווי חברה של 179 מיליון שקל. בהמשך הומרו מניות ישראייר שבידי רמי לוי ונאמן אי.די.בי במניות בי.ג'י.איי, ששינתה את שמה לישראייר גרופ.

כך שנכון להיום, בעלי מניות השליטה בישראייר גרופ הם חברת שי אודם שבבעלות רמי לוי ואיש המזון שלום חיים (42%) ורמי לוי באופן פרטי (24%), שבידיהם בסך הכול 66% מההון. נאמן חברת אי.די.בי פתוח מחזיק ברבע ממניות החברה.

 
  


ההכנסות זינקו אך ההפסד העמיק

בינואר השנה דווח כי ישראייר גרופ מתכננת לגייס מהציבור כ-80 מיליון שקל בהנפקת מניות שתבוצע לפי שווי חברה של 350-400 מיליון שקל (אחרי הכסף), אולם לאור הירידות החדות בשוקי המניות בשבועות האחרונים, הוחלט כנראה להפחית את היקף הגיוס ואת השווי המבוקש.

ברבעון הראשון של השנה הציגה ישראייר גרופ הפסד של 1.8 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות, לעומת הפסד של 1.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ושל 18 מיליון דולר בשנת 2021 כולה. הכנסות החברה זינקו מ-11.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ל-56.5 מיליון דולר ברבעון החולף, כאשר הגידול במחזור נבע בעיקר מהתאוששות הענף ועלייה בביקושים למוצרי הקבוצה, על רקע סיום השפעת זני הקורונה והסרת המגבלות בשדות התעופה בארץ ובעולם. החברה עברה להציג רווח גולמי של 7 מיליון דולר, לעומת הפסד גולמי של 1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. 

בתקופת הרבעון רשמה החברה הבת ישראייר, המנוהלת בידי אורי סירקיס, רווח של 1.8 מיליון דולר לעומת הפסד של 4.7 מיליון דולר ברבעון המקביל ו-35.7 מיליון דולר בשנת 2021 כולה. נכון לסוף מרץ 2022, היה לישראייר גירעון בהון החוזר בסך כ-55 מיליון דולר וגירעון בהון של 16.4 מיליון דולר. 

צי המטוסים של ישראייר מורכב משישה מטוסי 320 Airbus - אשר שניים מהם
בבעלות ישראייר וארבעה מטוסים חכורים בחכירה יבשה, וכן משני מטוסי
500 ATR72 המצויים בבעלותה של ישראייר.