שוק הדיור | בדיקת גלובס

מחסור בהיצע? אלפי דירות בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים ממתינות לטופס 4 כבר חצי שנה

במחוז תל אביב ישנן לפחות כ-3,000 דירות שעומדות ריקות וממתינות, ולפי נתוני התאחדות הקבלנים, העיכוב הממוצע בין 2017 ל-2021 עמד על קרוב לחצי שנה - "כחמישית ממשך זמן הבנייה עצמו" • המעכבים הגדולים: חברת החשמל, כבאות והצלה והרשויות המקומיות

במחוז תל אביב יש לפחות כ-3,000 דירות שמחכות לאכלוס / צילום: שלומי יוסף
במחוז תל אביב יש לפחות כ-3,000 דירות שמחכות לאכלוס / צילום: שלומי יוסף

במחוז תל אביב ישנן לפחות כ-3,000 דירות שעומדות ריקות ומחכות לאכלוס, והערכה "נדיבה" יותר מגיעה גם ל-4,000 דירות,  בעיקר בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים, כך מעריכים אנשי ארגון הקבלנים והבונים במרכז. זאת בהמשך לכתבה שפורסמה בגלובס על העיכובים בקבלת טופס 4 (טופס אישור אכלוס) מצד חברת החשמל.

על פי הנתונים, אשר נאספו בשיתוף הארגון והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, כיום מעוכבים טופסי 4 במשך כמעט חצי שנה. ניתוח של אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, המתבסס על כ-2,500 פרויקטים, מגלה כי בחמש השנים האחרונות (2017-2021), הוסיפו הליכי הרישוי 5.6 חודשים בממוצע לזמן הבנייה, מתחילתה ועד למסירת הדירה. "מדובר בתוספת של כחמישית ממשך זמן הבנייה עצמו", אמרו שם.

"בשנת 2020 גדל הזמן הזה משמעותית, ככל הנראה בשל האטת עבודת גורמי הרישוי השונים, והגיע לכ־7.1 חודשים. בשנת 2021 חלה ירידה מסוימת, ל־5.1 חודשים", נכתב בניתוח. לדברי קבלנים ויזמים רבים, הגורמים העיקריים שמובילים לעיכוב הם חברת החשמל, כבאות והצלה והרשויות המקומיות. הם מציינים כי גם לפיקוד העורף ולתאגידי המים, הקשורים קשר ישיר לרשויות כמובן, יש חלק בעיכובים.

"אסון כלכלי עבור הפרויקטים"

בכתבה הקודמת שעסקה בנושא, בלט במיוחד החשש של הקבלנים והיזמים להתבטא בפומבי, ובשמם, מחשש להתנכלויות מצד הרשויות והגופים השונים בפרויקטים הבאים שלהם. מבחינת ליאור כהן, מנכ"ל חברת טל בר, הגיעו מים עד נפש - ולכן הוא מוכן להזדהות בשמו.

"אני עומד ומחכה להתקדמות מול חברת החשמל בארבעה פרויקטים, נכון להיום", אמר. "בגבעתיים לבדה יש לנו כ־60 דירות שעומדות מוכנות ומחכות להיתר. חברת החשמל צריכה להטמין קו מתח גבוה, ומאוקטובר אני מחכה לטופס 4 ולא יכול לקבל. כיבוי אש לא יכולים לתת לי אישור בעצמם, כי כבל המתח הגבוה מפריע ולא מאפשר זאת. עד היום בתוך 22 חודשים הייתי מוסר בניין לאכלוס, עכשיו זה נמתח כבר כמעט 40 חודשים.

"זה מצב בלתי נסבל: כחברת בנייה יוצא לי שם רע מכיוון הדיירים, שממתינים לאכלוס במועד שסוכם ולא נכנסים. זה נזק אדיר. הרבה אנשים לא מבינים מה המשמעות של מצב שבו חברת החשמל לא מחברת את החשמל. זה אסון כלכלי עבור הפרויקטים, עבור האנשים שרכשו דירות, ואף אחד לא עושה כלום, בטח לא המדינה.

"חשוב להבין שבשביל הדייר מדובר בנזק לטווח הקרוב, נזק משמעותי ואי־נוחות אדירה, אבל הוא מרוויח בינתיים את עליית המחירים: הדירות שכרגע עומדות ריקות עלו במיליון וחצי שקל בזמן הזה. עבורנו, הקבלנים והיזמים, זה נזק בל יתואר לטווח הרחוק: אנחנו סופגים את עליות המחירים האלה, אנחנו היחידים שמפסידים באמת".

כהן מספר כי בשל המצב הנוכחי, הוא החליט לנקוט צעדים נגד חברת החשמל. "לקחתי סיכון ותבעתי אותם, כי אני חייב: אני מוכרח שבית המשפט ייתן פסיקה בעניין, כי אין לי שום דרך אחרת. אני הולך עד הסוף עם זה, ללא ספק. אני לא מתכוון לוותר, ולא מפחד מכלום. אני עושה את זה כדי להגן על הדיירים שלי ועל השם שלי.

"אגב, חשוב לזכור שאחרי הטמנת כבל המתח הגבוה, שמי יודע מתי יקרה, אני עוד צריך להתנהל מול כיבוי אש, זה לא נגמר. למזלי הם מבינים את המצב שלי והבטיחו שייתנו אישור ברגע שהעבודות של חברת החשמל יסתיימו".

מנכ"ל אזורים: "לא מטפלים בבעיות האמיתיות"

גם מנכ"ל אזורים, רון אבידן, התייחס לנושא, בפאנל השקעה בנדל"ן בזמן משבר ואינפלציה וההשפעה על שוק המשכנתאות, שנערך במסגרת כנס "עושים שוק" של גלובס. "העולם שבו אנחנו, היזמים, נדרשים לתפקד, הוא עולם הרשויות המקומיות" אמר אבידן. "יש שר אוצר ויש שר בינוי ושיכון, אבל אנחנו היזמים נדרשים להתמודד מול ראשי ערים, שחלק מהם אומרים בצורה גלויה שהם לא מעוניינים להגדיל את היצע הדירות, כי הם מפסידים על הארנונה למגורים".

אבידן אף קשר את העניין לתוכנית הדיור הממשלתית החדשה שהוכרזה ביום ראשון: "הליכי התכנון, תוכניות בניין עיר, הזמן שלוקח להוציא היתרי בנייה, אישורים לאכלוס - בבעיות האלה לא מטפלים. בעיית ההיצע נשארת ואף מחריפה, ובמסיבת העיתונאים לא הוצג לזה פתרון אמיתי. עד שלא יטפלו בצורה עמוקה בכך, עד שלא יאפשרו הוצאת היתרי בנייה וטופסי אכלוס בצורה קלה ומהירה, נמשיך להתמודד עם אותה בעיה".

עיריית גבעתיים: "מצוקה ידועה ורוחבית"

ביקשנו את התייחסות עיריית גבעתיים לעניין, וממנה נמסר: "עיריית גבעתיים כמובן אינה יכולה לפעול בניגוד לחוק, ועד שלא מתקבלים כל האישורים הנדרשים לא יונפק טופס 4. עם זאת, כדי לקצר הליכים אגף ההנדסה בעירייה פועל במקביל, כך שעד שימציא היזם אישור של חברת חשמל וכיבוי אש, שהם הגופים שהאישורים שלהם מתעכבים לרוב, העירייה מקדמת אישורי פנים, כגון אישור גנים ונוף, אישור שפ"ע, אישור תחבורה, אישור פיקוח על בנייה וכיוצ"ב.

"מצוקת כוח האדם באגפי הנדסה ובמוסדות המדינה, לרבות בחברת החשמל העוסקת בהנפקת אישורים אלו, היא מצוקה ידועה ורוחבית, שמקשה על תהליך קבלת היתרים. המדינה חייבת לטפל בכך ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר".

מחברת החשמל נמסר: "ככלל, הטמנת קו מתח תלויה בתיאום ובאישור של כמה גורמים הפועלים בתיאום לצורך תכנון מדוייק של התשתיות התת-קרקעיות, ובהן ביוב, מים, תקשורת, סיבים וכיוצ"ב, במיוחד בעיר כמו גבעתיים הרוויה בתשתיות.

"חברת החשמל תלויה מחד בכלל השותפים ובתהליכים המקבילים , ומאידך, גם כשכבר מסתיים תכנון ומתקבלים אישורים, נדרש תיאום ואישור לביצוע חפירה וחסימת כבישים. כל אלה מהווים חסם אשר מעכב משמעותית את ביצוע הטמנת הקו, בהנחה שהקבלן מצידו השלים את כל הדרישות המקדימות, דבר שלרוב לא מתקיים.

"המקרה המדובר ייבחן לעומקו והחברה תגיב בבית המשפט".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "עיריית תל אביב־יפו פועלת מצידה מהר ככל הניתן על מנת להעניק טופסי אכלוס המעידים כי הליך הבנייה בוצע בהתאם להיתר הניתן, וכי מבנה המגורים ראוי לשימוש. עם זאת, מתוקף האינטרס הציבורי ואינטרס התכנון העירוני לשמירה על ביטחון התושבים והתושבות, העירייה עורכת ביקורת קפדנית של פיקוח על הבנייה, וכן בדיקה מקיפה המוודאת כי הדרישות בנושאים כגון בטיחות, נגישות, איכות הסביבה, כיבוי אש ועוד, מולאו בצורה מלאה. חשוב לזכור כי בניין לאחר אכלוסו צפוי לעמוד על תילו כ־100 שנים, ומחובתה של העירייה להקפיד ולוודא שכל הדרישות מולאו לפני מתן טופס 4 ותעודת גמר.

אנו פועלים לייעל את השירות המוצע בנושא ההיתרים, ולאחרונה פתחנו ממשק מקוון שבאמצעותו ניתן לפנות ולהעביר אלינו את כל האישורים הנדרשים, ללא צורך בהגעה פיזית, ויש צוות מיומן ומקצועי שמטפל באכלוס ונותן מענה מיידי".