הסתיימה חקירתו הנגדית של פילבר. מחר הפרקליטות בחקירה חוזרת

ביום האחרון לחקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, הוא נשאל על המועדים האפשריים לפגישת ההנחיה שבלב אישום השוחד בתיק 4000 • לטענת עורך דינו של נתניהו, בעז בן-צור, לפי הראיות לא ייתכן כי הפגישה עם נתניהו התקיימה לפני מינויו למנכ"ל משרד התקשורת

עד המדינה פילבר / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
עד המדינה פילבר / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הסתיימה היום (ג') לאחר 26 ישיבות של חקירה נגדית על ידי כל הסנגורים בתיק. מחר תחל החקירה החוזרת של התביעה, בה היא תנסה ליישב את שינויי הגרסאות של פילבר שעלו בחקירה הנגדית.

היום ואתמול חקר את עד המדינה עורך דינו של נתניהו, בעז בן-צור. במרכז החקירה עמדה "פגישת ההנחיה", שבלב אישום השוחד בתיק 4000, לגבי טען פילבר שהתקיימה לאחר מינויו למנכ"ל משרד התקשורת ב-9 ליוני 2015.

בשלבים מוקדמים יותר של החקירה הנגדית הצליח עו"ד בן-צור לעורר ספק אם הפגישה יכלה להתקיים לאחר המינוי הרשמי. כזכור, בעקבות החקירה הנגדית ביקשה הפרקליטות לתקן את כתב האישום כך שהפגישה התקיימה לאחר ההודעה על המינוי ולפני המינוי הרשמי. בית המשפט סירב לבקשה אך הפרקליטות הודיעה כי תנסה להוכיח את טענתה, בהתאם לחוק, במהלך המשפט.

היום עסק בן-צור בניסיון הפריך את האפשרות לקיומו של המפגש במועדים לפני המינוי הרשמי - בין 22 למאי 2015 אז קיבל פילבר את ההודעה על המינוי ועד המינוי הרשמי ב-9 ליוני. ההגנה טוענת כי הפגישה התקיימה בשלב מאוחר יותר, לאחר פגישות שקיים פילבר עם אלי קמיר היועץ לשעבר של בזק ועם שאול אלוביץ' בעל השליטה בבזק ב-13-14 ליוני 2015. זאת כדי להפריך את הטענה כי פילבר פעל לפי הנחיית נתניהו בשלב מוקדם. אם הטענה תתקבל - מדובר בפגיעה בתזת התביעה בנוגע לאישום השוחד לפיה פילבר פעל לטובת בזק בשל הנחייתו של נתניהו.

עו"ד בן-צור הציג את יומן ראש הממשלה ואת האיכונים לטלפון של פילבר החל מה-22 למאי ועד למינוי הרשמי. פילבר תיאר את "פגישת ההנחיה" באופן מסוים ובן-צור טען כי התיאור לא מתיישב עם אף אחד מהמועדים. בין היתר העיד פילבר כי הפגישה התרחשה בלשכת ראש הממשלה בשעות הערב, ערכה 10-20 דקות ונערכה בנוכחות דוד שרן.

מהנתונים שהוצגו בבית המשפט עלה כי יש לפחות שני מועדים - 27 למאי ו- 3 ליוני בהם ישנה אפשרות שפילבר שהה בלשכת ראש הממשלה אך לטענת ההגנה לא ייתכן שאותה פגישההתרחשה גם במועדים אלו מאחר ויש סתירה עם תיאורו של פילבר. ב-27 למאי 2015 - האיכונים מאפשרים נוכחות של פילבר בלשכת ראש הממשלה עד השעה 21:12. לפי יומן ראש הממשלה באותו היום היו 2 פגישות של נתניהו בלשכה: ב-17:30 יחד עם אופיר אקוניס ודוד שרן ובשעה 20:30 עם אמיר גלית יו"ר רשות השידור לשעבר. בן-צור טוען שלא יכול להיות שהפגישה התקיימה במועד זה מאחר והיו נוכחים נוספים מעבר לדוד שרן, הפגישה נמשכה זמן ארוך מ-10-20 דקות ובנושא אחר.

ב- 3 ליוני יש איכון באזור גבעת רם בערב ולפי יומן נתניהו והטלפון של פילבר יש פגישה עם מרובת משתתפים אצל נתניהו שארכה 4 שעות בנושא משכורות של רשות השידור. גם כאן טוען בן-צור כי לא ייתכן שמדובר בפגישה המדוברת שכן פילבר דיבר על פגישה של 10-20 דקות ב-4 עיניים בנושא המדיה.

פירוש תנועת היד: פילבר חזר לגרסתו במשטרה

אתמול שינה פילבר שוב את גרסתו בנוגע לפרשנות תנועת היד, שעשה נתניהו, על פי עדותו, בשיחת ההנחיה. השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ביקשה ממנו להבהיר את דבריו בנוגע ל"פגישת ההנחיה" לאחר ששינה את גרסתו במהלך החקירה הנגדית. פילבר השיב - "הדברים שאמרתי במשטרה הם הדברים המלאים". השופטת ביקשה ממנו לתאר שוב את הפגישה. "בסוף הפגישה (נתניהו) אמר לי - אלוביץ' פנה אלי, בעיה במשרד עם נושא המחירים, תבדוק את העניין, אל תעצור את התחרות, אם צריך תמתן מחירים. עשה תנועה עם היד, הזכרתי טלפוניה, יש מיזוג בזק-yes תסיים אותו".

את תנועת היד תיאר פילבר "באלכסון כלפי מטה". השופטת שאלה אם מדובר ב"תנועת נפנוף", ופילבר השיב בשלילה והדגים תנועת יד באלכסון לכיוון מטה. נזכיר כי פילבר שינה את גרסתו בחודש שעבר, אז אמר כי הפירוש שהוא הבין לתנועת היד של נתניהו היה "לא מעניין אותי, תעשה מה שאתה מבין", וכי התנועה היתה תנועת נפנוף.

פילבר הוסיף בנקודה זו: "אני כבר מפחד להוציא עוד מילה כי כל מילה שלי מקבלת פרשנות". הוא לא ידע להסביר את השוני בגרסאות ובדיון הציג בן-צור סתירות נוספות בין גרסאותיו לאותה פגישה- על עישון סיגר, והאם עמדו או ישבו. "אני מבין מה אתה אומר, אני בסוף תיארתי מילולית מה היה בפגישה, ומה נאמר לי". והוסיף כי הוא לא זוכר לפרטי פרטים כאלה. "אני זוכר את התמונה באופן כללי".

בדיון גם אמר בנוגע לתנועת היד - "ניסיתי להסביר ניואנס שהוא דווקא לטובת התביעה, ולא עבד לי. יצאתי בחור ישיבה מתפלפל, יצא לי גרוע. רציתי לבוא ולומר 'הנה ראיה שהיתה תנועת יד'. אחר כך אמרתי שאת התמונה המלאה של פגישת ההנחיה נתתי במשטרה, אבל לא הצלחתי להסביר את עצמי".