אלטשולר שחם איבדה למתחרות 4 מיליארד שקל במאי. וכמה מתחילת השנה?

מתחילת השנה הצליחו חברות הגמל המתחרות לגייס מאלטשולר שחם 20 מיליארד שקל ובסך הכל מיולי אשתקד יותר מ-31 מיליארד שקל • היקף הנכסים שלה ירד ל-180 מיליארד שקל, אך היא עדיין השחקנית הגדולה בענף • הנהנים העיקריים: מור, מיטב ואנליסט

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

השנה החלשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם בשוק ניהול החסכונות לטווח ארוך נמשכת, ועל פי הנתונים שפורסמו בתחילת השבוע הצליחו חברות הגמל המתחרות לנייד ממנה סך של 4 מיליארד שקל בחודש מאי ו-20 מיליארד שקל מתחילת 2022. ההשפעה של הפיחות בלקוחות שהעבירו את כספם לחברת הגמל של אלטשולר שחם המתבטאת גם בהפקדות, ואלה הסתכמו בכ-937 מיליון שקל בלבד לעומת 1.5 מיליארד שקל בינואר, ירידה של 38%.

חמשת החודשים הראשונים של 2022 הם המשך ישיר של חצי השנה האחרונה של 2021 עבור אלטשולר שחם  בתחום הגמל. החל מחודש יולי עברה חברת הגמל של בית ההשקעות לאבדן כספים למתחרים כך שבסך הכל, מאז יולי שעבר, הצליחות המתחרים לגייס יותר מ-31 מיליארד שקל מאלטשולר שחם.

הסיבה העיקרית שהכספים יוצאים מאלטשולר שחם היא תשואות החסר שלה ביחס למתחרים. כך לדוגמה במסלול המניות של קרנות ההשתלמות אלטשולר שחם הציגה מתחילת השנה תשואה שלילית דו-ספרתית של כ-12% מתחילת השנה, ובמסלול הכללי של 7%. זאת בעוד הממוצע עמד על 9.5% במסלול המנייתי ו-5.1% במסלול הכללי.

מי שאחראי למרבית ההעברות בין הגופים הם סוכני הביטוח שהיו גם אלו שגייסו את רוב הכספים לאלטשולר שחם כאשר התשואות של בית ההשקעות היו הטובות בשוק, והפכו אותו למותג על בשוק הפנסיה.

מדיניות המתעדפת מניות בחו"ל

התשואות החלשות ביחס למתחרים נובעות על פי ההערכות, מהעדפה של גילעד אלטשולר, האחראי העיקרי למדיניות ההשקעות של החברה, את שוקי המניות בחו"ל על פני הבורסה בתל אביב.

תחילה העדיף אלטשולר להשקיע מיליארדים בשוק הסיני, אך בשל מגבלות רגולטוריות מצד המשטר שם שפגעו קשות בתשואות של בית ההשקעות, הוא החליט לחסל את הפוזיציה הסינית (תהליך שהסתיים ברבעון הראשון של השנה), כשהוא מעביר את עיקר הכספים לארה"ב.

גם החלטה זו פגעה בתשואות אלטשולר שחם, עקב הפערים שנוצרו בתשואות בין המדדים הבולטים בארה"ב לאלו בישראל, כבר במהלך 2021, וביתר שאת בתחילת השנה הנוכחית.

למרות שאלטשולר שחם איבד עשרות מיליארדי שקלים למתחרים, חברת הגמל שלו היא עדיין הגדולה בענף ומנהלת כ-180 מיליארד שקל, כך שהיא חולשת על 27.4% משוק הגמל. עם זאת, באוקטובר אשתקד, לאחר מיזוג נכסי פסגות (בהיקף של כ-48 מיליארד שקל) שרכש אלטשולר שחם, הוא ניהל כ-214 מיליארד שקל, והחזיק בידיו יותר מ-30% משוק הגמל.

לעומת אלטשולר שחם, שני בתי השקעות שרשמו גיוסים נאים בגמל בחודש מאי היו מור השקעות עם גיוס של 1.35 מיליארד שקל ושל 7.7 מיליארד שקל מתחילת השנה, מיטב שגייס במאי 870 מיליון שקל ו-7.7 מיליארד שקל מתחילת השנה ואנליסט עם גיוס של 580 מיליון שקל מהמתחרים ושל 2.7 מיליארד שקל מתחילת השנה.

מור ואינפיניטי גייסו לקוחות גם בפנסיה

גם בתחום ניהול קרנות הפנסיה הצליחו המתחרות לגייס לקוחות מאלטשולר שחם, כמו גם סכום שהסתכם בחודש מאי בכ-390 מיליון שקל. כך לראשונה עברה קרן הפנסיה של בית ההשקעות לצבירה נטו שלילית של כ-5 מיליון שקל בחודש שעבר. צבירה נטו מורכבת מסך ההפקדות של הקרן בהפחתת המשיכות והכספים שעברו למתחרים. מתחילת 2022 חצה סך הכספים שגייסו המתחרים מאלטשולר שחם את רף המיליארד שקל.

בפנסיה, המגייסות הגדולות מהמתחרים הן הפניקס עם העברות מגופים אחרים בסך של מיליארד שקל וכלל עם 255 מיליון שקל. קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות מור ואינפיניטי החלו לצבור נכסים בתחום הפנסיה, כשמור גייסה מהמתחרים 4.4 מיליון שקל וההפקדות שלה הסתכמו ב-3.8 מיליון שקל ואינפיניטי גייסה מהמתחרים 1.7 מיליון שקל וסך ההפקדות שלה במאי עמד על 0.6 מיליון שקל.