הייעוץ המשפטי בוחן את חוקיות מהלכי גנץ להקדים את מינוי הרמטכ"ל

הבעייתיות המשפטית נעוצה בכך שמסתמן כי הממשלה הנוכחית צפויה ליפול בהקדם, ומינוי רמטכ"ל כעת יכבול את ידיו של שר הביטחון בממשלה הבאה למנות מועמד שראוי בעיניו

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

שר הביטחון בני גנץ הודיע על כוונתו להתחיל בהליך מינוי רמטכ"ל שיחליף את רב אלוף אביב כוכבי שיסיים בעוד 7 חודשים כהונה בת 4 שנים כרמטכ"ל. אלא שבייעוץ המשפטי לא בטוחים בחוקיות המהלך. יועמ"ש מערכת הביטחון עו"ד איתי אופיר פנה בעניין ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה ועדכן אותה על ההודעה הממשמשת ובאה של גנץ.

נראה כי הבעייתיות המשפטית נעוצה בכך שמסתמן כי הממשלה הנוכחית צפויה ליפול בהקדם, ומינוי רמטכ"ל כעת יכבול את ידיו של שר הביטחון בממשלה הבאה למנות מועמד שראוי בעיניו. זאת, כאשר מסתמן לפי שעה כי הממשלה הבאה תוכל להיות מושבעת עוד לפני סיום כהונת הרמטכ"ל כוכבי באמצע ינואר 2023.

עצם הקדמת ההליך נתפס כניסיון לכבול את ידיה של הממשלה הבאה ממילוי תפקידה. בעקבות פניית יועמ"ש מערכת הביטחון, שיגר המשנה ליועמ"שית גיל לימון מכתב ובו הוא דרש הבהרות משר הביטחון גנץ אודות הצורך בהתחלת הליך המינוי זמן רב לפני תום כהונת כוכבי, תקדימים ולו"ז צפוי.

לא מן הנמנע שהאישור של עו"ד לימון לא יינתן לפני יום רביעי, בו תידון הצעת פיזור הכנסת ויחל תהליך נפילת הממשלה ויציאה לבחירות.

גנץ אינו ידוע בהזדרזות בהקמות ועדות איתור ובמינויים

בסביבת שר הביטחון גנץ אומרים כי אין כאן תהליך חריג בכלל, זאת לאור הטענה כי תהליך המינוי של המחליף של גבי אשכנזי החל 10 חודשים לפני תום כהונתו, וכי תהליך מינויו של איזנקוט החל שלושה וחצי חודשים לפני תום כהונת גנץ, וגם הליך מינויו של כוכבי החל קרוב לשישה חודשים לפני תום כהונת איזנקוט. על פי הטענה, בשלב זה עמדת היועמ"ש כלל לא רלוונטית, וכאשר יידון מינוי בפועל - אזי תתבקש עמדת היועמ"שית כמקובל.

בהודעה שפרסמה לשכת שר הביטחון השבוע נכתב כי "שר הביטחון בני גנץ יחל בימים הקרובים בהליך מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. שר הביטחון בני גנץ הודיע לאלופים אייל זמיר, הרצי הלוי ויואל סטריק - כי בכוונתו להיפגש עימם בשבועות הקרובים על מנת לוודא את נכונותם להתמודד לתפקיד, ולשמוע מהם על אופן ראייתם את צה"ל בשנים הבאות ואת תפקיד הרמטכ"ל. עוד בכוונת שר הביטחון לקיים תהליך התייעצות בנושא עם שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר".

יש לציין כי גנץ איננו ידוע, בלשון המעטה, בהזדרזות בהקמות ועדות איתור ובמינויים. כך, מינויו של מנכ"ל התעשייה האווירית עוכב על ידי גנץ במשך שנה וחצי לאחר שצלח את ועדת האיתור. כמו כן, הליך איתור לתפקיד מפקד גלי צה"ל התעכב במשך כשנה בהכוונת גנץ. באוגוסט 2021 סיים שמעון אלקבץ את תפקידו כמפקד גל"צ, אולם רק במאי 2022 הודיע גנץ על הקמת ועדת האיתור למציאת מחליף לאלקבץ.

ההיסטוריה הבעייתית של גנץ תעמוד לו לרועץ כאשר ינסה לשכנע את היועמ"שית גלי בהרב מיארה כי יש לאפשר לו למנות רמטכ"ל למעלה מחצי שנה לפני תום כהונתו, מבלי שיחשדו בטוהר כוונתו לכבול את ידי הממשלה הבאה על רקע חששו כי בעוד ימים לא רבים ממשלת בנט תיפול.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה "בהמשך לפניית היועץ המשפטי של משרד הבטחון ליועצת המשפטית לממשלה בנוגע לכוונת שר הבטחון לפתוח בהליך מינוי הרמטכ״ל, פנה אליו המשנה ליועצת המשפטית לממשלה וביקש התייחסותו לתהליך המתוכנן, ללוחות הזמנים ואת עמדתו המשפטית (ביחס להתחלת הליכי המינוי בעת הזו)".