מדדי אג'יו לתיקי השקעות מנוהלים מאי 2022: גם ישראל מתייבשת

לאחר שהירידות בעולם נמשכות זה זמן רב, גם המשקיעים בישראל מתחילים להבין ולהפנים את עצמת השינוי והעלאת הריבית • הדבר מקטין את הנזילות ומשפיע בחדות על המדדים בתל אביב • על משקל משבר המים שפקד את ישראל בעשור הקודם, גם ישראל מתייבשת

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

הכותב הינו מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.

תיקי ההשקעות של ציבור המשקיעים בישראל ירדו במאי, חודש חמישי ברציפות במרבית התיקים ורמות הסיכון השונות. הירידות נובעות מהפנמה של המשקיעים את עצמת השינוי בריבית גם בישראל, לא רק בארה"ב. התהליך האינפלציוני בישראל מתפתח בעיכוב מאחר והמשק הישראלי אינו משק תעשייתי וכמו כן, השקל שהיה חזק מיסך את האינפלציה הגואה. כעת, עם עליית האינפלציה, בנק ישראל נכנס לפינה ומעלה את הריבית במהירות.

הדבר הביא לירידות חדות בישראל, בכל האפיקים. כתוצאה מכך מדד תיק האג"ח ירד בשיעור חזק של 1.92% ובכך צבר ירידה של 6.03% מתחילת השנה. עם ירידות כאלה בתיקי האג"ח, המהווים חלק נכבד בכל תיק השקעות בישראל, קשה להאמין כי שנת 2022 תסתיים בתשואה חיובית.

 
  

תיק המניות ירד בשיעור דומה, 2.61% בחודש מאי ו-6.21% מתחילת השנה. התיק המעורב המכיל עד 30% מניות רשם ירידה של 2.13% במאי, 6.08% מתחילת השנה.

מדדי אג'יו מהווים בנצ'מרק מקובל לביצועי תיקי השקעות מנוהלים מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות המובילים בישראל ביניהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסיים, תפנית דיסקונט, UNIQUE , ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר 'תיק ההשקעות המצרפי' של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיביים לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

מביצועי התיקים ניתן לראות בבירור כי כלל התיקים, מניות ואג"ח, ירדו בשיעורים דומים והסיבה לכך היא אפקט העלאת הריבית בישראל.

הפיספוס של קוראי המדיניות

השפעת העלאת הריבית מגלמת בתוכה הפתעה גדולה של המשקיעים וכתוצאה מכך, תגובה עוצמתית של בריחה. שוק ההון המקומי, אנליסטים ומנהלי השקעות, סירבו ועדיין מסרבים לקבל את הסברה כי האינפלציה היא תופעה ממושכת, שתגרור העלאת ריבית ממושכת. לעומת זאת, ההערכה הרווחת, לפחות עד לאחרונה, היתה כי האינפלציה היא אירוע זמני בעולם וכי היא תפסח על ישראל בפרט.

גם הנגידים, בארה"ב ובישראל, עשו טעות בקריאת המפה, כאשר בארה"ב קובעי המדיניות לוקחים לאחרונה את האחריות ומודים בטעותם. בארה"ב המושג המייצג את הטעות היא "טרנזיטורי" ואילו בישראל היא "השקל החזק", שני מיתוסים שנעלמו במהרה.

בישראל, הנגיד וסגנו שבו והעריכו כי המשק חסין וכי הריבית לא תועלה ב- 2022 אלא רק לאחריה ובכך הם הטעו את המשקיעים. המשקיעים מצידם טעו בכך שלא קראו והעריכו את המציאות באופן עצמאי, אלא סמכו על בנק ישראל. ואולם, כלל ידוע הוא שנגידים מנסים להימנע מהעלאת ריבית ולכן כאשר מגיעה העת, הם עושים זאת מתוך לחץ.

כעת, שוק האג"ח המקומי מתפכח עם העלאת ריבית "דרמטית" של 0.4% בלבד והוא רושם ירידות חדות, שהגיעו לכ- 3% בקונצרניות צמודות המדד וכ- 1% בקונצרניות השקליות. עקום הריביות הממשלתיות עלה בגובהו, תוך התחזקות השיפוע עקב ירידות חדות באג"ח הארוכות, 2.57% בצמודות הארוכות ו- 3.18% במקבילות השקליות.

בתוך כך ראוי לציין כי הפער והיתרון שהיה לאג"ח הצמודות על פני השקליות עקב עליית הריבית, ששוטפת את כלל אגרות החוב ללא הבדל הצמדה ומנפיק.

השוק עדיין לא מעריך את הסיכונים נכונה

גם שוק המניות בתל אביב הצטרף אל מקביליו בעולם, לאחר תקופה שבה נראה כי השוק "חסין" למתרחש בעולם הגדול. הדבר בלט מאוד בירידה של 6.7% במרכיב המניות בישראל על פי הרכבו בתיקים, לעומת עליה קלה של 0.56% במרכיב מניות חו"ל בתיקים, עם השפעה מתונה בלבד של שערי המט"ח. כמו במרכיב אגרות החוב, למשקיעים בתל אביב היתה משום מה תחושה שהמניות בישראל לא ייקחו חלק בירידות החדות שמתרחשות בעולם. לא אחת כתבנו בטור זה על כך שעולם ניהול ההשקעות בישראל נהנה משכבה רחבה של מנהלי השקעות ואנליסטים צעירים, שלא ראו תופעות כגון אינפלציה, עליית ריבית, כמו גם מיתון כלכלי, פיחות משמעותי של השער, מלחמות, בריחת משקיעים, משבר אנרגיה ובוודאי לא סטגפלציה. רשימת תופעות זו אינה מקרית אלא היא מאפיינת את אירועי התקופה הנוכחית.

אנו חוזרים ומזכירים אותם קרוב לשנה, כמכלול אירועים וסיכונים המהווה איום גדול על תיקי ההשקעות. למרות זאת, תיאבון הסיכון של המשקיעים, וכן, גם המבוגרים והמנוסים, חברי ועדות השקעה וגופים מוסדיים, לא קראו את המפה נכוחה והתרחיש המתממש נראה כמו תרחיש דמיוני במקרה הטוב, פאניקה מיותרת במקרה האחר.

אבל כל זה מתרחש בהווה, עשוי להימשך זמן מה ובכך הוא מאיים על תיקי ההשקעות ועל הנכסים הפנסיונים שלנו, הציבור, שיחווה כפי שציינו בסוף השנה הקודמת, שנת השקעות קשה ב- 2022. הצד האופטימי של הדברים הוא שיש וניתן מה לעשות ובעיקר, לחשוב ולבנות את התיקים לתקופת ההתאוששות מהמשבר הנוכחי. בהצלחה.