בשוק האג"ח האמריקאי לא רואים את סוף הירידות

התשואה על אג"ח האוצר ל-10 שנים הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2011, כשברקע אי ודאות באשר לשיעור העלאת הריבית של הפדרל ריזרב ברביעי

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הבריחה של משקיעים בארה"ב מאיגרות חוב ממשלתיות בימים האחרונים משקפת את התחזיות המתקדרות עבור השווקים לאחר דוח האינפלציה הקשה מיום שישי.

לאחר הזעזוע מנתונים שהראו כי התייקרויות המחירים לצרכנים מתרחבות, ירדו האג"ח בחדות ביום שישי והמשיכו בכך בימים שני ושלישי, וגרמו לתשואותיהן - שעולות כשהמחירים יורדים - לעלות לרמה הגבוהה ביותר שלהן יותר מעשור.

לקראת יום שישי, היו תקוות נרחבות בוול סטריט שהתשואות על האג"ח סוף סוף הגיעו לשיא הטיפוס שלהן השנה, לאחר שננקטו די צעדים כדי להחמיר את התנאים הפיננסיים על מנת שביקושי הצרכנים והאינפלציה יוכלו בהדרגה לרדת לרמות נוחות יותר. כעת, רבים מתקשים להעריך לאיזו רמה יצטרך הפדרל ריזרב להעלות את הריבית כדי להשיג שליטה במחירים, שכיום עולים בקצב מהיר פי כמה מהיעד של הבנק המרכזי, 2% לשנה.

"יש בהחלט מרכיב של כניעה" במגמה של שוק האג"ח, אמר תומאס סיימונס, סגן נשיא בכיר וכלכלן שוקי כסף בבנק ג'פריס. "יש הכרה כללית בכך שהנתונים של יום שישי היו מסר רב משמעות".

התשואות על אג"ח הממשל משקפות במידה רבה את ציפיות המשקיעים באשר לגובה הריבית לטווח הקצר במשך חייה של איגרת חוב, ואלו בתורן קובעות תחתית לעלות ההלוואות במשק. ביום שלישי, התשואה על אג"ח האוצר ל-10 שנים עלתה לכ-3.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2011.

התשואה עלתה ב־0.51 נקודות אחוז בחמישה סבבי המסחר האחרונים, העלייה המהירה ביותר בפרק זמן כה קצר מאז אוקטובר 2008.

עליות המחירים התגברו - לכל רוחב הכלכלה

התשואה של אג"ח האוצר לשנתיים, שהיא יותר רגישה לתחזית המדיניות המוניטרית לטווח הקרוב, סגרה ב־3.435%, הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2017 ועלייה מ־2.815% ביום חמישי שעבר.

התשואות לטווח קצר יותר קיבלו עידוד בסוף יום שני אחרי שהוול סטריט ג'ורנל דיווח כי הפד עלול להעלות את הריבית לטווח קצר ב-0.75% בהחלטתו ביום רביעי השבוע - צעד אגרסיבי שהבנק לא נקט מאז 1994, והסלמה מהעלייה ב-0.5% שקבע הבנק המרכזי בתחילת מאי.

השינוי הזה במדיניות קרה לאחר פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן ביום שישי, שלא יכלו להיות מדכאים יותר מבחינת משקיעים ואנליסטים. לא רק שהאינפלציה הגיעה לשיא של 40 שנה, בדיוק כשמשקיעים רבים חשבו שתתחיל לרדת, עליות המחירים התרחשו לכל רוחב הכלכלה, בכל תחום - מדיור ועד הנעלת ילדים.

מכה נוספת לאג"ח ממשל ארה"ב הגיעה כשנתונים שפורסמו בדיוק שעה וחצי אחרי דוח מדד המחירים לצרכן, הראו שציפיות הצרכנים לגבי האינפלציה בטווח הארוך עלו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. זה החליש את הטענה כי ציפיות אינפלציה מעוגנות משהו יכולות לעזור להבטיח שהאינפלציה הממשית לא תעלה יותר מדי.

"המציאות היא שאנחנו לא רואים מספיק סימנים לכך שקצב האינפלציה מאט", אמרה דניאלה מרדרוביצ'י, מנהלת שותפה של מחלקת הכנסה קבועה ב־Macquarie Asset Management. התוצאה לדבריה היא שמשקיעים נדרשו לעדכן מעלה את התחזית שלהם לרמת ה"ריבית הניטרלית" - כזו שלא מעודדת ולא מאטה את הצמיחה הכלכלית. זה, בתורו, העלה את התשואות של האג"ח הממשלתיות הן לטווח הקצר והן לארוך. התשואה על האיגרות לשנתיים עקפה את התשואה של הממשלתית לעשר שנים בשעות שלאחר המסחר ביום שני, במהלך שנחשב לתמרור אזהרה בנוגע לעתיד הכלכלה.

יש מי שחושבים שהגרוע ביותר כבר מאחורי שוק האג"ח

תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב משחקות תפקיד חשוב הן בכלכלה והן בשווקים הפיננסיים. עלייתן השנה עזרה להעלות את הריבית על משכנתה בריבית קבועה ל־30 שנה מעל 5% בפעם הראשונה זה יותר מעשור. הן גם גררו מטה את מחירי המניות והגדילו את העלות של החלפת אג"ח ברכיב מניות. המכה הייתה קשה במיוחד לחברות לא רווחיות באופן יחסי, שמתומחרות בהתאם לפוטנציאל הרווחים שלהן בטווח הארוך.

איגרות החוב הקונצרניות ספגו השנה הפסדים קשים בעקבות ירידה במחיריהן, ומדדי אג"ח מרכזיים נמצאים באופן ברור בדרך לשנה הגרועה שלהם אי פעם.

נכון ליום שני, מדד האג"ח המשולב של בלומברג - המורכב ברובו מאג"ח האוצר, אג"ח תאגידיות בדירוג גבוה ואג"ח מגובות משכנתאות - נתן החזר שנתי שלילי של 12%. הפעם הקודמת שבה הניב החזר כזה בתקופה זהה הייתה ב־1984, אז עמד על מינוס 2.9%.

משקיעים רבים ואנליסטים בכל זאת מאמינים שהרע ביותר בשוק האג"ח כבר התרחש, ומצביעים על ההאטה בביקוש לדיור ועל הצניחה באמון הצרכנים כעדות לכך שעליית הריבית המתקרבת כבר עושה את עבודתה בצינון הכלכלה.

ועדיין, אחרים מזהירים שהביצועים הגרועים של האג"ח יכולים אפילו ליצור מומנטום שלילי משל עצמם.

"הסיכון אולי הגדול ביותר בריביות עולות הוא שמשקיעים פשוט יחליטו למכור את האג"ח שבידיהם", אמר דונלד אלנברגר, מנהל בכיר של תיקי הכנסה קבועה ב־Federated Hermes. "אם משקיעים יחליטו שהאג"ח לא עושות עבודה טובה כל כך בגידור המניות, וגם לא מספקות הרבה הכנסה, אנו עלולים לראות את הריביות עולות אפילו עוד, בגלל שלסוחרים בוול סטריט אין היכולת או הרצון לאחסן במאזנם איגרות חוב שאף אחד לא חפץ בהן".