הגדלת ההנחות ותיקון חוק המכר: עיקרי תוכנית הדיור החדשה

ליברמן, שקד ואלקין מכנסים כעת מסיבת עיתונאים לחשיפת תוכנית הדיור הממשלתית החדשה • שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "פחות מעניין אותנו כמה ישלם המשקיע שקונה דירה רביעית. מעניין שהזוגות הצעירים לא יחכו שנים כדי לממש את החלום לדירה"

השרים זאב אלקין, אביגדור ליברמן ואיילת שקד במסיבת העיתונאים היום / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון
השרים זאב אלקין, אביגדור ליברמן ואיילת שקד במסיבת העיתונאים היום / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון

"אני לא מתכוון לנהל את כלכלת ישראל על בסיס שיח ברשתות החברתיות. כל הנתונים שאנחנו מביאים מגיעים מהבנק העולמי או מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה", אמר היום (א') שר האוצר אביגדור ליברמן אמר במסיבת עיתונאים שקיים בשיתוף עם שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון והבינוי זאב אלקין. "אם אני מתייחס לנתוני הלמ"ס, עליית מחירי השכירות היא 1.5%, באפריל 2022 לעומת אפריל 2021", הוסיף.

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "מה שהיה עד היום טוב, אבל לא מספיק, יוצאים בצעדים משמעותיים שישפיעו על ההיצע ויאפשרו לזוגות צעירים לרכוש דירה, מבלי להיפגע מעליית המחירים המשמעותית. פחות מעניין אותנו כמה ישלם המשקיע שקונה דירה רביעית. מעניין שהזוגות הצעירים לא יחכו שנים כדי לממש את החלום לדירה, וישלמו מחיר סביר כבר היום. הממשלה מוכנה לוותר על עלויות שיכלה לקבל מהקרקע".

● לכמה ישראלים יש יותר מדירה אחת? המספרים מאחורי הלובי החזק במדינה נחשפים
● חברות הביטוח זיהו את הטרנד הבא להשקעה בנדל"ן לטווח ארוך
● האיזון בשוק הנדל"ן האמריקאי הופר אחרי מאה שנה, וההשלכות עשויות להיות הרסניות

הידיעות הראשונות על תוכנית דיור חדשה שמגבש שר האוצר ליברמן פורסמו במרץ האחרון, חודשים ספורים לאחר תוכנית הדיור הממשלתית הראשונה שעליה הכריזה הממשלה, ועל רקע העלייה הדו־ספרתית במחירי הדיור בראייה שנתית. פרטי התוכנית לא פורסמו בצורה מפורטת, ולציבור נותר להסתפק בשברי ידיעות ובניחושים באשר למהותה.

"הוספה של 10,000 יח"ד בשנה"

אלקין הציג את סעיפי תוכנית הדיור החדשה: "הגדלת אחוז הזכאים במרכזים הממשלתיים מ-60% ל-80% במרכז הארץ - הוספה של 10,000 יח"ד בשנה". בנוסף, לדבריו "המועד הקובע לקביעת ערך מ"ר לדירה במסלול מחיר מטרה נקבע ליום 30.12.2020 ללא מנגנון ההצמדה וממנו יגזר גובה ההנחה של 200 או 300 אלף שקל לרוכש. ההנחה מועמקת מ-300 אלף שקל עד לכ-500 אלף שקל לכל היותר".

"בתוכנית המקורית היה מנגנון מסוים של עדכון המחיר. ביחד החלטנו על משהו מאוד דרמטי", אמר אלקין: "המחיר נשאר על פי שנת 2020, כך שכל ההצמדה שהייתה צריכה להיות - אנחנו מוותרים עליה".

לדברי אלקין,  מועצת מקרקעי ישראל אישרה לקדם הסכמי מסגרת במועצות האזוריות. 

"תיקון חוק המכר - הצמדת מדד תשומות הבנייה רק על רכיב הבנייה, ללא רכיב הקרקע והרווח היזמי. יש כרגע קרב אימים שמתנהל נגדנו, הקבלנים לא אוהבים את הכיוון הזה. המשמעות היא חיסכון של 100 אלף עד 150 אלף שקל לרוכשים", הוסיף אלקין. לדבריו, התוכנית תכלול "מעבר לבנייה מהירה ומתועשת, לחיסכון בתשומות כוח אדם ולהאצת קצב התקדמות הבנייה - קיצור של כשנה בלוחות הזמנים. כולל קידום הקמת שני מפעלים לבנייה מודולרית בישראל".

סעיף נוסף שהציג אלקין הוא הגדלת אחוז הזכאות לבני מקום במכרזי דירה בהנחה בכל הארץ מ-25% ל-35%, ביישובים בעדיפות לאומית ב' - מ-32% ל-40%; וביישובים בעדיפות לאומית א' האחוז יישאר כמו שהוא, 50%. אלקין התייחס להגדרת בן מקום ובן יישוב במרחבי צפון ודרום: "במרחבים אלו יוגדרו בני מקום ככאלו שהתגוררו במקום 18 חודשים לפחות לפני מועד פרסום המכרז, לעומת שלוש שנים בשאר אזורי הארץ".

בנוגע למיזם דירה בהנחה הוסיף אלקין: "דירה בהנחה בפריפריה - הגדלת סבסוד פיתוח בעוד 40 אלף שקל - זה נושא שיובא לאישור בקבינט הדיור הקרוב".

אלקין דיבר גם על "פתרון לרשויות המקומיות - תוספת של 30 אלף שקל שיופנו לבניית מוסדות ציבור ברשויות. התוספת היא לכל יחידת דיור. תביא גם לזירוז היתרי הבנייה, שכן מחצית מהסכום יינתן רק עם מתן ההיתר". 

שקד: "מקווה שנצליח להעביר גם את הסעיפים אשר דורשים חקיקה"

שרת הפנים איילת שקד הכריזה על הגדלת שכר בודקי התוכניות, הפיכת רפורמת מורשה להיתר לצעד לא וולונטרי אלא חובה, פתיחת לוח 2 - החלטה עקרונית שעברה במועצה הארצית, שמטרתה להגדיל את ההתיישבות במגזר הכפרי וגם על תיקון תקנות התכנון והבנייה כדי ליצור למריץ כלכלי לרשויות המקומיות לקדם דיור לשכירות בקרקע חומה.

"אני מקווה להעביר את חלופת שקד לתמ"א 38 מחר. כל המהלכים שדורשים חקיקה כמובן מורכבים וקשים יותר בעת הנוכחית, אבל אני מקווה שכמו שהצלחנו להעביר חלק מהדברים גם במצב הנוכחי, שנצליח להעביר גם את הסעיפים אשר דורשים חקיקה", אמרה שקד.

מנהל רמ"י, ינקי קוינט, אמר במהלך מסיבת העיתונאים כי "מתחילת 2021 עד היום אנחנו כמעט ב-140 אלף יח"ד שפורסמו לשיווק. גם בשנת 2022 אנחנו בכמעט 40% לעומת השנה הקודמת, שהייתה שנת שיא. בעסקאות, חוזים שנכרתו, יחידות דיור שאמורות להיבנות - מ-2021 אנחנו כמעט על 90 אלף יחידות דיור".

באפריל הודיע ליברמן כי תוכנית הדיור תוצג במאי, אך גם שם לא פירט. הוא הגדיר אותה כ"תוכנית דרמטית שתעשה שינוי עמוק. לא נסתפק בטיפול חלקי, נטפל בכל הבעיות הקשות שהביאו למצב הקשה של שוק הדיור". בין לבין התקדמה גם תוכניתו של השר אלקין, תוכנית "דירה בהנחה", שהגרלה ראשונה שלה כבר הושלמה והבאה בתור תצא לדרך בתחילת החודש הבא.

למרות הדיבורים הרבים מסביב, הפרסום של התוכנית החדשה התעכב במשך כמה חודשים - בעיקר, כך נראה, בשל המצב הפוליטי הרעוע. מה שנראה אופטימי בסביבות מרץ הפך קשה יותר בחודשים הבאים, ובעת האחרונה כמעט בלתי אפשרי. כעת נותר לראות מה מהסעיפים הקשורים בה, אם בכלל, יבואו לכדי מימוש.