צוקרברג רוצה לטשטש את הגבולות בין העולם האמיתי לווירטואלי. איך הוא מתכוון לעשות את זה?

ענקית הטכנולוגיה מטא והעומד בראשה מארק צוקרברג הציגו בתדריך עיתונאים את ההתקדמות בפיתוח משקפי מציאות מדומה, העומדים ב"מבחן טיורינג החזותי", באמצעותו ניתן לבחון את מה שמוצג בעולם הווירטואלי נראה דומה או שונה מהעולם האמיתי • צוקרברג: "אנחנו חייבים להגיע לתגליות חדשות לגבי צורת העבודה המשותפת של מערכות פיזיות"

מארק צוקרברג מתנסה במשקפי המציאות המדומה של מטא / צילום: מטא
מארק צוקרברג מתנסה במשקפי המציאות המדומה של מטא / צילום: מטא

"מבחן טיורינג" הוא מבחן שמודד האם למחשב או למכונה יש בינה מלאכותית, כלומר האם הם מסוגלים לחקות את התבונה האנושית. המתמטיקאי הבריטי אלן טיורינג, שהמציא את המדד ב-1950, קבע כי אם החוקר לא מצליח לזהות את ההבדל בין האדם למחשב, אז המחשב עבר בהצלחה את המבחן.

ענקית הטכנולוגיה מטא (לשעבר פייסבוק) והעומד בראשה מארק צוקרברג, חשפו בתדריך עיתונאים את המבחן העדכני שהם בוחנים כיום במעבדות שלהם - "מבחן טיורינג החזותי". מדובר בביטוי שחוקרים אקדמיים ופייסבוק אימצו, באמצעותו ניתן לבחון את מה שמוצג בעולם הווירטואלי נראה דומה או שונה מהעולם האמיתי. לדברי צוקרברג, מדובר במבחן סובייקטיבי לחלוטין, כדי ליצור תחושת נוכחות חזקה - כלומר "להיות במקומות ווירטואליים באופן משכנע".

צוקרברג הצביע על אתגרים מהותיים כמו איך "אנחנו תופסים דברים מבחינה פיזית ואיך העיניים מעבדות אותות חזותיים, ואיך המוח שלנו מפרש אותם כדי ליצור מודל של עולם". כמו לדוגמה, איך אנחנו צריכים להיות מסוגלים לעבד אובייקטים וירטואליים ולמקד את העיניים שלו במרחקים שונים, או ייצור רזולוציה דומה ברמת רשתית העין בכל שדה הראייה. לדבריו, "מדובר בתחושת נוכחות מציאותית, כלומר התחושה שאנחנו נמצאים עם עוד מישהו או במקום כלשהו כאילו היינו שם באמת".

מצד אחד, זה דורש יכולות טכנולוגיות מאוד גבוהות ומצד שני - משקפי המציאות המדומה צריכים להיות קלים, ושלא יתחממו על הפנים או שהסוללה תתרוקן מהר מדי. לדבריו, "לא ייקח עוד הרבה זמן עד שנוכל ליצור סצנות נאמנות לגמרי למציאות. ובמקום רק לצפות בהן על המסך, תוכלו להרגיש כאילו אתם שם, ולחוות דברים שלא הייתם יכולים לחוות בשום צורה אחרת". עם זאת, "עדיין יש לנו דרך ארוכה מבחינת תצוגות וגרפיקה לפני שנוכל להגיע לריאליזם חזותי. והסיבה לכך היא שמערכת הראייה האנושית משולבת ברמה עמוקה ביותר".

רזולוציה, פוקוס, עיוות תמונה ו- HDR

הבעיות ברורות: הרזולוציה נמוכה יותר ממה שמציעים במחשבים ניידים או סמארטפונים, העדשות מעוותות את הראייה, לא ניתן להשתמש בהם לפרקי זמן ממושכים. לצד צוקרברג, גם המדען הראשי של מעבדות המציאות של מטא, מייקל אברש, הבהיר בתדריך על ארבעת המאפיינים שהם בוחנים כדי להפוך את התמונה למציאותית יותר: רזולוציה, פוקוס, עיוות תמונה ו-HDR. לדברי אברש, "המגבלה הנוכחית והברורה ביותר היא הרזולוציה".

הדגמת הרזולוציה / צילום: מטא
 הדגמת הרזולוציה / צילום: מטא

כדי לעבור את מבחן הטיורינג החזותי, ישנם צוותי המחקר והפיתוח עמלו על כמה פיתוחים: טכנולוגיית "Varifocal" שמבטיחה שהפוקוס מתאים ושהוא מאפשר ראייה ברורה לפרקי זמן ממושכים, תיקון עיוות תמונה שיכול להיווצר בעולמות הווירטואליים, רזולוציה שמתקרבת לראיית אדם (6/6 או 20/20) וטכנולוגיית HDR - טווח דינמי גבוה - שמרחיבה את טווח הצבעים והבהירות.

במהלך התדריך, צוקרברג הציג כמה אבות טיפוס שאינם ברמת שיווק לצרכן, אך שנותנים דגש למאפיינים המדוברים. בין היתר, הוא הציג את הפיתוחים האחרונות לגבי הרכיבים שמקבלים את הפלט הגרפי המעובד וממירים אותו לתמונות שהעיניים רואות. בין אבות הטיפוס שהוצגו: סדרת Half Dome, שדרכה פיתחו מאז 2017 את טכנולוגיית ה-"varifocal". אברש הסביר כי לוקח המון זמן ללמוד את העיוות וליצור עדשות הנחוצות כדי לפתח את זה.

לכן, החברה פיתחה Distortion Simulator, כדי לבחון בעצם את התזוזה של העין כדי לייצר תמונה אמינה יותר. הסימולטור משתמש באופטיקה וירטואלית כדי לשכפל את העיוותים ומציג אותם בתנאי צפייה של מציאות מדומה. "זה מאפשר לצוות לחקור תכנונים אופטיים שונים ואלגוריתמים של תיקון עיוותים ללא צורך בבניית משקפיים של ממש", כך אברש.

סדרת Half Dome / צילום: מטא
 סדרת Half Dome / צילום: מטא

לדברי אברש, "למשקפי מציאות וירטואלית יש שדות ראייה רחבים בהרבה, אבל בהשוואה לצג הרחב ביותר. אז הפיקסלים הזמינים מתפרשים על פני שטח גדול בהרבה מהשטח של צגי דו ממד. ולכן בכל שטח נתון, יש פחות פיקסלים ואז מקבלים רזולוציה נמוכה יותר". זה לצד שיפור האיכות של הפיקסלים האלו. אז במטא הציגו את אב טיפוס Butterscotch, שנועד להדגים את החוויה של רזולוציית רשתית במציאות המדומה. מסכי טלוויזיה וסמארטפונים עברו את רף ה-60ppd, מה שנותן להם לעמוד ב-20/20 או 6/6 כמו בחדות עיניים. כדי להתמודד עם זה במציאות המדומה, כווץ שדה הראייה בכמחצית ופותחה עדשה היברידית שתפתור את הבעיה. אב הטיפוס לדברי מטא מוגשם וכבד, אבל צלח רזולוציה גבוהה.

אב טיפוס Butterscotch / צילום: מטא
 אב טיפוס Butterscotch / צילום: מטא

בנוסף, החברה הציגה את Starburst, אב טיפוס ששם דגש על HDR גבוה. לפי החברה, התוצאה מייצרת טווח שלם של בהירות והוא מגיע ל-20 אלף ניטים. אב טיפוס רביעי שהוצג הוא Holocake 2, הרעיון הוא לייצר משקפיים דקות וקלות, שיכול להריץ תוכנות. הם יצרו עדשה הולוגרפית כדי להקטין את המאסיביות של הדגמים האחרים.

אב טיפוס Starburst / צילום: מטא
 אב טיפוס Starburst / צילום: מטא

מטא מצאה דרך לשלב את כל הפיתוחים גם יחד

כדי להצליח במשימה, במטא היו צריכים למצוא פתרון שיסייע להם לשלב את הטכנולוגיות השונות. כך שהם הציגו מערכת תצוגה בשם "Mirror Lake". זה למעשה משקפי סקי מעוצבים שישלבו את כל הטכנולוגיות החזותיות שהוצגו לכדי מוצר קומפקטי וחסכוני בחשמל. הרעיון הוא לשלב את כל הטכנולוגיות החזותיות המתקדמות שצוות המחקר של מערכות התצוגה פיתח בשבע השנים האחרונות. לפי מטא, כשמשלבים את הטכנולוגיות ביחד, תוך שילוב אלמנטים וויזואליים דרושים, כך יהיה אפשר לעבור את מבחן הטיורינג החזותי.

מערכת Mirror Lake / צילום: מטא
 מערכת Mirror Lake / צילום: מטא

צוקרברג אמר: "אני מקווה שזה נתן מושג לגבי כמה מהאתגרים המהותיים בדרך לריאליזם החזותי. אנחנו חייבים להגיע לתגליות חדשות לגבי צורת העבודה המשותפת של מערכות פיזיות, ולגבי האופן שבו המערכת החזותית שלנו תופסת את העולם". הוא חתם: "אם נוכל להמשיך להתקדם באותם חידושים שדיברנו עליהם כאן, אני חושב שזה יוביל לעתיד שבו המחשוב מתרכז יותר באנשים ובאופן שבו אנחנו רוצים לקיים אינטראקציה זה עם זה, ואיך אנחנו רוצים לחוות את העולם. ואני חושב שזה יהיה הרבה יותר טוב ממה שקיים כיום".