החודש הקשה זה שנתיים: בדקו מה קרה לפנסיה ולקרן ההשתלמות שלכם במאי

עוד לפני הירידות החדות של חודש יוני בשווקים, הסבו קרנות ההשתלמות המנייתיות של אלטשולר שחם ואנליסט תשואה שלילית דו ספרתית מתחילת השנה • את הירידות הנמוכות ביותר, הן בקרנות ההשתלמות והן במסלול הפנסיה לצעירים, רשמה מגדל • איך עליות הריבית ישפיעו הלאה?

זהו החודש הקשה ביותר לחיסכון ארוך הטווח בישראל מאז מרץ 2020, עת התפרצות הקורונה / אילוסטרציה: Shutterstock
זהו החודש הקשה ביותר לחיסכון ארוך הטווח בישראל מאז מרץ 2020, עת התפרצות הקורונה / אילוסטרציה: Shutterstock

חודש מאי הקשה בשוקי ההון הביא את קרנות ההשתלמות המנייתיות לרשום תשואה חודשית שלילית של 4.1%, וזו מביאה את התשואה השלילית מתחילת השנה ל-9.5%. עיקר הירידות נובעות מההחזקה במניות בבורסה בתל אביב, כאשר מדד ת"א 35 ירד במאי ב-5.7% ומדד ת"א 125 ירד ב-6.8%.

קרנות ההשתלמות הכלליות, הסולידיות יותר מאלה המנייתיות, סיימו את החודש שעבר עם תשואה שלילית ממוצעת של 2.5%, ובסך הכול התשואה השלילית שלהן מתחילת השנה עומדת על 5.1%, כשליש מהתשואה החיובית בשיעור של 14.3% שנרשמה בשנת 2021.

כפי שציינו בבית ההשקעות מיטב, זהו החודש הקשה ביותר לחיסכון ארוך הטווח בישראל מאז מרץ 2020, עת התפרצות הקורונה, שבו נרשמה ירידה ממוצעת של 8.6%. לאור הירידות החדות בשוקי ההון בעולם בחודש יוני, יתכן כי ה"הישג" הזה עשוי להישבר כבר בחודש הקרוב.

בקרנות הפנסיה - מגדל הגיעה מוכנה למצב

גם קרנות הפנסיה רשמו ירידות בחודש שעבר. המסלול לבני 50 ומטה, תיק הדגל של קרנות הפנסיה, רשם תשואה ממוצעת שלילית של 1.8% במאי, ובסך הכול מציג תשואה שלילית ממוצעת של 3.8% מתחילת השנה.

 
  

מי שהצטיינה הן במסלולים הכלליים בקרנות ההשתלמות (2.1%-) והן במסלול החוסכים הצעירים בפנסיה (1.43%-), היא קבוצת מגדל. ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח, מייחס זאת להתאמת התיק לסביבת המאקרו הנוכחית - של עלייה בסביבת אינפלציה ועליית ריבית בתגובה לה.

"עליית הריבית גוררת חשש להאטה כלכלית ומעלה סיכון למיתון", הסביר מגדלי. "בנוסף, מספר פעולות שנעשו בתיק, כמו קיצור מח"מ (משך חיים ממוצע) באג"ח ממשלתיות לאורך החודשים האחרונים, ומעבר לאג"ח בחו"ל בדירוגים גבוהים. במקביל, נעשתה במניות הטיה לסקטורים דפנסיביים דוגמת צריכה בסיסית ובריאות, וכן מעבר למניות ערך של חברות תזרימיות ופחות ממונפות. באפיק הלא סחיר המשכנו באסטרטגיה של השקעה בנכסים מניבים ריאליים ובתשתיות. נכסים אלו ברובם בעלי תזרימים עם מנגנוני התאמה לעלייה באינפלציה".

אלטשולר עם תשואה שלילית דו ספרתית מתחילת השנה

לעומת מגדל, מי שבלטו לרעה בשוק ההשתלמות היו אנליסט, עם תשואה שלילית של 3.2% במסלול הכללי ושל כ-5% במסלול המנייתי, שבו היא כבר נמצאת בתשואה שלילית דו ספרתית מתחילת השנה, וכן אלטשולר שחם שמציגה תשואה שלילית דו ספרתית דומה במסלול המנייתי (כ-12%-) מתחילת השנה.

 
  

בקרנות הפנסיה, הקרן של איילון מיטב סיימה את מאי עם תשואה שלילית של כמעט 2.5%, אך מתחילת השנה נתון זה עוד רחוק מאלטשולר שחם, שהציגה תשואה שלילית של 6.7% בחמשת החודשים הראשונים.