בעקבות עליית מחירי האנרגיה: במשרד האוצר בוחנים הנחות לשכבות החלשות

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר, אמרה על הסכמי השכר מול ההסתדרות והמורים ש"בהינתן שאולי הולכים לבחירות, ועדים מרגישים שהם יכולים ללחוץ עכשיו יותר" • עוד התייחסה לאינפלציה הגואה ואמרה: "הטיפול הוא בעיקר של הבנק המרכזי, תפקיד הממשלה הוא לא להפריע"

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

במשרד האוצר בוחנים סיוע דיפרנציאלי לציבור בעקבות העליות במחירי האנרגיה. "הפחתנו את הבלו על הדלק, אבל זה פיתרון מוגבל בזמן שנותן מענה זמני להתייקרות האנרגיה. ככל שעליות המחירים יימשכו, נצטרך לתת תמיכה ממוקדת לאוכלוסיות החלשות שנפגעות יותר. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר שהוא רוצה לעקוב אחר הנתונים ולטפל בהם בהתאם, וזה נכון בעיניי" - כך אמרה היום (חמישי) הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בכנס של האגודה הישראלית לכלכלה באוניברסיטת בר אילן.

הכלכלן פרופ' רפי מלניק שהשתתף בפאנל התייחס לדברים ואמר: "הורדת הבלו היא מאוד מסוכנת. המחירים צריכים לשקף את המחיר האמיתי כולל המיסוי". גרינברג הסכימה עם דבריו. אחת האפשרויות שעלו באחרונה לדיון על רקע הזינוק העולמי במחירי האנרגיה (נפט, פחם וחשמל) הייתה מתן הנחות בחשמל לבעלי הכנסות נמוכות.

בדיון שעסק באינפלציה הגוברת, בהנחיית נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג, אמרה גרינברג כי "התפקיד של הטיפול באינפלציה הוא בעיקר של הבנק המרכזי. תפקיד הממשלה הוא לא להפריע לבנק ולא לקפוץ בראש". לדבריה, "מבחינת הממשלה חשוב לטפל בצד ההיצע של המוצרים. הממשלה עושה את זה עם הפחתת מכסים ורגולציה ומעבר לתקינה בין לאומית".

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין גרינברג לחברי פאנל אחרים בהתייחסות להסכמי השכר. בימים אלה מנהל משרד האוצר משא ומתן מול ההסתדרות, נציגי המורים וארגוני עובדים נוספים לקראת חתימה על הסכמי שכר חדשים. "הסכמי שכר רבים נפתחו עכשיו, אחרי שנדחו בקורונה ל-2023", אמרה גרינברג, "אנחנו כבר רואים השבתות ואיומים והרבה ארגוני עובדים שפונים לממשלה בדרישות להעלות שכר. צריך להיות זהירים עם זה בתקופת האינפלציה. ברור שיינתנו העלאות שכר אבל חשוב שזה ייעשה באופן אחראי".

הכלכלן פרופ' יוסי זעירא השיב לגרינברג: "הרפי ידך מהשכר. עליית השכר היא רק סימפטום. האינפלציה היא עמוקה יותר ונובעת מגורמים מוניטריים בעיקר. לטפל באינפלציה דרך הסכמי שחר זה דבר שלא ייעשה". על כך השיבה גרינברג: "בהינתן שאולי הולכים לבחירות, ועדים מרגישים שהם יכולים ללחוץ עכשיו יותר. אני לא אומרת שהסכמי שכר גורמים לאינפלציה, רק שצריך לעשות אותם בזהירות".