כדי לא לפגוע בסיכויי הרכישה: ביהמ"ש נמנע מהרשעת חברה בזיהום

חברת מפעת הודתה בביצוע עבירות בנוגע לתפעול תחנת מעבר לפסולת בחוף השרון, וכן בהפעלת תחנה נוספת ללא התשתיות הנדרשות • בית המשפט נמנע מהרשעה כדי שלא לפגוע במכירתה לחברת להב אנרגיה ירוקה • המשרד להגנת הסביבה ערער על ההחלטה

בית משפט השלום בפתח תקווה. בעיגול: אבי לוי / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר
בית משפט השלום בפתח תקווה. בעיגול: אבי לוי / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר

בית משפט השלום בפתח תקווה נמנע, באופן חריג, מלהרשיע את מפעת, אחת החברות הוותיקות בארץ בתחום הפינוי והטיפול בפסולת, בעבירות זיהום - במטרה למנוע פגיעה בסיכויי רכישתה על ידי להב אנרגיה ירוקה של להב  שבשליטת אבי לוי, וקרן נוקד (20%) של רועי ורמוס, שלומי ברכה ושי יצחקי.

להב אל.אר נסחרת בבורסה בשווי כ־1.2 מיליארד שקל, ועוסקת בתחום הנדל"ן המניב והאנרגיה המתחדשת. החברה היא בעלת השליטה בדלק ישראל ודלק נכסים. להב אנרגיה ירוקה רכשה 65% מהשליטה במפעת תמורת כ־64 מיליון שקל, בעסקה מורכבת שכוללת כמה תתי־עסקאות.

מפעת מחזיקה בתחנת המעבר השרון שהיא אחת מהגדולות בישראל, בסמוך למושב בני ציון אשר במועצה האזורית חוף השרון. החברה הודתה בביצוע עבירות בנוגע לתפעול תחנת המעבר השרון, המשמשת לקליטת פסולת ביתית. היא הפעילה את תחנת המעבר תוך יצירת מפגעים סביבתיים חמורים, בהם גרימת זיהום אוויר, ריח חזק וזיהום מים. בה בעת, מפעת הודתה בהפעלת תחנת מעבר בירחיב ללא כל התשתיות הנדרשות. זו אינה הפעם הראשונה שמפעת עוברת על החוק, כשלחובתה הרשעה בעבירות זהות משנת 2014, ועבירת תכנון ובנייה משנת 2018.

בית המשפט נמנע מלהרשיע את החברה בנימוק הגלוי כי ההרשעה תקשה עליה מבחינה עסקית, ותגרום לה להפסיד מכרזים של מאות מיליוני שקלים. השופט עודד מורנו קבע כי טובת האינטרס הציבורי היא שלא להרשיעה, כדי לפתח את תחום פינוי הפסולת. השופט הטיל על החברה פיצוי בסכום של מיליון שקל לטובת הקרן לשמירת הניקיון, הפעיל התחייבות קודמת בסכום הקרוב למיליון שקל, והטיל התחייבות חדשה.

הבעלים של מפעת דווקא הורשע בביצוע העבירות

בד בבד הורשע שמואל ולנסי, מנהל ובעלים במפעת, בביצוע העבירות. בית המשפט גזר עליו 200 שעות לשירות הציבור, מאסר על תנאי, קנס של 125 אלף שקל והתחייבות להימנע מביצוע עבירות נוספות.

המשרד להגנת הסביבה, שהגיש ערעור על ההחלטה באמצעות עו"ד אסף תומר, טוען כי "יש לתת את הדעת לסכנה הטמונה במתן משקל לשיקולים העסקיים והכלכליים של חברה בבחינת שאלת הרשעתה". בערעור עוד נטען כי "על חברה ציבורית השוקלת שיקולים מסחריים ועסקיים, אם להשקיע בחברה אם לאו, לקחת במכלול שיקוליה גם את התנהלות החברה משל שנים ואת עברה הפלילי הרלוונטי להחלטתה. עם זאת, אין זה תפקידו של בית משפט להיכנס בנעליה של חברה ציבורית ולשקול את שיקוליה שלה בבחינת כדאיות העסקה, לצורך בחינת שאלת אי ההרשעה".

השופט מורנו ציין בהחלטתו כי החברה מעסיקה מאות עובדים, נרכשה בכסף רב על ידי חברה בורסאית - וכי המדינה ממשיכה להתיר לחברה לעבוד מולה. השופט ציין כי מהעדויות שהוצגו בפניו עולה כי "המדינה זקוקה לגופים פרטיים על מנת לקדם את הליך מיון הפסולת והקמות תחנות מעבר, והנאשמת שבפניי (מפעת), למרות העבירות בהן הודתה במרוצת השנים, ממשיכה להוות פרטנר לעבודה עם המדינה".

"לא להמיר הרשעה בכסף מתוך שיקול עסקי"

מנגד, המשרד להגנת הסביבה טוען כי התוצאה פוגעת במיגור העבריינות הסביבתית. השופט גם קבע כי פיצוי "הולם ראוי ומידתי, הוא תחליף להרשעה". על כך טוען המשרד כי "לא ניתן להסכים עם משטר משפטי בו תאגיד מסחרי, איתן פיננסית ככל שיהיה, ימיר הרשעה בכסף מתוך שיקול עסקי ארוך טווח".

גדעון מזור, מנהל מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה, מסר כי "מדובר בחברה שבאופן התנהלותה העברייני יצרה מפגעים סביבתיים קשים לאורך שנים ובאופן שיטתי. המשרד להגנת הסביבה ביצע וימשיך לבצע אכיפה עקבית וללא פשרות".

מחברת מלהב אנרגיה ירוקה נמסר כי "בהחלטה יש הזדמנות גדולה לשפר משמעותית את פעילות מפעת וליצור תרומה לציבור בתחום איכות הסביבה. החלפת השליטה במפעת, החלפת המנהלים, תשלום הקנס וכניסת משקיעים וחברות ציבוריות הינם נדבך חזק יותר מהרשעת החברה שלא תיתן תועלת לציבור. להב שמחה על פסק הדין של בית המשפט ומאמינה ומקווה שבית המשפט המחוזי יאשרר את ההחלטה".