קיצוב גז בקרוב? רוסיה הפחיתה את אספקת הגז לאירופה, ומחירו מזנק

בגרמניה ובאיטליה מדווחים בימים האחרונים על הפחתה דרמטית בכמות הגז שמוזרמת אליהן מרוסיה, והיום אישרה חברת "גזפרום" הרוסית כי מדובר בהפחתה שעשויה להימשך זמן רב • מחיר החוזים העתידיים על הגז זינקו היום בקרוב ל-30% באמסטרדם • לדברי "גזפרום", הירידה בהעברת הגז מוסברת ב"קשיים טכניים"

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

רוסיה הפחיתה משמעותית את אספקת הגז לאירופה בימים האחרונים, ומחיר הגז הטבעי ביבשת מזנק שוב בחדות. בגרמניה דיווחו הרשויות בימים האחרונים על הפחתה דרמטית בכמות הגז שמוזרמת מצפון רוסיה למדינה באמצעות צינור "נורד סטרים 1", והיום אישרה חברת "גזפרום" הרוסית כי מדובר בהפחתה שעשויה להימשך זמן רב. כעת זורמים בצינור רק 40% מהקיבולת המקסימלית שלו. במקביל, חברת האנרגיה האיטלקית ENI דיווחה על ירידה של יותר מ-30% בכמויות הגז הרוסי המגיעות למדינה. מחיר החוזים העתידיים על הגז זינקו היום בקרוב ל-30% באמסטרדם, בה מתקיים המסחר, ועברו רף של 140 אירו למגוואט-שעה. בשבוע שעבר נסחרו בכ-80 אירו בלבד.

גרמניה רוצה לחזור להיות מעצמה צבאית ומתחמשת בנשק ישראלי
אינפלציה או מיתון? הבחירה הקשה של יו"ר הפד וכל ההסברים מאחורי העלאת הריבית החדה בארה"ב 

הצעדים הרוסיים נעשים על רקע ביקור מתוקשר המתקיים היום (ה') של מנהיגי גרמניה, איטליה וצרפת בקייב, והבעות תמיכה חד-משמעיות של המדינות באוקראינה. שלוש המדינות גם התחייבו לספק נשק ותחמושת לאוקראינה. למרות המלחמה הנמשכת, גרמניה ואיטליה במיוחד עדיין נסמכות על גז רוסי הזורם בצינורות כל העת, ושילמו עשרות מיליארדים למוסקבה בחודשים האחרונים. שתי המדינות הציגו תוכנית לגמילה ממנו ולמעבר להסתמכות על LNG (גז מונזל) שיגיע בספינות, אולם הדבר ייקח חודשים רבים, אם לא שנים.

בינתיים, אירופה הייתה נחושה להמשיך ולרכוש גז רוסי ככל האפשר, ואף החריגה את בנק "גזפרום" המשמש לטובת עסקאות הרכש. כעת, הירידה החדה באספקה פוגעת בסיכויי מילוי מאגרי הגז - המשמשים לא רק לחימום אלא גם לאנרגיה לטובת התעשייה במדינות - ולחשש ממחסור מיידי ואף לקיצוב גז בעתיד הנראה לעין. לפי "רויטרס", מאגרי הגז בגרמניה מלאים רק ב-56% כעת, לעומת יעד של כ-80% עד אוקטובר, אותו הציבו הרשויות. במהלך יולי ייסגר לחלוטין צינור "נורד סטרים 1" לעבודות תחזוק שנתיות.

ברוסיה טוענים כי הירידה בהעברת הגז נובעת מ"קשיים טכניים"

לדברי "גזפרום", הירידה בהעברת הגז מוסברת ב"קשיים טכניים", ביניהם טורבינות שנשלחו לקנדה ואינן יכולות לשוב למדינה בשל הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה. גורמים בגרמניה אמרו כי מדובר בהאשמות "חסרות בסיס", והוסיפו כי רוסיה מפחיתה מלאכותית את הזרמת הגז כמסר לגרמניה ולאירופה כולה, "ממניעים פוליטיים".

ראש הרשות האחראית לאספקת הגז בגרמניה התראיין לתקשורת המקומית ואמר כי "אנו אולי נוכל לעבור את הקיץ" אם אספקת הגז תיפסק לחלוטין, "אבל קריטי שנמלא את המאגרים לחלוטין כדי לעבור את החורף". הוא הציע לשנות את החוק המחייב בעלי בתים לחמם את הדירות בבניינים לבין 20 ל-22 מעלות, כדי לחסוך בחימום בחורף הקרוב. שר הכלכלה רוברט האבק הפציר גם הוא בציבור הגרמני "לחסוך כמה שניתן" בחשמל ובאנרגיה.