ענף קמעונאות המזון מתכווץ: טראקס הישראלית-סינגפורית מפטרת 12% מהעובדים

טראקס, חברת ישראלית-סינגפורית מתחום קמעונאות המזון, מצמצמת פעילות: בימים הקרובים תוציא החברה מהלך שיביא לפיטורים של מעל 100 עובדים, או 12% מהמועסקים בחברה בעולם • בישראל צפויים להיפגע כמה עשרות עובדים

יואל בר־אל ודרור פלדהיים, מייסדי טראקס / צילום: באדיבות טראקס
יואל בר־אל ודרור פלדהיים, מייסדי טראקס / צילום: באדיבות טראקס

ענף קמעונאות המזון ממשיך לחזור לגודלו הטבעי. לאחר צמצומים בחברות בתחום משלוחי המזון והמכולת, כמו אבו הישראלית, גטיר הטורקית וג'וקר האמריקאית, ענקית מסחר אלקטרוני נוספת מצמצמת פעילות - הפעם זו  טראקס (Trax Retail), חברה ישראלית-סינגפורית, המספקת לרשתות שיווק טכנולוגיה מבוססת ראייה ממוחשבת ורובוטים המסייעת למניעת חוסרים במשלוחים. מערכות הראייה הממוחשבת של החברה מתריעים בפני מחסור במלאי על המדפים בחנויות, כך שניתן יהיה למלאם ולספק משלוחים בהתאם להזמנות.

כחלק ממהלך שנועד להביא את החברה לרווחיות בקצב מהיר מזה שתוכנן קודם לכן, בחברה יוציאו בימים הקרובים מהלך שיביא לפיטורים של מעל 100 עובדים, או 12% מהמועסקים בחברה בעולם. בישראל צפויים להיפגע מהמהלך כמה עשרות עובדים. ״יש לנו מספיק כסף בקופה,״ אומר יואל בר-אל, יו״ר ומייסד טראקס. ״הוא מאפשר לנו חופש פעול ויכולת לתכנן את העתיד שלנו בצורה טובה. מהלך הייעול שלנו אינו נוסע ממחסור במזומנים, אלא מהרצון של החברה להפוך רווחית מהר יותר ממה שתכננו, מתוך הכרה שביום שבו נוכל לצאת להנפקה, הקריטריון של רווחיות יהיה חשוב מאוד למשקיעים. אין למהלך קשר לגיוס שעשינו״.

כזכור, גייסה טראקס באפריל 2021 סכום של 640 מיליון דולר בהובלת קרן ויזן 2 של סופטבנק ובלקרוק, לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר (או 2.25 מיליארד ״לפני הכסף״ - א״ג). מתוך סכום זה, 300 מיליון דולר הגיע במימון ישיר לחברה והשאר ברכישת מניות מהיזמים והעובדים (גיוס ״סקנדרי״). סך הכל גייסה החברה 975 מיליון דולר.

"בהיותנו חברה פרטית, אנחנו יכולים לבחור את המשקיעים שלנו"

״עקב המצב בשווקים הגלובליים שחוו ירידה דרמטית במכפילים, ולאור ההערכה שלנו שיהיה קשה לגייס כסף נוסף בשנה וחצי-שנתיים הקרובות, החלטנו להיכנס לתהליך הזה״, אומר בר-אל. ״החלטנו לצמצם בקווי מוצרים פחות רווחיים. חשוב להדגיש שאין פגיעה במשכורות ולא בתנאים של העובדים. אנחנו נדאג לעובדים שעוזבים אותנו ונשלם להם פיצויים גבוהים מהנדרש לפי הותק והבכירות, בנוסף לסיוע בהשמה״.

גייסתם לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר לפני כשנה. בדיעבד, הייתם מגייסים את הסכום הזה אם הייתם יודעים לאיזה מצב תיקלעו?
״בהחלט, הוא משקף את השווי שלנו, אנחנו גם נמצאים בדיאלוג מתמיד עם משקיעים גלובליים ולאחרונה אף קיבלנו הצעה להשקעה לפי שווי דומה. לו היינו חברה ציבורית אולי המחיר שלנו היה נפגע מאוד, אבל בהיותנו חברה פרטית, אנחנו יכולים לבחור את המשקיעים שלנו שמוכנים לשלם על ההשקעה שבה הם מאמינים.״

אתם פועלים בשוק הקמעונאות, ובעקיפין גם בתחום המסחר האלקטרוני והמשלוחים, שנפגע מאוד בחודשים האחרונים. אתם רואים שינוי בביקושים?
״אנחנו צומחים משנה לשנה בקצב של 40% בהכנסות, וגם השנה נמשיך לצמוח. למרות שהתייעלות מוכוונת למוצרים לא רווחיים, נמשיך לגייס עובדים לאפיקים אחרים. נכון להיום, לא קיים שוק של מסחר אלקטרוני בתחום המזון ומוצרי הצריכה שאיננו תלוי לחלוטין בחנויות פיזיות - כולל האפליקציות הגדולות בתחום. רוב החברות האלה מפסידות כסף על כל משלוח ואין להן טכנולוגיה שמאפשרת להן לייצר משלוחים באופן רווחי. אנחנו עוזרים להן להיות יעילות ולתת שירות טוב יותר ללקוח בבית, כיוון שברגע שמתבצעת הזמנה, ניתן לראות באופן מיידי אילו חוסרים ישנם על המדף ולמלא אותם״.

זה איננו גל הפיטורים הראשון של החברה, המעסיקה כיום 950 עובדים. כחברה המוציאה מאות מיליוני דולרים בשנה על כח אדם, היא פיטרה בינואר 2021 מעל ל- 30 עובדים בישראל, ובמאי 2020 פיטרה מעל 100 עובדים בעולם. חלק מהפיטורים נעשו לאחר סדרה של רכישות, כגון זו של שופקיק האמריקאית וקופיוס הצרפתית.