לנטוש את המניות ולעבור לאג"ח? התשובה לא פשוטה כל כך

למשקיעים שדאגו להתרחק מאיגרות חוב במשך שנים כדאי לבדוק מחדש את ההתנגדות שלהם, אבל גם לזכור שאין תרופת פלא להתמודדות עם קשיי האינפלציה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

החדשות הטובות הן שסוף כל סוף יש חלופה בעלת ערך למניות - איגרות חוב מציעות תשואות הרבה יותר אטרקטיביות מכפי שהציעו כבר שנים.

החדשות הרעות: איגרות חוב של ממשלת ארה"ב, המהוות בנצ'מרק, התרסקו השנה יחד עם המניות. גם אג"ח לעשר שנים וגם מדד S&P 500 ירדו במספר ביש המזל 13% השנה, נכון לאמצע השבוע שעבר, אם כי מניות נפגעו הרבה יותר מהאג"ח מנתוני האינפלציה הרעים שפורסמו ביום שישי.

בינתיים, אג"ח זבל, איגרות החוב הקונצרניות בעלות התשואה הגבוהה ביותר, מגדילות עבור המחזיקים בהן חשיפה להחמרה אפשרית בנתונים הבסיסיים (פנדמנטלס) של חברות, באופן דומה למניות.

הגיע הזמן שמשקיעים שנמנעו מאג"ח במשך שנים יעריכו מחדש את הסיבות להתנגדויות שלהם. איגרות חוב לא מציעות תרופת פלא לקשיים שמשקיעים חווים בשל האינפלציה, אבל סוף סוף הן שוב מציעות תחרות למניות, כאבני בניין בתיק השקעות.

לאחר עשור שבו שלטה מנטליות TINA - "אין אלטרנטיבה" למניות - כעת איגרות חוב מכל הסוגים מציעות תשואות גבוהות בהרבה.

שילוב נדיר של תשואה וסיכון מתון באג"ח זבל

כמה דוגמאות. מדד ICE BofA של אג"ח של חברות אמריקאיות נותן תשואה גבוהה יותר מפי שניים מתשואה של 2.2% בממוצע שנתן בשנה שעברה. אג"ח זבל אמריקאיות הצליחו לספק את השילוב הנדיר של תשואה של 7.5% ושיעור חדלות פירעון נמוך.

כמו כן, ניתן להשיג שוב תשואות ממשלתיות מעל האינפלציה מאג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים המוגנות מאינפלציה, לאחר שנתיים שבהן הניבו תשואות נמוכות מהאינפלציה.    

אפילו איגרות החוב האמריקאיות הבטוחות ביותר, בדירוג AAA, נותנות יותר מפי שניים מתשואת הדיבידנד של ה־S&P, בפעם הראשונה מאז 2009.

לא רק שאיגרות חוב אטרקטיביות יותר במושגים אבסולוטיים. הן גם יותר מושכות בהשוואה למניות, לפחות בהשוואה אחת פופולרית: תשואה הרווחים במדד S&P. מדובר ברווחים בחלוקה למחיר, הפרשנות הנדיבה ביותר שיכולה להיות למשקיעים לרווחי החברות. היתרון שמציגה תשואת רווחים לעומת אג"ח תאגידיות אמריקאיות קטן יותר מאשר בכל זמן מאז 2009.

"יחס סיכון־רווח בהכנסה קבועה ובאג"ח מוניציפליות טוב יותר לעומת מניות", אמרה סיירה מאליק, מנהלת השקעות ראשית בבית ניהול הכספים Nuveen.

אינפלציה עקשנית תעורר הרבה בעיות

מכיוון שמדובר בהשקעות, יש כמה בעיות. ראשית, עלייה בתשואות משמעותה שהמחיר יורד יותר, בהגדרה. בדיוק כפי שמניות נפגעו מהסיכוי שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית בקפיצות גדולות כדי להילחם באינפלציה, כך קרה גם לאיגרות החוב. אם יתגלה שהאינפלציה עיקשת יותר ממה שצפו, כפי שהתגלה ביום שישי, הפד עלול להעלות את הריבית יותר מכפי שציפה, ואז האג"ח והמניות יסבלו יחד.

שנית, התשואות המפתות ביותר מגיעות מאיגרות חוב שיש להן סיכון סביר להגיע לחדלות פירעון, ואין עדיין הרבה כאלה. אם הכלכלה תיתקל בצרות, תעלה כמות מקרי חדלות הפירעון (שכיום קרובה לשפל של כל הזמנים), והמחירים של אג"ח בסיכון גבוה יותר יצנחו.

עם זאת, איגרות החוב בסיכון גדול יותר נראות ערוכות יותר מאשר המניות. התשואה העודפת של איגרות חוב בדירוג BBB, הרמה הנמוכה ביותר בדירוג השקעה, בהשוואה לאג"ח בטוחות של משרד האוצר, מתקרבת ל־2%, משפל של מעט יותר מ-1% בספטמבר.

המניות ירדו הרבה, אבל לא בגלל שוול סטריט הוריד את תחזיות הרווחים. תחזיות אלה דווקא עלו השנה, אם כי בשבועות האחרונים כמות האנליסטים שצמצמו תחזיות הייתה גדולה מכמות האנליסטים שהרחיבו תחזיות, סימן לכך שהביטחון מתחיל להתערער.

הירידה במניות מתחילת מאי נובעת כמעט לגמרי מהירידה במחירי איגרות החוב, והעלייה בתשואה של איגרות חוב פגעה במכפילי הערכת השווי. רק שמאז, איגרות החוב והמניות צלחו את הסכנה של מיתון, ותשואות איגרות החוב והמניות קודם כל ירדו, ואז התאוששו בהדרגה, כמעט לגמרי.

שלישית, השוואות בין התשואה של מניות ואיגרות חוב לא סיפקו תחזית אמינה בשאלה מי מביניהן יציגו ביצועים טובים יותר בעתיד. לעיתים, כשנראה שהמניות יקרות מאוד לעומת איגרות החוב - כמו שהיה בתחילת 2016 וברוב 2017 - הן ממשיכות להשיא תשואות יוצאות דופן. בזמנים אחרים הן שולחות אותות מבלבלים. בתחילת 2008, הפער בין התשואה מרווחים על מדד S&P ובין התשואה של אג"ח תאגידיות היה הגבוה ביותר מאז 1985, תחילת רישום הנתונים, אבל בדיעבד התברר שהיה זה זמן גרוע לקנות מניות.

האיתות מהשוואה מסוג זה בין מניות ואיגרות חוב עלול להיות רועש במיוחד ברגע זה. הסיבה היא שהרווחים צריכים שיהיה להם קשר כלשהו לאינפלציה, בגלל שמחירים גבוהים יותר משמעותם הכנסה גבוהה יותר, כך שכל עוד שחברה יכולה לשמור על שולי הרווח שלה, הרווחים עולים. באיגרות חוב רגילות אין אפשרות כזו. כשהאינפלציה מגיעה לרמה שמעל 8%, השוואות לתקופות של אינפלציה נמוכה עשויות להיות מעוותות.

אין דרך בטוחה להימלט מהסכנה הכפולה של אינפלציה ומיתון - ואם שניהם פוגעים ביחד, סטגפלציה יכולה לפגוע בלב תיק ההשקעות בדיוק כפי שהיא יכולה לפגוע במניות יקרות. ועדיין, משקיעים התלוננו רבות בעשור האחרון על כך שקשה מאוד למצוא נכסים עם תשואה טובה. זה כבר לא נכון, והגיע הזמן שיוסיפו עוד איגרות חוב לתיקי ההשקעות שלהם.