מסירת הדירות מתעכבת ב-8 חודשים, אך אזורים מסרבת לפצות מאות רוכשים

מאות רוכשים היו אמורים לקבל את דירותיהם בדצמבר 2021, אך בינתיים חברת הנדל"ן דוחה שוב ושוב את מועד המסירה, מסרבת לשלם פיצויים, ומשאירה את הרוכשים חסרי אונים • אזורים בתגובה: "מצרים על המצב ועושים מאמצים למסור את הדירות בהקדם"

פרויקט אזורים שהם / הדמיה: אתר החברה
פרויקט אזורים שהם / הדמיה: אתר החברה

במסגרת פרויקט מחיר למשתכן - "אזורים שהם" של חברת הנדל"ן הציבורית אזורים, כ־400 רוכשי דירות היו אמורים לקבל את דירותיהם כבר בדצמבר 2021. אך אזורים לא עמדה במועד המסירה והודיעה על דחייה לחודשים אפריל-מאי 2022. באפריל, שוב קיבלו הרוכשים הודעה מחברת הנדל"ן על דחייה למאי-יוני. אך גם שם זה לא נגמר - בתחילת החודש החברה הודיעה לרוכשים על דחייה נוספת עד יולי-אוגוסט.

מזה תקופה ארוכה שהדיירים משלמים משכנתה ושכירות יחד, וממתינים לקבלת דירותיהם. הם נדרשים להאריך את חוזי השכירות פעם אחר פעם ולחיות בחוסר ודאות בנוגע למסגרות העתידיות לילדיהם. בנוסף, הם כבר מתקשים להאמין ללוח הזמנים שנדחה מידי כמה חודשים.

מסרבת לשלם פיצויים וטוענת לכוח עליון

אזורים, שבראשה עומד המנכ"ל רון אבידן, מביעה צער על הדחיות אך עומדת בסירובה לשלם פיצוי לרוכשים. זאת, בניגוד למה שקובע חוק המכר המאפשר לקבלן חודשיים גרייס בתשלום פיצוי במקרה של עיכוב במסירה.

החברה טוענת לכוח עליון - הקורונה, הסגרים ומבצע "שומר החומות" - שמנע ממנה לעמוד במועד המסירה. במכתבים לדיירים היא מפרטת כי משבר הקורונה הוביל למחסור חמור בכוח אדם ועיכובים באספקת חומרי הבנייה. אלו גרמו לעיכוב בבניית הפרויקט, שלא היה בשליטתה. אבידן כתב החודש לרוכשים: "אנו משקיעים את מלוא המאמצים והמשאבים במטרה להביא להשלמת העבודות בפרויקט בהקדם האפשרי".

בפברואר השנה הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אזורים במטרה לחייב אותה לשלם פיצוי. גובה הפיצוי מוערך ב-7.4 מיליון שקל והתובע הייצוגי הוא אחד מרוכשי הדירות בפרויקט, המיוצג על ידי עו"ד גיל להב. בבקשה נטען כי הקורונה בהקשר של ענף הבנייה אינה בבחינת אירוע של כוח עליון, מאחר שהענף הוחרג מהמגבלות שהוטלו על המשק. התובע ביקש לקבוע דיון בהקדם אך בית המשפט קבע דיון רק לינואר 2023. אזורים תידרש להגיב לבית המשפט בספטמבר.

ההחלטה של אזורים, שלא לשלם פיצוי בעיכוב של 6-8 חודשים, חורגת באופן משמעותי גם מההמלצה שניתנה בתחילת משבר הקורונה על ידי משרד המשפטים והמשרד לבינוי ושיכון. משרדי הממשלה נחלקו אם להמליץ על הארכת תקופת הגרייס ל-100 או ל-120 ימים (במקום 60 ימים). כך או כך - אזורים הגיעה לאיחור הכפול בזמן מההמלצה המקלה ביותר, שגם היא לא קודמה לחוק ונותרה בגדר המלצה.

בנוסף, חשוב להדגיש כי משרדי הממשלה הבהירו כי ההמלצה הייתה תקפה רק לגבי דירות שהיו אמורות להימסר עד אפריל 2021. במקרה של רוכשי "אזורים שהם", המסירה המקורית נקבעה לדצמבר 2021 ומכאן שההמלצה לא בתוקף.

"הלכתי לעסקה בלב שלם, זו הייתה טעות חיי"

עמרי (שם בדוי), אחד הזוכים בפרוייקט, מנסה בימים אלה לאלתר פתרונות למצב שנוצר. הוא ומשפחתו - שלושה ילדים קטנים - מתגוררים כעת בשכירות בפתח תקווה, אך נאלצים לפנות את הדירה באמצע יולי, אז מסתיים החוזה שלהם. הדירה בה הם מתגוררים בשכירות נמכרה, כך שאין להם אפילו אפשרות להאריך את החוזה.

שיחק המזל, ועמרי מצא פתרון לחודשי החופש הגדול: קולגה נוסע לחו"ל לחודשיים לצורכי עבודה, כך שמשפחתו של עמרי תוכל לשהות בדירה המתפנה בת"א למשך חודשי הקיץ. במקביל, עמרי יצטרך למצוא מסגרת באותו אזור לילדים. "נצטרף לפנות את הדירה ולאחסן את הריהוט שלנו איפשהו, בזמן שנגור בתל אביב. זה לחיות על מזוודות".

בנוסף, עמרי תר כעת אחר פתרון לחודש ספטמבר ואילך. לפי המכתב של אזורים, הבניין שלהם צפוי לקבל טופס 4 רק באוגוסט, אך הוא לא סומך על כך שזה אכן יקרה במועד הנקוב. "חוסר הידיעה הזה מוסיף הרבה לחץ, וזה משפיע על הכל. ידעתי שממוצע האיחורים בפרויקטים של מחירי למשתכן עומד על ארבעה חודשים, וחשבתי שהעובדה שיש לנו דירה עד יולי, נותנת לנו מספיק מרחב ביטחון. מתברר שלא".

עמרי מספר שבשל עליית מדד תשומות הבנייה, הוא ואשתו ספגו עלויות נוספות של כ-40 אלף שקל. כדי שלא לספוג עלויות נוספות, הם הקדימו את התשלום האחרון לאזורים, למרות שהוא אמור להיות משולם רק בעת קבלת הדירה. "זה אולי לא נכון", הוא אומר, "אבל אני לא יכול יותר לספוג עוד עלויות. פניתי לחברה לגבי פיצוי ואפילו לא ענו לי".

זוכה נוספת בפרוייקט, יאנה, מתגוררת עם משפחתה - בעלה ושלושת ילדיה הקטנים - בשכירות בתל אביב. ממש בתחילת החודש, היא אומרת, הגיע לסיומו חוזה השכירות שלהם, ובלית ברירה הם האריכו אותו בשנה נוספת. "בכל פעם קיבלנו מכתב נוסף מאזורים על הארכת מועד המסירה. בסוף התייאשנו, וחתמנו על חוזה שכירות לעוד שנה".

המשמעות מבחינתם היא שהילד הבכור יתחיל את לימודיו בכיתה א’ בתל אביב, וכעבור שנה, כשיעברו לשהם, יתחיל מסגרת חדשה. זאת, במקום להתחיל את מסלול ביה"ס בשהם, מה שהיה צפוי לאור מועד המסירה המקורי. "אני מתנחמת בזה שילדים מסתגלים מהר", אומרת יאנה.

גם הבניין שלהם, לפי המכתב האחרון של אזורים, אמור להיות מוכן באוגוסט. אך יאנה לא רואה איך זה קורה. "בחלק מהבניינים אין אלומיניום, אין כלים סניטריים, יש רק רצפה. כשידעתי שזו אזורים, הלכתי בלב שלם לעסקה. היום אני מבינה שעשיתי את טעות חיי. לא נראה שכל העניין הזה בכלל מטריד את החברה".

רון אבידן, מנכ''ל אזורים / צילום: איל יצהר
 רון אבידן, מנכ''ל אזורים / צילום: איל יצהר

עו"ד ליאור לוי, המייצג חלק מהרוכשים, פנה באחרונה לאזורים, בהמשך לפגישה שקיימה החברה עם רוכשי דירות. במכתבו לחברה הוא טוען כי מספר לא מבוטל של רוכשים חתמו על הסכם המכר לאחר התפרצות הקורונה, ולכן, לא ברורה טענת החברה בדבר העיכוב בשל הקורונה.

בהתייחס לסירובה של החברה לפצות את הרוכשים על עיכוב של שמונה חודשים, לוי מציין כי בין הרוכשים משפחות צעירות עם ילדים המתגוררות בשכירות. "התנהלותכם שוללת מהם את האפשרות להתארגן לקראת המסירה לרוכשים נזקים ממוניים וכאלה שאינם ממוניים. כל יום שעובר מותיר אותם מול שוקת שבורה".

אזורים: "בימים הקרובים נתחיל באכלוס הדירות"

מחברת אזורים נמסר: "אנו מצרים על המצב ועושים את כל המאמצים למסור את הדירות לדיירים בהקדם. ההערכות הקודמות הניחו כי קבלת טופס 4 תהיה במהלך חודש אפריל אך ענף הבנייה עדיין סובל מפערים ועיכובים. אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם המועצה ועושים מאמצים אדירים לרתום את כל הרשויות.

"נזכיר כי הבנייה החלה בדצמבר 2019 והתבצעה לאורך כל חמשת הגלים של מגפת הקורונה אשר לוו במחסור חמור בכוח אדם, תחלואה גבוהה, סגרים ומחסור חריף בחומרי בניין - גורמים מעכבים שלחברה לא היתה כל שליטה עליהם או דרך לצפות אותם. כבר בימים הקרובים נקבל טפסי 4 ראשוניים ונוכל להתחיל באכלוס הדירות. הלקוחות קיבלו השבוע את ההערכה המעודכנת ביותר של המועדים באופן פרטני זאת לאחר קבלת לוחות זמנים מהרשויות".