בנק לאומי | בלעדי

הפתרון של לאומי לירידות בשוקי ההון? יציע ללקוחות ייעוץ בהשקעות אלטרנטיביות

לאומי חתם על הסכם עם הפינטק Icapital ויטמיע פלטפורמת ההשקעה שלה שמציעה עשרות קרנות גידור, פרייבט אקוויטי, נדל"ן ועוד • יהפוך בכך לבנק הראשון בישראל שפועל בשוק שנשלט על ידי משווקים וסוכני ביטוח • הפעילות תיעשה באמצעות IFunds, מקבוצת אלטשולר שחם

סניף בנק לאומי / צילום: איל יצהר
סניף בנק לאומי / צילום: איל יצהר

בתקופה האחרונה חווים שוקי ההון בעולם טלטלה עזה, ולאחר שאת השבוע האחרון סיימו בורסות בעולם בירידות חדות, המדדים המובילים בארה"ב כבר נכנסים לשוק דובי (כזה הרחוק יותר מ-20% מהשיא שלו). אחת הדרכים להתמודד עם המפולת הזו היא להגדיל את שיעור ההחזקות בהשקעות אלטרנטיביות דוגמת קרנות גידור, נדל"ן ועוד.

עד היום תחום זה נשלט על ידי המשווקים של אותן קרנות או מוצרי ההשקעה, אם באמצעות סוכני ביטוח, פמילי אופיס או יועצי השקעות פרטיים. הבנקים התמקדו בייעוץ השקעות סחירות בכל העולמות המוכרים של מניות, אג"ח, נגזרים וכדומה, ונמנעו מלתת ייעוץ בעולם האלטרנטיבי הלא סחיר.

כעת זה משתנה. לגלובס נודע כי בנק לאומי נכנס לתחום הייעוץ בהשקעות אלטרנטיביות, לאחר שחתם על הסכם עם חברת הפינטק האמריקאית Icapital, הפועלת מאז 2013 בתחום ההשקעה בקרנות גידור עבור לקוחות כשירים (שבידיהם יותר מ-12 מיליון שקל כהון פנוי).

Icapital פיתחה פלטפורמה המשמשת כ-Market Place של קרנות המשתייכות לגופי הניהול המובילים בעולם, ומנהלת למעלה מ-130 מיליארד דולר. שיתוף הפעולה עמה יאפשר ללאומי להיות למעשה הגוף הפיננסי המפוקח הראשון בישראל שיעניק ללקוחותיו ייעוץ השקעות באפיקים אלה. עד כה, נאלצו משקיעים ישראלים, לנוכח הביורוקרטיה והיצע דל, לבצע פעילות זו בעיקר דרך בנקים זרים בחו"ל.

ההפעלה השוטפת בישראל של הפלטפורמה תיעשה באמצעות IFunds, חברה מקבוצת בית ההשקעות אלטשולר שחם, שהיא נציגתה הבלעדית בישראל של חברת ICapital.

רף הכניסה הופחת ל-100 אלף דולר

נכון להיום רף הכניסה להשקעה בקרנות המוצעות דרך הפלטפורמה הוא בין 300 אלף לחצי מיליון דולר, ויש אף קרן אחת שסף ההשקעה ההתחלתי בה הוא 50 מיליון דולר. בלאומי יאפשרו גם למשקיעים כשירים להשקיע בקרנות החל מ-100 אלף דולר.

הורדת רף המינימום בהשקעה נועדה להתגבר על המצב כיום, שבו בהנחה ש-25% מתיק ההשקעות של לקוח כשיר מושקעים בתחום האלטרנטיבי, עבור רובם של משקיעים אלו מדובר על יכולת לרכוש קרן אחת עד שלוש בלבד. לעומת זאת, סף כניסה של 100 אלף דולר יאפשר להם לנהל תיק השקעות אלטרנטיביות עם 10 קרנות, מה שיוצר פיזור סיכון נכון יותר.

בכל רגע נתון מציעה הפלטפורמה בין 30 ל-50 מוצרי השקעה, החל מקרנות פרייבט אקוויטי, קרנות הלוואות מזנין, ועד נדל"ן ועוד. ללאומי עצמו אין שליטה על אילו קרנות נכללות בפלטפורמה, אך ענף האנליזה של הבנק בחן כל אחת מהן ועומד מאחורי ההמלצה עליהן. בבנק גם קיבלו את ברכת הדרך מרשות ני"ע להפעלת הפלטפורמה, למרות שתחום ההשקעות האלטרנטיביות לא מפוקח כיום בישראל.

רונית אלמגור, ראש מערך בנקאות פרטית בלאומי / צילום: אורן דאי
 רונית אלמגור, ראש מערך בנקאות פרטית בלאומי / צילום: אורן דאי

"השקעות אלטרנטיביות הן אופציה נוספת להשקעה בתקופת אינפלציה ותנודתיות בשווקים, ומאפשרות לגוון את תיק ההשקעות ולייצר שכבת הגנה מפני חוסר ודאות", אמרה לגלובס רונית אלמגור, ראש מערך בנקאות פרטית בלאומי. "בתקופה האחרונה נוכחנו לדעת כי לקוחות רבים רואים צורך אמיתי למצוא כלים נוספים להשקעה, שישיאו עבורם ערך אמיתי, וגם יביאו לגיוון פורטפוליו ההשקעות המסורתי".

כל התמורה - מדמי ניהול 

המפעילה הישראלית של ICapital היא כאמור Ifund מבית אלטשולר שחם. עם זאת, Ifund לא תקבל תמורה מהעסקה בין Icapital לבין לאומי, והבנק הוא שמנהל את הטמעת הפלטפורמה והתאמתה לשוק הישראלי, כולל חינוך השוק בכל הקשור לאימוץ השקעות אלטרנטיביות דרכה.

התמורה של הבנק, של Icapital ושל Ifund מגיעה למעשה מהלקוח - מדמי הניהול שהוא משלם אשר נקבעו מולו מראש, כך שהוא לא יופתע לאורך הדרך, וכן תשלום  הבסיס עבור הפלטפורמה האינטרנטית. המשמעות היא כי שהקרנות המוצעות דרך הפלטפורמה אינן משלמות עמלות.

תעודת זהות: Icapital

תחום עיסוק: פלטפורמה לייעוץ בהשקעות אלטרנטיביות. תציע קרנות מכל הסוגים דוגמת פרייבט אקוויטי, קרנות גידור, קרנות נדל"ן וקרנות חוב

היסטוריה: חברת הפינטק הוקמה בארה"ב בשנת 2013, למטרת השקעה בקרנות גידור עבור לקוחות כשירים. המפעילה שלה בישראל היא Ifund מבית אלטשולר שחם

נתונים:
הפלטפורמה משרתת השקעות בסך 130 מיליארד דולר בארה"ב, אירופה, המזרח הרחוק ומעתה גם בישראל