להתרחק ממניות: ההמלצות של קרן הגידור וקרן ההשקעות הגדולות בעולם

שוק המניות האמריקאי רשם את המחצית הראשונה הגרועה ביותר זה 60 שנה, אך בנייר עמדה חדש ענקית ניהול הנכסים בלקרוק קובעת: "לא קונים את האמירות כי זה הזמן לקנות מניות" • ההערכה מצטרפת לקרן הגידור ברידג'ווטר שצופה: האינפלציה לא תעצור, הפד ימשיך להעלות ריבית והמניות רק יוסיפו לרדת

ריי דליו, ברידג'ווטר ולארי פינק, בלקרוק / צילום: Reuters, JASON LEE, THOMAS PETER
ריי דליו, ברידג'ווטר ולארי פינק, בלקרוק / צילום: Reuters, JASON LEE, THOMAS PETER

עוד לפני העלאת הריבית של הבנק המרכזי של ארה"ב, הפד, ביום רביעי, שוק המניות האמריקאי המשיך בצניחה החדה שמאפיינת אותו בחודשים האחרונים. מדד S&P 500 כבר נכנס השבוע לטריטוריה של שוק דובי (ירידה של יותר מ-20% מהשיא), והצטרף לנאסד"ק שנמצא שם כבר זמן רב (ירד ביותר מ-31% מינואר) ומדד דאו ג'ונס לא רחוק מאחור (ירידה של 17% מהשיא).

אבל בבלקרוק, קרן ההשקעות הגדולה בעולם שמנהלת כ־10 טריליון דולר, לא רואים הזדמנות קנייה וסבורים שהתאוששות בשוקי המניות לא צפויה להתרחש בפרק הזמן הקרוב. בבלקרוק כותבים כי למרות שהמניות בארה"ב ספגו את ההפסדים הגדולים ביותר במחצית שנה ראשונה מאז שנות ה-60 לפחות, "אנחנו לא קונים את האמירות כי זה הזמן לקנות מניות לאחר הצניחה בשווקים". לפי בדיקה שערכנו בגלובס, מדד S&P 500 ירד מתחילת השנה ב-22%, הירידה החדה ביותר במדד בתקופה המקבילה מאז 1962, אז איבד 23%. ירידה חדה עוד יותר נרשמה רק ב-1932, אז איבד המדד 35%.

 
  
 

בקרן מנו שלוש סיבות: "הערכות השווי לא ממש השתפרו לאור עליית הריבית ותחזיות הרווח שנחלשו, קיים סיכון של הידוק יתר של הפד, והלחץ על שולי הרווח גבר". לדברי כלכלני בלקרוק, "מדיניות תלולה יותר של העלאת ריבית מצדיקה מחירי מניות נמוכים יותר ואנחנו רואים סיכון שהפד יעלה את הריבית בשיעורים גבוהים מדי - או לכל הפחות שהשווקים מאמינים שהוא יעשה זאת וזו הסיבה שאנחנו ניטרליים לגבי שוק המניות בטווח של שישה עד 12 חודשים".

פינק: האינפלציה הגבוהה תימשך זמן רב

ההערכות הפסימיות הללו תואמות את דברי מנכ"ל הקרן, לארי פינק, שאמר בתחילת החודש כי לפד אין את הכלים להתמודד עם השיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות, אחד הגורמים העיקריים לעליות המחירים בעולם - לצד המלחמה באוקראינה. לכן, פינק צופה כי האינפלציה הגבוהה תימשך עוד זמן רב.

בבלקרוק מנו כאמור שלוש סיבות מדוע יש לצמצם חשיפה לשוק המניות בשנה הקרובה. הראשונה היא כיוון שלדעתם החברות לא עדכנו מספיק את הערכות השווי שלהן לעתיד. "הערכות השווי לא ממש השתפרו לאחר שלקחו בחשבון תחזיות רווחים נמוכות יותר וקצב העלאות ריבית מהיר יותר. שיעורי ריבית גבוהים יותר מגדילים את השיעור הדיסקאונט הצפוי - מה שהופך את תזרימי המזומנים העתידיים לפחות אטרקטיביים", הם הסבירו.

הסיבה השנייה היא פגיעה בשולי הרווח של החברות כתוצאה ממשבר האנרגיה (לאור המלחמה באוקראינה שהביאה להתייקרות ניכרת במחירי הגז והנפט, ר"ו) שיפגע בצמיחה, לצד הגידול בעלויות העבודה שיפגעו ברווחים. בבלקרוק ציטטו נתונים של חברת רפיניטיב לפיהם אנליסטים מצפים שחברות S&P 500 יגדילו את הרווחים ב-10.5% השנה. "זה אופטימי מדי, לדעתנו. המניות עלולות לרדת עוד יותר אם הלחצים על שולי הרווח יגדלו. ירידה בהוצאות, כמו למשל בעלויות העבודה הזינה את הגידול ברווח במשך עשרות שנים. עד כה, עלויות העבודה אומנם לא עלו בהרבה, אך אנו רואים העלאות שכר משמעותיות, או כאלה המותאמות לאינפלציה, כדי לפתות אנשים לחזור לעבודה. זה טוב לכלכלה - אבל רע למרווחי החברות", הסבירו בקרן ההשקעות.

לבסוף, ציינו מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק, כי השווקים מאמינים שהפד יהדק את המדינות יתר על המידה, לפחות בטווח הקרוב, בין היתר עקב הסימנים לאינפלציה מתמשכת, כמו מדד המחירים לצרכן שהתפרסם לאחרונה.

"אנו רואים בנקים מרכזיים בעולם שבסופו של דבר בוחרים לחיות עם אינפלציה במקום להעלות את הריבית לרמה שתפגע בצמיחה. זה אומר שהאינפלציה תישאר ברמה הגלובלית כנראה גבוהה מהרמות שלפני פרוץ הקורונה. אנו חושבים שהפד יעלה במהירות את הריבית, ואז ימתין לראות מה ההשפעה של צעד זה, עם זאת, סך העלאות הריבית יהיה נמוך מבחינה היסטורית, למרות שישנו סיכון הולך ומתחזק שהפד יחמיר את מדיניותו יתר על המידה - כפי שהשווקים צופים", הסבירו בקרן ההשקעות.

עם זאת, הם ציינו מה כן עשוי להוביל לשינוי בהסתכלות על עולם המניות מבחינתם:  "אנו לא צופים עלייה מתמשכת בשווקים עד שהפד לא יכיר באופן מפורש בכך שהעלאות ריבית מהירות יובילו לפגיעה בצמיחה ובשיעורי התעסוקה. אם הוא יכיר בך, זה יהיה איתות עבורנו לעבור למצב חיובי למניות".

ברידג'ווטר: המניות הן זבל, עשויות לרדת בעוד 25%

ההערכות של בלקרוק תואמות לדברים שהשמיע ריי דליו, מייסד ברדיג'ווטר, קרן הגידור הגדולה בעולם. בראיון לרשת CNBC דליו אמר כי לדעתו הבנק הפדרלי לא יוכל להעלות את הריבית לרמה מספיק גבוהה כדי לספק תשואה ריאלית למשקיעים. "אם הריביות יעלו ב-3% או 4%, זה לא יהיה מספיק כדי לפצות על שיעור האינפלציה", הסביר.

דליו, שכבר אמר בעבר ש"מזומן הוא זבל", חזר על כך בראיון, אך התייחס גם לשוקי המניות. "כמובן שמזומן הוא עדיין זבל. אתה יודע כמה מהר אתה מאבד כוח קנייה במזומן?", שאל את אנדרו רוס סורקין בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, "אבל מניות הן עוד יותר זבל. כאשר ישנה דינמיקה בעייתית בשווקים העולמיים כפי שקורה כעת, כולם נמצאים בלונג במניות. כולם רוצים שהכל יעלה, והבנק הפדרלי רוצה שהכל יעלה. אז מה הם עשו? הם חילקו כסף ואשראי והזינו בכך את הקדחת. לדעתי אנחנו עומדים בפני סביבה של תשואות ריאליות שליליות. אז כשחושבים על איך לגוון את תיק ההשקעות, צריך לזכור שלא הכל יכול לעלות. השיטה לא עובדת כך".

גרגר ג'נסן, מנהל בכיר בקרן הגידור של דליו, אף היה חריף יותר. "אם הפד יישאר במסלול הנוכחי של העלאות ריבית חדות, המניות עשויות לרדת ב-25% נוספים", אמר בריאיון לפייננשל טיימס. הוא הוסיף כי האינפלציה לא נעלמת, מה שעלול לאלץ את הפד להמשיך להעלות את הריבית, ככל הנראה יותר ממה שצופים בוול סטריט.

ג'נסן אף הסביר את ההימור של קרן הגידור נגד אג"ח קונצרניות אמריקאיות ואירופיות ואמר כי הוא מבוסס על תפיסת הקרן שהאינפלציה תהיה עקשנית הרבה יותר ממה שהפדרל ריזרב צופה כעת, מה שבסופו של דבר יאלץ את הבנק המרכזי להאיץ את קצב העלאות הריבית. "אנחנו בעולם שונה בתכלית ומתקרבים להאטה. כדי להפחית את האינפלציה ליעד של 2%, הפד יכול להסתמך בגדול על אסטרטגיה של מכירת בטוחות מהפורטפוליו, מה שעלול 'לסדוק את הכלכלה' וכנראה לסדוק גם את [החברות] החלשות יותר בכלכלה", הוא אמר.

בלקרוק: מעדיפים אג"ח צמודות לאינפלציה

בבלקרוק החליטו לצמצם את ההטיה הכללית למניות תוך שציינו כי בהסתכלות אסטרטגית הם עדיין ב"משקל יתר" במניות, והוסיפו כי מבחינת השקעות, "אנו שומרים כעת על משקל נמוך באג"ח אמריקאיות, ונמצאים במשקל יתר באג"ח הצמודות למדד האינפלציה".

בקרן ההשקעות הוסיפו, כי "בהסתכלות אסטרטגית אנחנו במשקל-חסר באג"ח ממשלתיות נומינליות, עם העדפה לאג"ח קצרות זמן - ורואים שהתשואות מטפסות גבוה יותר ויותר. אנו שומרים על משקל-חסר בטווח הארוך, כיוון שאנו רואים משקיעים שדורשים פיצוי גבוה יותר עבור החזקת אג"ח ממשלתיות על רקע העלייה באינפלציה וברמות החוב. במקום זה, אנחנו מעדיפים אג"ח צמודות לאינפלציה כנכס לפיזור סיכון בתיק השקעות בזמן של אינפלציה גבוהה יותר".

תחום נוסף אליו התייחסו בבלקרוק הוא אשראי. בעוד שבראייה ארוכת טווח בקרן מעדיפים לקחת סיכון במניות ועל רקע עליית הריבית נמצאים במשקל-חסר באשראי, מבחינה טקטית, שדרגו בבלקרוק את מצבם לניטרלי, כאשר לשווקים מתפתחים בהם החוב נקוב במטבע מקומי הם אף העלו את המשקל, בהתבסס על הערכות שווי אטרקטיביות ותחזיות הכנסה פוטנציאלית. "לדעתנו, פרמיית סיכון גדולה מפצה את המשקיעים על סיכון האינפלציה", הסבירו בבלקרוק את ההחלטה.

לבסוף, בקרן ציינו כי הם מאמינים שלאפיקי תשואה לא מסורתיים, כולל אשראי פרטי, יש פוטנציאל להוסיף ערך וגיוון לתיק. "ההשקפה הנייטרלית שלנו על התחום מבוססת על הקצאה התחלתית שהיא הרבה יותר גדולה ממה שרוב המשקיעים מחזיקים. משקיעים מוסדיים רבים נותרים עם השקעת חסר בשווקים הפרטיים מכיוון שלהערכתנו הם מעריכים יתר על המידה את סיכוני הנזילות", הסבירו בבלקרוק, אך ציינו כי שווקים פרטיים הם נכס מורכב שאינו מתאים לכל המשקיעים.

דליו: הביטקוין הוא חלק קטן מהתיק

דליו מצדו אמר, כי בימים כאלו הוא נמנע מהחזקה במוצרי הכנסה קבועה (Fixed Income - השקעה בקרנות חוב או במוצרי חוב המייצרת תזרים מזומנים כנגד החסכונות), אלא משקיע בנכסים מגודרים לאינפלציה כמו תמחור מניות וסחורות.

"יש נכסים שכדאי להחזיק בזמן הידוק ויש נכסים להחזיק בזמן הקלה. בשני המקרים, כרגע, אנחנו לא רוצים להחזיק בנכסי חוב אלא מעדיפים נכסים מגודרים לאינפלציה",  אמר דליו לאחרונה בריאיון לפיינשל ריוויו האוסטרלי.

בראיון שהעניק ל-CNBC דליו אף אמר, כי הביטקוין מהווה חלק, גם אם קטן, מתיק ההשקעות שלו. "אני חושב שבלוקצ'יין הוא נהדר. אבל בוא נקרא לו זהב דיגיטלי. אני חושב שזה דבר שיש לו מקום קטן ביחס לזהב ולנכסים אחרים, בצל הצורך בגיוון ובמציאת תחליף לזהב", הסביר.

3 הסיבות שבבלקרוק לא קונים מניות

1 . שולי הרווח קטנים והאינפלציה מאיימת עליהם
2 . סיכון להידוק יתר של הפד והעלאות ריבית גבוהות מדי
3 . הערכות השווי לא זולות בהתחשב בעליית הריבית