שוק הקריפטו מתאושש: הביטקוין משנה כיוון ומתקרב ל-20 אלף דולר

הביטקוין התרסק הבוקר בכ-11% ונסחר סביב 18 אלף דולר אולם שינה כיוון מאוחר יותר • בנובמבר הגיע הביטקוין לשיא של כ-69 אלף דולר • גם האת'ר משנה כיוון ומזנק

ירידות במסחר בביטקוין / צילום: Shutterstock
ירידות במסחר בביטקוין / צילום: Shutterstock

שינוי כיוון בשוק הקריפטו: הביטקוין , שלראשונה מאז דצמבר 2020 ירד אתמול מתחת ל-19 אלף דולר, מזנק כעת ביותר מ-9% ונסחר סביב 19,800 דולר לאחר שבבוקר צנח בכ-11% ונסחר ברמה של 18 אלף דולר. 

תומר ניב, ראש תחום קריפטו ב Entrée Capital, מציין כי "שווי השוק הכולל של המטבעות הדיגיטליים נפל מתחת לטריליון דולר בפעם הראשונה מאז ינואר 2021 ומחיר הביטקוין ירד מתחת ל-20,000 דולר מאז דצמבר 2020. זו אינה הפעם הראשונה שמחיר הביטקוין צונח כך, בינואר 2015 מחיר הביטקוין צנח מתחת ל-200 דולר וביולי 2017 צנח מתחת ל-2,000 דולר. שוק הקריפטו מתנהג במעגלים של עליות וירידות במחירים שאינם תלויים בחדשנות ובטכנולוגיה שממשיכה להתפתח. בכל יום קמות חברות בלוקצ'יין חדשות בתעשייה שמצליחות לגייס כסף מקרנות על מנת לפתור בעיות אמיתיות בעולם, ללא תלות במחיר הביטקוין".

גם האת'ריום  משנה כיוון ומזנק ל-1,050 דולר לאחר שבבוקר צנח לכ-940 דולר. שני המטבעות רשמו בבוקר ירידה של כ-34% בתוך 7 ימים, כאשר הביטקוין היה רחוק ב-73% מהשיא והאת'ר ביותר מ-80%, כשברמתו הגבוהה ביותר נשק לשווי של 5,000 דולר למטבע.

שווי שוק הקריפטו כולו עומד כעת על שבריר מערכו בסוף 2021 - משלושה טריליון דולר בנובמבר, שווי כלל השוק צנח ל-810 מיליארד דולר בלבד נכון להבוקר.

אדוארד מויה, אנליסט בכיר בחברת "Oanda", אמר בסוף השבוע לבלומברג כי "חששות מהמיתון הגואה משתקים את התיאבון לנכסים מסוכנים, וזה גורם לסוחרי הקריפטו להיות זהירים לגבי רכישת ביטקוין בשפל הזה". לדבריו, "זרם החדשות הוא נוראי עבור הקריפטו".

שוק הקריפטו סבל מירידות חדות מתחילת 2022, כשטלטלות אלו הובילו לביקושים רבים למטבעות היציבים, שמהווים עבור המשקיעים הגנה מפני תנודתיות. הביקושים הובילו ללחץ על בלוק טרה, וההצמדה של המטבע צמוד הדולר נפתחה. המנגנון המייצב לא עבד, והבלוק קרס ואיתו אמון המשקיעים. כמו כן, לירידת ערך המניות ולתחזיות להעלאת ריבית יש השפעה רבה על התנהגות מטבעות הקריפטו - שכן המשקיעים מחפשים השקעות סולידיות יותר.

בשבוע שעבר הוגשה תביעה בהיקף אדיר של 258 מיליארד דולר נגד אילון מאסק והחברות שבבעלותו, SpaceX וטסלה, בטענה שיצרו "מפעל סחטנות בלתי חוקי", שנועד לנפח את מחירו של מטבע הקריפטו דוג'קוין. בשיא הגיע הדוג'קוין ל-73 סנט, בין השאר הודות לאותו מאסק שצייץ עליו לא אחת ולא פעמיים, ומאז התרסק המטבע ב-93% ל-5 סנט בלבד.