אלקין: "לא התחייבנו שמחירי הדירות ירדו, כי אני לא אוהב לשקר לציבור"

שר הבינוי והשיכון התייחס היום למשבר בשוק הדיור, לסיכוי שתוכנית הדיור החדשה תאושר בכנסת ומדוע כבר בתחילת כהונתו הכריז כי מחירי הדירות יעלו • "אם יש זוג צעיר שרוצה לקנות דירה ויש לו כסף, אני מציע לו להירשם להגרלות"

שר השיכון, זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר השיכון, זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אני לא אומר לזוגות צעירים לא לקנות דירות, כי המחירים ירדו. אם יש זוג צעיר שרוצה לקנות דירה ויש לו כסף, אני מציע לו להירשם להגרלות. 30 אלף זוגות יזכו השנה ובשנה הבאה יזכו עוד זוגות. אם יפנו לפריפריה יגדילו את הסיכויים", כך אמר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, בכנס השנתי לתכנון ובנייה של משרד עוה"ד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

● הגדלת ההנחות ותיקון חוק המכר: עיקרי תוכנית הדיור החדשה 
● ההגרלה השנייה של דירה בהנחה יוצאת לדרך: באילו ערים ניתן לזכות?

אלקין התייחס לסיבה בגינה אמר בתחילת כהונתו כי מחירי הדירות יעלו: "לא השלנו את עצמנו ולא התחייבנו שמחירי הדירות ירדו, ואני לא אוהב לשקר לציבור. לכן אמרתי שהם יוסיפו לעלות. והגעתי למסקנה הזו אחרי שראיתי שני דברים: הראשון, שהייתה ירידה דרמטית בשיווקי הקרקעות ע"י רמ"י ב-2020, כשגם ב-2019 השיווקים היו נמוכים והבנתי שמבור בתהליכים שייקח זמן עד שיתחילו להשפיע על השוק; עניין אחר שראיתי היה המחירים שהיזמים שילמו על קרקעות".

כשנשאל אלקין על תוכנית הדיור החדשה, ועל הסיכוי הדל שתאושר בחקיקה בכנסת, אמר כי רוב התוכנית אושרה במסגרת חוק ההסדרים משנה שעברה, וכי מבחינת המשרד שלו כמעט שלא נשארה חקיקה שיש לאשר. גם עניין נוסחת ההצמדה של תשומות הבנייה, שמחייב אישור בחקיקה, אמר אלקין כי הצליח לעקוף את זה בצורה של החלטת מועצת מקרקעי ישראל, כך שדירות שיימכרו בקרקעות שישווקו ע"י רמ"י יוצמדו למדד תשומות הבנייה לפי הנוסחה החדשה.

"נגיע בתוך כמה שנים לעשרות אלפי יחידות דיור להשכרה"

שר השיכון נשאל עוד על יציאת המשקיעים מהשוק, שגורמת לעליית בשוק השכירות, ועל כך הגיב כי הדברים אינם ניכרים בנתוני הלמ"ס. "ללמ"ס יש מסד נתונים. ניתן להתווכח על נכונותו, אבל קטונתי", אמר.

עוד אמר כי "מה שחשוב לי זה איך לאפשר לזוגות צעירים שאין להם דירה וכסף לקנות דירה ראשונה. זוג צעיר שקונה דירה במקום משקיע היה שוכר אם לא היה קונה אותה. אין ספק שסיפור השכירות הוא סיפור חשוב וצפינו את המצב ושמנו את זה במקום גבוה בסדר העדיפויות שלנו. הנה, דירה להשכיר שיווקה בשנה שעברה 6,500 דירות, שזה שקול ל-5 שנים. השנה שמנו יעד של עשרת אלפים דירות. בנוסף, הוספנו רפורמה של חוק ההסדרים שמעודדת יזמים לבנות להשכרה ארוכת טווח. אם נמשיך בדרך זו, נגיע בתוך כמה שנים לעשרות אלפי יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך".