סוף עידן הכסף הזול מאיים לעצור את תקופת הזוהר של יבואני הרכב

האינפלציה העולמית והריבית שעולה בהתאמה כמעט ולא השפיעו על שוק הרכב • אלא שבחודשים האחרונים נערכים לשינוי מגמה שיוביל לירידה בהיקף ההזמנות של מכוניות פרטיות ולעלייה במחירי הייצור • בינתיים, שווי המניות של היבואניות נחתך בעשרות אחוזים

שוק הרכב / צילום: Shutterstock, J.AMPHON
שוק הרכב / צילום: Shutterstock, J.AMPHON

בתחילת חודש מאי התפרסם בגלובס טור תחת הכותרת "הסערה המושלמת מגיעה לשוק הרכב" על רקע היחלשות השקל ועליית הריבית על מחירי הרכב והמימון. כעת, חודש לאחר מכן, נראה שהחשש מאותן תחזיות רק התגבר. שער הדולר ביחס לשקל המשיך לטפס בשבועות האחרונים, והשלים עלייה של כ-11.5% מתחילת השנה. שער האירו טיפס בכמעט 4% מאז תחילת החודש הנוכחי, וגם הריבית עלתה בחודש האחרון ב-0.4% לרמה של 0.75% (אם כי זו מדובר בעלייה מתונה יחסית בהשוואה לזינוק בריבית בארצות הברית).

התחזית האפוקליפטית של אבי טיומקין - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים 
ועדת הכלכלה: על האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי שמתוכננת לינואר
כמה באמת מקצצים בהייטק ופיאסקו שירותי האחסון בישראל

בינתיים, הרעמים והברקים לא מותירים חותם משמעותי על שוק הרכב המקומי. הביקוש לרכב חדש עדיין גבוה ועולה על מה שהיצרנים יכולים לספק, ליבואנים יש הזמנות עד לשלושת הרבעונים הבאים ומכוניות משומשות עדיין נרכשות בקצב מואץ. אולם, בענף כבר אפשר להרגיש בסימנים של שינוי. עוד ועוד לקוחות מתחילים להביע היסוס בכל הנוגע למימון רכב בריבית - שממשיכה לטפס, ופחות לקוחות מוכנים לשלם כל מחיר כדי לשים ידם על רכב חדש או משומש. בשלב זה, השינויים עדיין מאוד מתונים, אך אם המצב הקשה בשווקים ברחבי העולם ימשך, הוא צפוי להיות מורגש גם בענף הרכב.

שוק הליסינג: החשש מהמשבר בהייטק

המחצית הראשונה של שנת 2022 הייתה אחת הטובות בתולדות ענף הליסינג הישראלי, וכללה זינוק ברווחיות תודות לחגיגה במכירת מכוניות משומשות. למעשה, "הבעיה" הגדולה ביותר של הענף בשנה החולפת הייתה קושי לספק ללקוחות הליסינג את הביקוש הגואה לכלי רכב לעובדים. מה שנקרא צרות של עשירים.

אבל המוזיקה מתחילה להשתנות ואינדיקציות ראשונות לכך מגיעות מתעשיית ההייטק, שהיא הקטר המסורתי של הכלכלה הישראלית ובוודאי של ענף הליסינג. חברות ההייטק, שתלויות בייצוא ובשווקי ההון, מרגישות מהר יותר את ההשפעה של הנעשה בעולם. לא מעט גיוסים והנפקות נדחו או הוקפאו, ובשטח מדווחים גם על האטה ואף עצירה בגיוסים המאסיביים של כוח האדם בענף, שאפיינו את התקופה האחרונה ברקע הגאות בשווקי ההון, כולל בחברות ותיקות. יש אפילו רמזים לקיצוצים בכוח אדם בחברות צעירות, שהגיוסים ושווקי ההון היו מקור הצמיחה שלהן.

אם המצב הזה יימשך, הוא עלול להביא לירידה בביקוש לכלי רכב צמודים מליסינג ולהפעלת לחץ גובר על אותן חברות להוריד מחירים, שאותו יתקשו שחקני הליסינג לגלגל ליבואנים על רקע התחזקות הדולר והאירו, כשהשקל חלש. בשלב הראשון, המצב הזה עשוי רק להקטין את ההזמנות העודפות שקיימות כיום בשוק הליסינג, כך שיישמר איזון. אבל בהמשך שוק הליסינג כולו עשוי להצטמצם.

יש לציין שלחברות ליסינג רבות יש גם תלות מהותית בשווקי ההון כמקור לגיוס כספים באמצעות אג"ח, וחלקן גם שחקניות לא קטנות בשוק המימון לרכב. לפיכך, אסור להקל ראש בחשיפה שלהן לעליית הריבית, שנגזרת מעליית האינפלציה ולסערה בשווקים העולמיים שנובעת ממנה.

 
  

יבואני הרכב: מחירי המניות בירידה

רוב יבואני הרכב נכנסים למשבר הנוכחי מעמדה של כוח. כל זאת, לאחר חגיגת רווחיות שנבעה מביקוש שעלה על ההיצע בשנה החולפת ומשער השקל החזק, שדחף מעלה את הרווח הגולמי. עם זאת, ליבואנים יש חשיפה מהותית לשערי המט"ח והיחלשות השקל מגיעה בתקופה מאוד בעייתית מבחינתם, בה האינפלציה עולה. בעת הזו, לחצים אינפלציוניים רבים מופעלים על היצרנים, שמעדיפים "לגלגל" אותם למחירי כלי הרכב הסיטונאיים, אותם מזמינים היבואנים. כדי לאזן את המצב, היבואנים עשויים לעלות את המחירים ללקוחות כל עוד הביקוש גבוה, אך אם הביקוש לרכב יואט - היבואנים יימצאו את עצמם במלכוד. בכל מקרה, בהתחשב בעודפי הביקוש לרכב ובהיצע המצומצם, כרגע זה לא יקרה מיד.

בהקשר זה נציין שלהחמרה בתנאי המאקרו עשויה להיות השפעה שלילית מוגברת גם על הענף הצעיר של הייבוא העקיף. לרוב, ליבואנים העקיפים אין משאבים בלתי מוגבלים כמו של יבואני הרכב הגדולים, ולפיכך הם חשופים הרבה יותר למימון חיצוני ולריבית העולה כדי לממן את רכישת מלאי הרכב שלהם.

בינתיים, נראה שההשפעות השליליות החיצוניות על שוק ההון המקומי משליכות גם על מחירי המניות של יבואניות הרכב הציבוריות. המניה של דלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו נחתכה ב-23.8% מאז תחילת מאי, ומחקה את כל העליות בשנה החולפת. כך גם המניה של קרסו מוטורס, יבואנית רנו וניסאן, איבדה 21.3% תוך חודש וחצי, וזאת למרות הודעה מהותית שפרסמה על קבלת זיכיון היבוא של מותג סיני חדש. גם אוטומקס מוטורס, אחת השחקניות הגדולות בשוק הייבוא המקביל, איבדה בחודש וחצי האחרון קרוב ל-11% ממחיר המניה.

הלקוחות הפרטיים: כוח הקנייה נשחק

רוכשי הרכב הפרטיים בישראל נאלצו לבלוע הרבה צפרדעים בשנתיים האחרונות. המחסור בהיצע אפשר לכל השחקנים בשוק הרכב החדש להקטין הנחות, מה שהעלה ריאלית את המחירים. בנוסף, הביקוש לרכב משומש הזניק את המחירים ללא כל הצדקה ממשית, וגם הממשלה תרמה את חלקה כשהעלתה את מס הקניה על דגמים היברידיים ודגמי פלאג-אין.

כעת הלקוחות צריכים גם להתמודד עם שחיקה נוספת בכוח קניית הרכב עקב היחלשות השקל והירידה בשווי תיקי האחזקות של הציבור ובאופציות של עובדי ההייטק, עקב הירידות בשוק ההון. המסמר האחרון עלול להתבטא בעליות נוספות בריבית הישראלית בחודשים הבאים בעקבות ארצות הברית, שיובילו לעלייה בריבית השנתית על מימון לרכב חדש לטריטוריה של 5%-6% וצפונה, ואת הריבית על מימון רכב משומש לטריטוריה שנושקת ל-10%.

כאמור, בשלב הראשון אפשר לצפות שההשפעה העיקרית תהיה יצירת נקודת איזון חדשה בין הביקוש להיצע, ולצמצם את היקף המכירות של שוק הרכב לאורך זמן ביחס לשיא בשנה שעברה. אולם, אם המגמה השלילית בנתוני המאקרו תהיה ממושכת, זה עלול גם להתבטא בעלייה בהיקף חדלות הפירעון של לקוחות שרכשו רכב באמצעות מימון.

רמז ראשון לשינוי באווירה סיפק בשבוע שעבר סמנכ"ל הכספים של חטיבת המימון של פורד בארצות הברית, שאמר בכנס של דויטשה בנק שניכרת עלייה מהותית בחדלות הפירעון על הלוואות לרכב, אך בינתיים היא עדיין לא חורגת מהממוצע הרב שנתי.

התפתחויות המאקרו ברבעון הקרוב יכריעו האם שוק הרכב חולף כיום על מהמורה קלה או שהוא מתקרב למחסום דרכים. אמנם בינתיים השוק נהנה מתעסוקת שיא ומכמויות מרשימות של הון פנוי, וגם הוועדה המוניטרית של בנק ישראל ממשיכה לגלות אופטימיות כאילו ישראל היא אי בודד ומשגשג, שמנותק מהמתחולל בכלכלה העולמית. אבל אם יש משהו שלמדנו בשנתיים האחרונות זה, שלא נשארו יותר איים בודדים.