מלאי של שנה נגמר בתוך ימים: ביקושי שיא למכוניות חשמליות בישראל

חשמלית הפרמיום של ג'נסיס מכרה 130 יחידות ביומיים, טויוטה ויונדאי סגרו את המערכת להזמנות נוספות לדגמים החשמליים הפופולריים עד סוף השנה • וגם שוק חשמליות היוקרה רותח

הקרוס אובר החשמלי החדש של טויוטה, BZ4X / צילום: יח''צ טויוטה
הקרוס אובר החשמלי החדש של טויוטה, BZ4X / צילום: יח''צ טויוטה

נמשכת ההסתערות של הלקוחות בישראל על רכב חשמלי לאור העלייה החדה במחירי הדלק והצפי להמשך העליות בחודשים הבאים. הביקוש מתמקד כרגע בעיקר ברכבי פרמיום בשל העובדה, שרוב המותגים החשמליים העממיים בטווח של 150-200 אלף שקל שמשווקים בישראל, ובהם MG, גילי ואחרים כבר "מכורים" עד סוף השנה לכל הפחות ועצרו את ההזמנות לאחרונה.

● מסירות כלי הרכב החדשים המשיכו את מגמת הירידה בחודש מאי עקב המחסור במלאים
● הדלק מזנק והביקוש למכונית חשמלית בשיא. הבעיה: יש תור ארוך

מותג הפרמיום ג'נסיס מדווח על כ-130 מכירות של הקרוס-אובר החשמלי GV60, שהושק רק בתחילת השבוע הנוכחי. הרכב הושק בגרסאות עם מנוע בודד או שני מנועים ועם הספקים של 228 עד 489 כ"ס וטווחי נסיעה בין טעינות של 470 עד 517 ק"מ בהתאם לדגם. המחירים מתחילים ב-295 אלף עד 342 אלף שקל לדגם בעל המנוע הבודד וכ-439 אלף שקל לדגם הביצועים. בחברה מעריכים כי בקצב ההזמנות הנוכחי המלאי שהוקצב לישראל עד סוף השנה יסתיים בימים הקרובים. רוב ההזמנות היו של דגמים ברמות הגימור הגבוהות במחיר ממוצע של כ-340 אלף.

 

קרוס-אובר חשמלי GV60 / צילום: יח''צ ג'נסיס
 קרוס-אובר חשמלי GV60 / צילום: יח''צ ג'נסיס

יבואנית טויוטה נאלצה לסגור בימים האחרונים את מערכת ההזמנות של הקרוס אובר החשמלי החדש של החברה, BZ4X, שהושק בישראל רק בסוף מאי. זאת לאחר שכל הכמות שהוקצתה לישראל לחודשים הקרובים, למעלה מ-1100 יחידות, נמכרה בתוך ימים ספורים.

הקרוסאובר משווק בישראל עם מנוע בודד או עם שני מנועים ועם הספקים של 204 או 217 כ"ס, טווח של עד 459 או עד 502 ק"מ בהתאם לדגם וטווח מחירים של 230 עד 250 אלף שקל. בחברה אומרים כי "ההזמנות נעצרו בשל חוסר ודאות לגבי זמני האספקה של הזמנות. ברגע שתהיה ודאות טובה יותר, ההזמנות ייפתחו מחדש".

האספקה לשנה כבר אזלה

גם יונדאי סגרו את ההזמנות החדשות לדגם החשמלי הפופולרי איוניק 5 עד סוף השנה לאחר שכל הכמות שאושרה לאספקה לישראל להמשך השנה, מעל 2,000 יחידות, כבר נמכרה. ההזמנות ל-2023 ייפתחו כאשר מועדי האספקה החדשים יהיו ידועים.

ואילו בקיה החליטו לדחות, בינתיים, את ההשקה של החשמלית החדשה EV6 לרבעון האחרון של השנה בשל עודפי ביקוש גלובאליים של היצרן.

הביקוש ההיסטרי לא פוסח גם על שוק רכבי הפאר, למרות שסביר להניח שמי שרוכש רכב חשמלי ב-120 אלף דולר פחות רגיש לסוגיית מחירי הדלק. במרצדס מדווחים כי כל המשלוח הראשון של חשמלית הפאר EQE שהגיע לישראל לקראת ההשקה שהייתה בתחילת החודש כבר הוזמן ובחברה כבר יש הזמנות למשלוח השני, שצפוי להגיע בחודשים הקרובים.